وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه کنگره قرآنی بخش دختران در استان گلستان:

ایفای مسئولیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با مهارت‌آموزی محقق می‌شود

گلستان (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد دانش‌آموز باید محور کلاس درس قرار گیرد و معلم در نقش یک تسهیلگر باشد تا مهارت‌آموزی محقق شود؛ برخی از این مهارت‌های ساده عبارت است از هنر ارتباطات، نه گفتن و تعامل با دیگران.

کد مطلب: ۱۳۲۳۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
ایفای مسئولیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با مهارت‌آموزی محقق می‌شود

یوسف نوری در آیین اختتامیه کنگره قرآنی بخش دختران در استان گلستان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز به ویژه دانش‌آموزان شهید حادثه شاهچراغ اظهار داشت: در حکمرانی آموزشی تفکر خلاق فهم آیات قرآن، نیروی پیشبرنده است و همین تفکر و ویژگی مسبب طرح مسائل جدید می‌شود؛ اما مشروط بر اینکه مفسر مرزهای مفهومی تحلیل خلاق و خیالات توهمی را باز شناسد.

وی ضمن تشکر از رئیس سازمان استعدادهای درخشان افزود: هنگامی که بحث برگزاری چنین کنگره‌ای بود استان گلستان به عنوان میزبان اجرای مراسم انتخاب شد و با تلاش‌های مسئولان آموزش و پرورشِ این استان، برگزاری کنگره محقق شد که در حال حاضر مدیران کل از ۱۶ استان مرزی در این مراسم حضور دارند.

نوری درباره موضوع تخیل خلاق در حوزه فهم آیات قرآن کریم گفت: بر اساس یافته‌های روانشناسان و متخصصان مغز و اعصاب، تخیل یک نیروی پیش برنده تعقلات است که امکان خلق تصاویر جدید و ایده‌های نو را در ذهن ایجاد می‌کند. تفسیرگر انسانی قرآن می‌تواند با استفاده از این نیروی خلاق در کنار نیروی تفکر و تذکر و بدون پیش‌داوری، مفاهیم را به دیگران برساند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: اوج تخیل در تفسیر قرآن کریم را در تفسیر علامه طباطبایی می‌بینیم. کاری که ایشان انجام داد تنها کار خطی نبود بلکه یک فعالیت شبکه‌ای بود. نگاه ما باید به ظاهر قرآن باشد، نه نگاه به باطن؛ چون هر بطن قرآن، بطن دیگری دارد.

وی ادامه داد: در نگاه امروزی تعارضات با دیدگاه شبکه‌ای برای یک فرد دانش‌پژوه به کلی از بین می‌رود و این نگاه در راستای تربیت است. وقتی به روش شبکه‌ای آیات را کنار هم قرار می‌دهیم، ارتباط وسیع در راستای تربیت می‌بینیم. این دیدگاه خطی و کمی نسبت به آیات قرآن به دیدگاه شبکه‌ای از متن قرآن تبدیل شد.

نوری بیان کرد: مبحث دیگر، بحث سواد قرآنی است. به طور کل ۴۳ نوع سواد داریم که یک‌نوع آن قرآنی است. این سواد می‌تواند مفهومی باشد. اکثر ما قرآن را برای امتحان دادن می‌خوانیم، بنابراین وقتی به لایه بالاتر دانش می‌رسیم نمی‌توانیم قرآن را بخوانیم و بفهمیم و معنی آن را بدانیم، اما اگر قرآن را صرف فهمیدن و درک کردن بخوانیم زمانی که بخواهیم امتحان بدهیم موفق می‌شویم. حتی اگر سال ها نیز بگذرد بازهم می‌توانید مقداری از معانی را متوجه شوید.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: لایه بعدی سواد لایه عملکردی است. قرآن را خواندیم و فهمیدیم که باید به آن عمل کنیم. دقیقا کاری که شما در بحث مفاهیم انجام دادید و راهکار ارائه کردید. این عملکرد شما است. در عملکردهای فردی خود ما سعی می‌کنیم در مذاکرات و ارتباط و تعامل و تربیت فرزندان از روش‌های قرآنی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: گاهی بالاتر از این لایه می‌رویم و به عالی‌ترین لایه می‌رسیم که سواد قرآنی چندجانبه است. یعنی اینکه فرد علاوه بر اینکه به آموزه‌های متعالی قرآن عمل می‌کند گروه‌هایی را تشکیل می‌دهد تا بر اساس یافته هایشان و انتقال آنها موجب تحول گروه دیگری شوند و مسئولیت اجتماعی را ایفا کنند. درست مثل کاری که خیرین انجام می‌دهند. دانش تجارت را آموختند و با عمل به آن دانش، پول درآوردند و برای افراد مناطق محروم هزینه کردند. همچنین مانند کاری که سمپادی‌ها انجام می‌دهند و این سه مرحله را گذرانده و مسئولیت اجتماعی را به ظهور و بروز رسانده‌اند و با توجه به امکانات حال حاضر به افراد مناطق محروم آموزش می‌دهند.

نوری تصریح کرد: سواد قرآنی زمانی محقق می‌شود که علاوه بر خواندن و فهمیدن و عمل کردن، مفاهیم ناب و متعالی آن را به دیگران نیز منتقل کنیم.

وی خطاب به مربیان و مدیران کل استان‌ها گفت: زمینه و گرایشات دانش‌آموزان را شناسایی و دانش مناسب را به آنها منتقل کنید و تجهیزات را در اختیار آنان قرار دهید. اگر معلمان نیازمند توانمندسازی هستند، نباید صرفا تکیه به مدرک باشد بلکه باید بر اساس شیوه‌های نوین باشد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص مهارت‌آموزی اظهار داشت: دانش‌آموزان می‌خواهند کلاس درسی آنها مهارت‌محور و کاربردی باشد. بنابراین دانش‌آموز باید محور کلاس درس قرار گیرد و معلم در نقش یک تسهیلگر باشد. مرحله بعد مهارت‌آموزی است؛ برخی از این مهارت‌های ساده عبارت است از هنر ارتباطات، نه گفتن و تعامل با دیگران.

نوری اضافه کرد: اینکه می‌گویند بزرگسالان کار تیمی را به خوبی انجام نمی‌دهند به این دلیل است که در دوره آموزش و پرورش عمومی مهارت تعامل با دیگران را آموزش ندیدند و اگر این مراحل مهارت بشناسانیم، مهارت را انتقال و دانش‌آموز را در مقابل فرصت‌های یادگیری قرار دهیم؛ دانش‌آموزان مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند و در این صورت مسئولیت اجتماعی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم آنطور که در این کنگره مفاهیم قرآنی استخراج شد، همین روش را ادامه دهیم به نتیجه می‌رسیم؛ همواره زمانی که از راهکار دیگران بهره گرفتیم ضربه خوردیم چون راهکار دیگران برای بوم و زیست‌بوم خودشان طراحی شده بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بنا بر آیات قرآنی معجزات هم متناسب با شرایط نازل می‌شده است، بیان کرد: بر همین اساس از کتاب قرآن و راهکار قرآنی برای نظام تعلیم و تربیت و پیشبرد مسیر زندگی بهره می‌گیریم و هیچ شکی در آثار تربیتی آن نیست؛ در تمام گرفتاری‌ها توصیه شده است که به آن رجوع کنیم.

وی اظهار کرد: همانطور که سیاست دولت مردمی‌سازی است توصیه می‌کنیم که جلسات خانگی قرآنی برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار