بررسی علل ناامیدی در نوجوانان در گفت‌و‌گوی پانا با یک مشاور؛

آنچه والدین می‌خواهند و آنچه فرزندان می‌گویند

کرج (پانا) - یک مشاور دبیرستان در کرج عنوان کرد تعارض میان خواسته‌های نوجوانان و والدین احساس ناامیدی و ناامنی را در میان این قشر افزایش می‌دهد و بستر گرایش بیش از حد به فضای مجازی و سبک زندگی متفاوت را برای نوجونان فراهم می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۱۶۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
آنچه والدین می‌خواهند و آنچه فرزندان می‌گویند

سحر مسجدی، مشاور دبیرستان رضوان ناحیه دو کرج در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «یکی از عوامل خودکشی در میان نوجوانان عدم ارتباط آنها با والدین خصوصاً پدران است، زیرا نوجوانان در ارتباط با والدین، به دلیل بروز اختلاف‌نظرها؛ ناامیدی در آنها تقویت و میل به خودکشی در آنها افزایش می‌یابد.»

وی افزود: «یکی دیگر از دلایل خودکشی، خشونت‌هایی است که از طرف والدین صورت می‌گیرد. یکی از شاگردانم در همین مورد، مراجعه کرد و گفت: «می خواهم به بهزیستی بروم بخاطر اینکه پدرم ما را کتک می زند و اجازه نمی دهد از خانه بیرون برویم» یا گاهی اختلاف نظری که وجود دارد بین والدین و فرزندان بر سر مسائل مختلفی همچون پوشش، بیرون رفتن از منزل و یا ارتباط با دوستان است. در این خصوص فشاری که فرد در این سن احساس می‌کند با توجه به عدم درکی که از طرف والدین به وجود می‌آید، سبب یکسری اختلافات می‌شود که بعضی از نوجوانان تحمل و سازگاری کمتری در این باره دارند و نمی‌توانند این مسئله را بپذیرند، بنابراین اقدام به خودکشی می‌کنند.»

مسجدی ادامه داد: «برخی از والدین تفکرات متعصبی دارند که با مراجعه به مدرسه می‌گویند ما این طور زندگی می کنیم، بنابراین فرزند ما هم باید همان گونه که ما می گوییم زندگی کند. والدین در رفتار با فرزند خود یک سری تعریف هایی دارند که با جامعه کنونی سازگار نیست و این سبب می شود نوجوان بیشتر به همسالان خود با سبک زندگی متفاوتی نسبت به خانواده گرایش پیدا کند. البته فضای مجازی به عنوان رسانه ای پرنفوذ در این زمینه نقش مهمی دارد.»

وی بیان کرد: «عدم شناخت خانواده نسبت به فرزند خود با توجه به شرایط در حال تغییر و دگرگونی جامعه امروز، میزان شکاف نظرات را میان این دو افزایش می دهد. متاسفانه در این میان خانواده ها نیز تمایل به هیچ‌گونه تطبیقی با فرزندان خود ندارند و این موجب می شود که فرزندان فکر کنند در زندانی گرفتار شده‌اند که کسی صدایشان را نمی شنود و بخاطر اینکه نشان دهند این خواسته ما نیست اقدام به خودکشی می‌کنند.»

این مشاور در پایان اضافه کرد: «نسل کنونی فکر می‌کند که می‌تواند با دوبال رویایی پرواز کند. فکر می‌کند اگر بخواهد می‌تواند هر کاری را انجام دهد. فرزندان در سن نوجوانی بر این باور هستند که «خواستن توانستن است»، ولی وقتی بزرگتر شده و وارد جامعه می‌شوند و می‌بینند که فقط خواستن آنها ملاک نیست، بلکه خواستن جامعه و پذیرش آن هم باید مد نظر باشد. بنابراین نوجوانان امروزی درک زیادی از این محدودیت‌ها ندارند.»

دانش آموز خبرنگار: پانیذ مرتضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار