جرم‌گیری و رسوب‌زدایی ماشین لباسشویی را چگونه انجام دهیم؟

تهران (پانا) - ماشین لباسشویی، یکی از پرکاربردترین وسایل منزل است و بسته به تعداد خانواده، در هفته چند بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله به دلیل تماس با لباس‌های کثیف و رطوبت بالا، مستعد جذب رسوب و میکروب‌ها است. اگر مدتی است لباس‌هایتان پس از شسته‌شدن بوی نامطبوعی به خود می‌گیرند، نگران نباشید! ماشین لباسشویی‌تان خراب نشده، تنها نیاز به جرم‌گیری و رسوب‌زدایی دارد. جرم‌گیری و رسوب‌زدایی ماشین لباسشویی، باعث بهبود عملکرد شست‌وشو و از بین رفتن بوی بد لباس‌ها می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۰۱۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
جرم‌گیری و رسوب‌زدایی ماشین لباسشویی را چگونه انجام دهیم؟

ماشین لباسشویی، یک فضای مرطوب است و بعد از مدتی به‌دلیل جذب آلودگی لباس‌ها یا باقی ماندن طولانی مدت لباس‌های خیس در محفظه، دچار جرم و رسوب می‌شود. تجمع جرم و رسوب، روند کار ماشین لباسشویی را مختل می‌کند و کیفیت شستشوی لباس‌ها را کاهش می‌دهد؛ اگر لباس‌ها بعد از شسته شدن، تمیز نمی‌شوند و بوی نامطبوع می‌دهند یا محفظه‌ی ماشین لباس‌شویی بوی نامطبوع ساطع می‌کند، باید جرم‌ گیری شود.

جرم گیری ماشین لباسشویی باعث از بین رفتن بوی بد، افزایش کیفیت شستشو و جلوگیری از ایجاد آلرژی پوستی به‌خصوص در کودکان و نوزدان می‌شود. اما چگونه می‌توانیم ماشین لباسشویی را رسوب زدایی کنیم؟ برای دانستن جواب این سوال در این مقاله همراه ما باشید.

آموزش نحوه جرم‌گیری و رسوب‌زدایی ماشین لباسشویی

اجزای مختلف این وسیله، ممکن است بعد از مدتی دچار جرم و رسوب شوند. قسمت‌هایی که نیاز به جرم گیری دارند به شرح زیر هستند:

بدنه ماشین لباسشویی: بدنه ماشین لباسشویی ممکن است با جذب باکتری‌های محیطی منزل، منشا آلودگی باشد؛ تمیز کردن قسمت خارجی دستگاه، به از بین بردن بوی بد کمک می‌کند.

درب: این قسمت با اسفنج و سرکه یا مواد شوینده به‌راحتی قابل ضدعفونی است.

لاستیک درب: این قسمت معمولاً تمیز نمی‌شود و محلی برای تجمع کپک، رسوبات، باکتری‌ها و باقی‌مانده مواد شوینده است، می‌توانید به کمک اسفنج و سرکه ضدعفونی‌اش کنید. لاستیک درب بهتر است بعد از هربار شستشو با پارچه خشک شود.

محفظه مواد شوینده: برای تمیز کردن این قسمت، می‌توانید از مسواک و سرکه یا مواد جرمگیر استفاده کنید.

فیلتر: فیلتر یکی از آلوده‌ترین قسمت‌های دستگاه و محل تجمع پرزهای لباس است. با کمک دفترچه راهنمای لباسشویی، فیلتر را باز کنید، زباله‌هایش را خالی کنید و بعد با مسواک و مواد جرمگیر ضدعفونی‌اش کنید.

محفظه دیگ: محفظه دیگ، به دلیل تماس مستقیم با لباس‌ها، معمولاً منشا اصلی بوی نامطبوع و جذب باکتری‌ها است و نسبت به سایر قسمت‌های دستگاه، نیاز بیشتری به جرم گیری دارد. این محفظه را می‌توانید با استفاده از انواع محلول‌های طبیعی و شیمیایی مانند محلول سرکه و جوش شیرین یا پودر و قرص جرمگیر ، ضدعفونی کنید.

چگونه بدنه‌‌ ماشین لباس‌شویی را جرم‌گیری کنیم؟

گاهی ممکن است بوی بد ماشین لباسشویی، ناشی از تجمع باکتری‌های محیطی، روی بدنه ی ماشین لباسشویی باشد. برای تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی ، ابتدا دستگاه را از برق بکشید تا خطری متوجهتان نباشد. بعد با استفاده از دستکش، اسفنج و ماده ضدعفونی کننده، سطوح مختلف دستگاه را پاک کنید.

چگونه با محلول سرکه و جوش شیرین جرم‌گیری کنیم؟

محلول سرکه و جوش شیرین یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌های جرم گیری و رسوب زدایی محفظه‌ی ماشین لباسشویی است. این محلول قوی، در زمانی کوتاه میکروب‌ها را از بین می‌برد. برای درست کردن محلول، کمی جوش شیرین (حدود نصف پیمانه) را با آب مخلوط کنید. محلول را در محفظه خالی ماشین لباسشویی بریزید و سرکه را در محفظه مواد شوینده بریزید؛ اندازه سرکه، باید حدود حدود چهاربرابر محلول آب و جوش شیرین باشد.

به محلول آب داغ (حدود شصت درجه) اضافه کنید، بعد ماشین را روشن کنید تا مثل روال همیشگی کار کند. بعد از خاموش شدن، با اسفنج، محفظه و درب ماشین لباسشویی را خشک کنید.

این تمیز کننده‌ی قوی، باکتری‌ها و رسوبات حفره‌های دیگ را از بین می‌برد. می‌توانید ماهی یک‌بار یا یک‌ماه درمیان، با این روش ماشین لباسشویی را جرم‌ گیری کنید تا بازدهی بیشتری داشته باشد و در زمان کوتاه‌تر، لباس‌ها تمیزتر شوند.

جرم‌گیری ماشین لباس‌شویی با قرص و پودر جرمگیر

اگر ماشین لباسشویی شما اتوماتیک است، می‌توانید برای جرم گیری از پودر یا قرص جرمگیر استفاده کنید. این مواد به‌راحتی رسوبات دیگر را از بین می‌برند و همچنین سختی آب را از بین می‌روند.

برای جرم گیری با پودر یا قرص ، دستگاه را خالی کنید، پودر جرمگیر یا قرص را داخل محفظه مواد شوینده بریزید و ماشین لباسشویی را مثل روال هرروز روشن کنید. برای جرم گیری بهتر و سریع‌تر، دمای آب باید بین ۷۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

از مزیت‌های جرم گیری با قرص یا پودر جرمگیر ، می‌توان به از بین بردن باکتری‌ها، رسوبات و آهک محفظه دیگ و لوله‌ها، از بین بردن سختی آب، جرم گیری المنت ماشین لباسشویی، کاهش زمان شستشو و از بین بردن بوی نامطبوع لباس‌ها اشاره کرد.

تصورات اشتباه در مورد پودر جرم‌گیر ماشین لباسشویی

گاهی تصور می‌شود در صورت استفاده از پودر جرمگیر ، ماشین لباسشویی نیاز به مراقبت دیگری ندارد! اشتباه نکنید! پودر جرمگیر تنها جرم‌ها و باکتری‌های ریز و غیرقابل مشاهده را از بین می‌برد و زورش به خالی کردن پوست پسته یا چیزهایی از این نظیر، از جیب شما نمی‌رسد. بنابراین بهتر است همیشه مراقب باشید تا اشیای خارجی وارد فیلتر نشوند.

فضای مرطوب، به شدت مستعد جذب باکتری و کپک است؛ برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و ایجاد بوی بد، پس از هر بار استفاده، درب ماشین لباسشویی را تا چند ساعت باز بگذارید تا رطوبت محفظه خشک شود.

بیشتر سعی کنید به جای مایع‌های شوینده از پودر شستشو استفاده کنید چون مایع در محفظه‌ها باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود.

برای جرم گیری ، حتما ماشین لباسشویی را با آب داغ (دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه) روشن کنید تا باکتری‌ها و رسوبات کامل از بین بروند.

تا حد امکان، نگذارید لباس‌های مرطوب برای زمان طولانی در ماشین لباسشویی بمانند.

اگر کودک یا نوزاد دارید، جرم گیری را با فاصله زمانی کمتر انجام دهید (ترجیحاً هر هفته یا یک هفته در میان)

بهتر است بعد از هربار شستشو، درب و لاستیک درب را با یک پارچه خشک کنید تا منشا تجمع باکتری‌ها نشود.

سعی کنید تا حد امکان، به جای مایع لباسشویی، از پودر لباسشویی استفاده کنید چون پودر برعکس مایع به حفره‌های دیگ نفوذ نمی‌کند.

اگر فاصله‌‌ جرم گیری بیشتر از یک ماه است، دو عدد قرص داخل محفظه بیندازید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار