مدیرعامل اتحادیه زنبورداران آذربایجان‌ شرقی:

عسل تقلبی، مشکل اساسی بازار عسل

تبریز (پانا) - امروزه عسل تقلبی از مشکلات اصلی بازار عسل به‌شمار می‌رود که مانند سایر قطب‌های تولید عسل، این مشکل در قطب تولید عسل آذربایجان‌شرقی در شهرستان شبستر نیز احساس می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۲۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
عسل تقلبی، مشکل اساسی بازار عسل

شبستر به دلیل همجواری با تبریز دومین شهرستان صنعتی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. کوه میشوداغی با طول بیش از یکصد کیلومتر و عرض سی کیلومتر مانند دیواری سرتاسر شمال منطقه را می‌پوشاند. از لحاظ کشاورزی تولید هلو، صیفی جات، آلبالو، گردو، بادام و گندم دارد.

واحدهای کوچک توجیه اقتصادی ندارند

صمد زمانزاد قویدل، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در حاشیه بازدید شهرک صنعتی شندآباد شهرستان شبستر در گفت‌وگو با پانا گفت: «امروزه زنبورعسل علاوه بر تولید عسل نقش بسزایی در اشتغالزایی دارد. زنبور عسل نظام‌مندترین جامعه ای است که با تولید خود می‌تواند به انسان خدمت کند.»

وی افزود: «عمل گرده افشانی از طریق محصولاتی مانند ژل رویال و بره موم به افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک می‌کند. نزدیک 14 هزار تن تولید عسل در شهرستان شبستر در سال 1400 داشتیم. رتبه یک کشوری در زمینه تعداد کندوهای بومی و رتبه 2 کشوری در زمینه کندوهای مدرن از آن ماست.»

زمانزاده با اشاره به اینکه عسل طلای زرد است، گفت: «طی دو سال اخیر به علت شیوع بیماری کرونا سرشماری زنبورهای عسل صورت نگرفت، ولی امسال از 16 تا 28 مهرماه آغاز عملیات میدانی آمارگیری زنبورستان های استان صورت گرفت و از تاریخ 28 مهرماه تا 15 آبان ماه این آمار در سامانه ثبت و تأیید سرشماری با همکاری اتحادیه زنبورستان ها، تعاونی روستاها و همچنین استفاده از ظرفیت کارشناسان پهنه، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و همچنین مدیریت طیور استان انجام می گیرد و در نهایت در 10آذرماه با تایید ریاست سازمان آمارگیری پایان می‌یابد.»

واحدهای کوچک که با قیمت بالا کالا را عرضه می کنند، توجیه اقتصادی ندارند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه واحدهای کوچک توجیه اقتصادی ندارند، ادامه داد: «آمادگی خود را برای راه اندازی واحدهای بزرگ مثل گاوداری اعلام می کنیم. واحدهای کوچک که با قیمت بالا کالا را عرضه می کنند، توجیه اقتصادی ندارند. سازمان از زنبورداران حمایت می کند و این حمایت از طریق هویت‌مند کردن آنها است. تامین نهاده‌ها و بخشی از تسهیلات و...از دیگر موارد حمایت سازمان از زنبورداران است.»

زنان، طلایه‌داران کشاورزی و دامداری شهرستان دریان

اتابک عطایی شیخ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر نیز به پانا گفت: «شهرستان شبستر، شهرستانی خیرخیز و فرهنگی است. این شهرستان یکی از قطب‌های مهم تولید در بخش کشاورزی است که رتبه اول استانی را در این زمینه به خود اختصاص داده است. در صنایع تبدیلی کشاورزی 198 واحد تولیدی با 350 الی 380 تن تولید محصولات فرآوری شده کشاورزی در این شهرستان در حال فعالیته ستند. همچنین در تولید محصولات سر درختی رتبه برتر استان با محصولاتی مثل هلو، آلبالو و بادام را به خود اختصاص داده است.»

وی افزود: «در سال 1400 بیش از80 هزار تن محصولات صنایع فرآوری شده کشاورزی به کشورهای خارجی و همسایه صادر کرده‌ایم. در تولید تخم مرغ و گوشت مرغ رتبه اول را داریم. از لحاظ تولید عسل نیز حائز رتبه برتر استان هستیم و سه واحد فعال بسته‌بندی عسل در شهرستان شبستر وجود دارد که به برند جهانی تبدیل شده‌اند.»

عطایی شیخ ضمن اشاره به اینکه در این شهرستان بیش از 113 هزار و 500 کندو ثبت شده است عسل تولیدی این کندوها را بالای 85 هزار تن عنوان کرد.

وی همت مردم شهرستان دریان را مثال‌زدنی دانست و گفت: «مردم این منطقه با همت خود تعاونی روستایی با فعالیت در زمینه باغات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار ایجاد کرده اند و موفقیت آنها در بخش کشاورزی و دامداری بخاطر زنان و فعالیت آنها در عرصه تولید کشاورزی است و زنان این منطقه در این زمینه طلایه دار هستند.13 صندوق خرد در روستاها ایجاد شده است که در سطح استان جزو نمونه ها است و در این صندوق ها نزدیک 370 زن حضور دارند و اداره جهاد کشاورزی شهرستان نیز برای حمایت آنها در اداره دائمی محصولات کار زنان را تشکیل داده است.»

مشکل بازار عسل، عسل‌های تقلبی است

علیرضا کردیان، رئیس هیئت مدیره یکی از شرکت‌های تولیدی عسل در شهرستان شبستر که در سال 90 با سرمایه گذاری 35 میلیارد تومانی خود این واحد را تاسیس کرده، در مورد عسل تولید شده به پانا گفت: «ظرفیت تولید سالانه این واحد 350 الی 500 تن در سال است. هانی کرم محصول جدیدی است که قبلا از کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شد، ولی با آوردن دستگاه‌های مدرن خودمان شروع به تولید این محصول در ایران کردیم. در اول کار از عسل رست استفاده می‌شود. هانی کرم برای اولین بار در کشور با دستگاه خاص در پروسه 20 روزه بدون حرارت است و تمام خواص آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در آن باقی می‌ماند. فعلا ماهیانه 5 تن تولید را شروع کردیم و اگر بازار داشته باشد تولید آن را افزایش می‌دهیم. محصولات دیگر ما نیز در چارچوب‌های استاندارد در 4 کیفیت و کاملا طبیعی تولید می شود.»

وی افزود: «22 نوع بسته‌بندی بصورت تیوپ‌های کوچک مسافرتی، عسل کودک تک نفره و... داریم. خودم زنبوردار هستم و 400 کندو دارم که کفاف تولید حتی یک هفته کارخانه را هم نمی دهد و بقیه را از زنبورداران استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی تهیه می‌کنم.»

کردیان که در سال 84 زنبوردار نمونه کشوری انتخاب شده است، ادامه داد: «من خود را زنبوردار می‌دانم، نه صاحب کارخانه، زیرا شغل اصلی من زنبورداری است. برای 35 نفر بطور مستقیم و به طور غیرمستقیم بالای 100 نفر ایجاد شغل کرده‌ام.»

وی به مشکلات صادرات اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر به کشورهای عمان، عراق و کانادا صادرات داریم و بعد از کنگره جهانی عسل که ماه پیش برگزار شد با چند کشور تبادل داشتیم تا صادرات خود را گسترش دهیم. اما در این میان مشکل اساسی ما در زمینه صادرات که مانع کار ما می‌شود، تبادل پول است که نمی‌توانیم آن را دریافت کنیم.»

وی با اشاره به موضوع شناخت غلط شکرک در کشور و توصیه به هموطنان در خرید عسل استاندارد عنوان کرد: «مشکل بازار داخلی عسل، عسل‌های تقلبی است که مردم را نگران می‌کند. مصرف‌کنندگان عزیز از عسلی که رست می‌زند نگران نباشند، زیرا این نوع عسل خوب است. اگر رست نزند یعنی بیش از حد حرارت دیده است و ماده سمی اچ ان اف در آن زیاد می‌شود و به جای عسل مفید، عسل سرطان زا است.»

عدم ارائه تسهیلات برای زنبورداران در 10 سال اخیر

حسن وحدتیان‌فر، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان آذربایجان‌شرقی در مورد فرآوری عسل استان گفت: «نژاد زنبورهای عسل استان عمدتا ایرانی، کارنیکا و قفقازی است. زنبورداران سخت‌کوش استان با تولید عسل توسط زنبور و ارسال آن برای بسته‌بندی به کارخانجات بسیار خوب فعالیت می‌کنند. البته تعدادی از زنبورداران نیز خود بعد از تولید عسل آن‌را بسته‌بندی می‌کنند و به فروش می‌رسانند. تولید 14 هزار تن عسل توسط کارخانجات به دو صورت بسته‌بندی شده و به بازار ارائه می‌شود. یکی بسته‌بندی خاص عسل و دوم بسته‌بندی سایر اقلام مثل مربا و ترشیجات و محصولات باغی.»

وی ادامه داد: «در سطح استان 13 هزار زنبوردار بصورت حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای و یا تفننی به این کار مشغولند که بالای 5 هزار نفر دارای پروانه زنبورداری هستند که شغل اصلی آنهاست. در استان 25 کارخانه بسته‌بندی عسل داریم. در فرآوری عسل خود عسل، عسل حرارت ندیده (کرم عسل هانی) برای اولین بار در کشور، بره موم، ژل و گرده گل که توسط خود زنبوردار بسته‌بندی می‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در بخش دریان در 6 الی 7 کارخانه بسته بندی عسل دارند که بیشتر عسل استان در این جا بسته‌بندی شده و بعد از آن برای پخش به تهران فرستاده می‌شود.»

وحدتیان‌فر به رتبه بندی استان در کشور اشاره کرد و گفت: «استان آذربایجان‌شرقی در تعداد کندو رتبه اول کشوری، همچنین در فرآوری و بسته‌بندی عسل نیز رتبه اول کشوری و در تولید عسل رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است. مراغه رتبه اول استان در تعداد کندو و تولید عسل را به خود اختصاص داده است. دریان نیز در این میان جزو 5 منطقه برتر استان است.»

وی ادامه داد: «قول‌های مساعدی برای ارائه تسهیلات بانکی از سوی وزارتخانه برای زنبورداران در نظر گرفته شده است. این تسهیلات 2 نوع است، سرمایه در گردش و سرمایه ثابت. سرمایه ثابت برای نوسازی زنبورستان‌هاست که از نظر تجهیزات کهنه شده‌اند و سرمایه در گردش داریم. متاسفانه در 10 سال اخیر هیج تسهیلاتی برای زنبورداران در نظر گرفته نشده است و آنها شدیدا در تنگنا قرار دارند چون قیمت نهاده و تجهیزات زنبورداری به شدت بالا رفته است. حداقل 100میلیارد تومان برای تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش برای استان نیاز است.»

شایان ذکر است در آذربایجان‌شرقی کشاورزی قراردادی از طریق تشکل‌های مربوطه برای تولید عسل نیز انجام می‌گیرد، بطوریکه اتحادیه استانی خرید قراردادی را در دستور کار خود قرار داده است.

خبرنگار: بیتا غضنفر اقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار