نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس و دانشگاه‌ها جدی گرفته شود

قزوین (پانا) - آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم کاروان نماز در دبیرستان علامه جعفری قزوین تاکید کرد استقلال و آزادی جزو ارکان انقلاب اسلامی بوده است و خواهد بود.

کد مطلب: ۱۳۲۶۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس و دانشگاه‌ها جدی گرفته شود

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم کاروان نماز در دبیرستان علامه جعفری قزوین در رابطه با اهداف انقلاب اظهار کرد: یکی از اهداف انقلاب این بود که سلطه و سیطره اجانب از کشور برداشته شود و اجازه ندهیم دیگران حیثیت مردم را زیر پا بگذارند.

وی ادامه داد: اولین واکنش جدی امام خمینی (ره) در مقابل استعمار، موضوع کاپیتولاسیون بود، طبق این قانون آمریکایی‌ها در ایران مصونیت قضایی داشتند، هیچ‌کس حق نداشت در ایران آنها را به خاطر هر جنایتی که مرتکب می‌شدند مجازات کند؛ این بدترین توهین و تحقیر نسبت به ایران و ایرانی بود.

امام جمعه قزوین افزود: امام خمینی (ره) به این قانون به‌شدّت اعتراض کرد و به جای اینکه آمریکایی‌ها ما را تحقیر کنند امام خمینی (ره) آنان را تحقیر و در دنیا رسوا کرد و این قانون را قانون جنگل نامید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: آمریکا هواپیمای مسافربری ما را با حدود 300 سرنشین سرنگون کرد و کسی که این جنایت را انجام داد در آمریکا به‌عنوان قهرمان معرفی شد، یعنی محاکمه آن‌ها این‌گونه بود و نهایت اهانت را به ملت ما داشتند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: پیش از پیروزی انقلاب، کشور ما مورد طمع استعمارگران بود، برای مثال طبق قرارداد رژی در بحث تنباکو، انگلیس سرزمین ما را برای کشت تنباکو می‌خواست، تمام ایران باید مزرعه بزرگ تنباکو می‌شد در حالی مردم نیاز اساسی به محصولات غذایی داشتند.

وی یادآور شد: گویا مملکت ما مزرعه‌ای برای تأمین منافع اجانب شده بود اما سید جمال‌الدین اسدآبادی و مرحوم میرزای شیرازی در آن زمان که رسانه به این شکل نبود و ارتباطات به این راحتی شکل نمی‌گرفت، این خطر را خوب درک کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: این قانون توسط نظام شاهنشاهی در آن زمان با انگلیس بسته شد اما مرجعیت شیعه مثل قانون کاپیتولاسیون به آن حساسیت نشان داد و استعمال تنباکو به هر نحو را در حکم محاربه با امام زمان (عج) قلمداد کرد.

آیت‌الله عابدینی افزود: آن زمان که رسانه‌ها به شکل امروزی گسترده نبودند، وقتی مرجعیت شیعه همین یک جمله را گفتند هر که در هر جا تنباکو داشت به آتش کشید، یعنی تنباکو را نابود کردند که اثری از آن نماند تا نشان بدهند دین، مرجعیت و منافع ملی برای ما اهمیت دارد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اینکه در سال 54 به مدرسه فیضیه حمله شد، برای اینکه پیش از آن اتفاقات این‌چنینی ذائقه دشمنان ما را تلخ کرده بود و دیده بودند که اگر مردم با مرجعیت، قرآن و دین زندگی کنند نفوذناپذیر می‌شوند و هیچ دشمنی نمی‌تواند علیه آن‌ها کاری انجام دهد، دشمن در انقلاب اسلامی این اتفاقات را به خوبی تماشا کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: استقلال و آزادی جزو ارکان ما در انقلاب اسلامی بوده است، منتها انقلاب صرفاً برای یک هدف نبوده بلکه اهداف گوناگونی را دنبال می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پاسخ به سؤال یکی از دانش‌آموزان که عدم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و جلسات پرسش و پاسخ باعث این ناآرامی ها شده است، گفت: بنده هفته‌ای یک روز در میان دانش‌آموزان حضور پیدا می‌کنم و با آنان جلسات پرسش و پاسخ دارم، حتی در برخی دولت‌ها گفتند که ما اجازه نداریم به مدارس برویم و برای دانش‌آموزان صحبت کنیم اما اکنون عزیزانی را داریم که دغدغه‌مند و علاقمند به برگزاری این جلسات هستند.

آیت‌الله عابدینی با تأکید بر اینکه کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس و دانشگاه‌ها باید جدی گرفته شود، یادآور شد: البته طبیعی است که وقتی اتفاقات این چنینی در کشور می‌افتد، بازار این‌گونه جلسات پرسش و پاسخ گرم‌تر می‌شود اما در حالت کلی معتقدیم نباید منتظر باشیم یک اتفاقی بیفتد و بعداً به تکاپو بیفتیم و همواره باید کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس و دانشگاه‌ها جدی گرفته شود.

وی در پاسخ به پرسش یکی از دانش‌آموزان در رابطه با لزوم ایجاد بستر مناسب جهت اعتراضات مردمی، عنوان کرد: ما باید بستر مناسبی برای عدالت‌خواهی و انتقاد داشته باشیم، این یک مسئله بسیار مهم است، اگر ما انتقاد کردن و مطالبه‌گری را تعطیل کنیم، قدم به قدم به سوی ضعف، زورگویی و تسلط آدم‌های نااهل نزدیک می‌شویم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: فلسفه وجود مسجد همین است، آدم‌ها باید در مسجد جمع شوند نمازشان را بخوانند و اگر انتقادی به بی‌عدالتی دارند مطرح کنند، مسجد و امام جماعت برای همین است، منبر و سخنرانی برای همین است، البته همه حرف‌ها در مسجد اعتراضی نیستند، ما آموزش، تربیت، حکمت، علم، دانش و اخلاق را هم در مسجد داریم، باید دائم از فرصت‌هایی که داریم استفاده شود و این‌ها به سمع و نظر مردم برسد و حرف‌های مردم نیز شنیده شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: سیره پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) این بوده است، باید این‌گونه باشد، اگر این‌ها تعطیل شود ما گرفتار می‌شویم.

امام جمعه قزوین در پاسخ به سؤال یکی از دانش‌آموزان که با وجود پرورش و تربیت طلبه‌های فراوان در این عصر، مردم به سمت دین گرایش پیدا نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: بنده پیش از پیروزی انقلاب فعال سیاسی بودم و در اعتراضات سال 54 در مدرسه فیضیه دستگیر شدم، یعنی زندان دیده و تبعید کشیده هستم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: همان سال 54 در مدرسه فیضیه وقتی در محاصره ساواک بودیم، خیلی‌ها به تحریک ساواک آمده بودند به سمت مدرسه سنگ پرتاب می‌کردند، یک دانش‌آموزی پشت پنجره مدرسه با مشت گره کرده می‌گفت طلبه‌ها مقاومت کنید ما هم هستیم، ما با این کار او آنقدر روحیه گرفتیم که شیرینی آن را هرگز فراموش نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما در چنین شرایطی بودیم و وقتی انقلاب جدی‌تر شد همه به میدان آمدند، مردم عدالت، آزادی، اسلام، قرآن، عفت و حیا را دوست داشتند، اکنون نیز این‌گونه است.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: باید داشته‌های خودمان را ببینیم، دشمن با همه وجود می‌خواهد ما را تحقیر کند، قرآن می‌گوید این شیوه دشمنان شما و شیوه شیطان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار