برنامه‌های کشاورزی حفاظتی، کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی در اراضی دیم در اولویت قرار می‌گیرد

تهران (پانا) - سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، برنامه‌های کشاورزی حفاظتی، کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی با توجه به فرسایش زیاد در اراضی دیم کشور باید در اولویت قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های کشاورزی حفاظتی، کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی در اراضی دیم در اولویت قرار می‌گیرد

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی در هشتاد و دومین نشست شورای مدیران این معاونت که با دستور کار برنامه‌ریزی برای مدیریت خاک در اراضی دیم در کرج برگزار شد، بیان کرد: با توجه به فرسایش زیاد در اراضی دیم کشور برنامه‌های کشاورزی حفاظتی، کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی باید در اولویت باشد.

وی با اشاره به اینکه اراضی دیم پتانسیل مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی کشور دارند، افزود: بحث اهمیت و بها دادن به دیمزارها در دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط و رسانه‌ها باید بیشتر پرداخته شود.

عباسی گفت: برخی از این اراضی جزو منابع طبیعی ملی هستند که توسط مردم تصرف شده است که باید در این خصوص توجه بیشتری کرد‌.

به گفته وی، متولی اصلی تولید در اراضی دیم در وزارت جهاد کشاورزی معاونت زراعت است و اخیرا نیز همایشی در راستای افزایش تولید در اراضی دیم با محوریت این معاونت برگزار شد. معاونت آب و خاک در مباحث مربوط به حفاظت و حاصلخیزی خاک در اراضی دیم برنامه هایی برای اجرا دارد.

سرپرست معاونت آب و خاک گفت: یکی از برنامه‌های این معاونت این است که در پروژه‌های بزرگ، نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک تهیه شود و عملیات آب و خاک و الگوی کشت براساس این نقشه‌ها انجام شود.

داود نیک‌کامی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: دیم‌زارها یکی از مسائل مهم کشور در بخش کشاورزی است و فرسایش خاک در دیمزارهای کشور یکی از معضلات آن به شمار می‌رود.

در نشست فوق گزارش «برنامه جامع مدیریت خاک در اراضی دیم» توسط عرب خدری معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و گزارش «تحلیلی بر مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام برای امنیت غذایی و حکمرانی منابع آب» توسط حسین دهقانی سانیچ رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی ارائه و به پرسش‌های حاضرین نیز پاسخ داده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار