امیر عبداللهیان: عاملان و آمران جنایت مزارشریف به عدالت سپرده شوند

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه تأکید کرد عاملان و آمران جنایت تاریخی معروف در مزارشریف معرفی و به عدالت سپرده شوند.

کد مطلب: ۱۳۰۰۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
امیر عبداللهیان: عاملان و آمران جنایت مزارشریف به عدالت سپرده شوند

حسین امیرعبدالهیان امروز پنجشنبه در پست اینستاگرامی‌اش نوشت: هفدهم مرداد سالروز شهادت ۸ دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی طی حمله ناجوانمردانه به نمایندگی کشورمان در مزارشریف افغانستان بود که در تقویم به‌عنوان روز خبرنگار نام گرفته است. این تقارن را به این دلیل مهم می‌دانم که اگر خبرنگاران و جهد و تلاش شبانه روزیشان در انعکاس وقایع نباشد، فعالیت دیپلمات‌ها و کارگزاران نظام به‌نوعی عقیم خواهد ماند.

وی افزود: این خبرنگاران هستند که هم در عرصه بین‌المللی و هم در عرصه داخلی، مکر و حملات روانی دشمن را خنثی کرده و پرچم‌دار تبیین حقایق هستند. ضمن همدردی با خانواده‌های معزز شهدای مزارشریف، این روز را به خبرنگاران عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: همچنین من و همکارانم در وزارت امور خارجه افتخار داشتیم تا با برگزاری مراسم بیست و چهارمین سالگرد شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان، میزبان خانواده معزز این شهدای والامقام باشیم.

وزیر امور خارجه گفت: قدردان صبر و شکیبایی این خانواده‌های صبور و بصیر هستم که ۲۴ سال پیش عزیزشان را در غربت از دست دادند و با وقاری مثال‌زدنی خواستار مشخص‌تر شدن ابعاد مختلف این فاجعه و مسئولیت آمران، عاملان و مسببان این حادثه ناگوار در دولت افغانستان بودند.

امیرعبداللهیان به خانواده‌های شهیدان اطمینان داد پیگیری روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه تلخ، مسئولیت دستگاه دیپلماسی کشور است.

وی ادامه داد: این موضوع همواره در مذاکرات یک سال اخیر با مسئولین حکومت سرپرستی افغانستان به صراحت مطرح شده و روشن شدن ابعاد این حادثه و مسئولیت پذیری آنان به عنوان یک مطالبه جدی در دست پیگیری است. ملامتقی سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه افغانستان در دو دیدار به من گفت: «ما این جنایت را محکوم می‌کنیم و نسبتی با آن نداریم.» تأکید کردم البته انتظار ما آن است که عاملان و آمران این جنایت تاریخی معرفی و به عدالت سپرده شوند.

امیرعبداللهیان همچنین در این پست اینستاگرامی آورده است: همزمان با برگزاری این مراسم در تهران، وزیر نیروی کشورمان برای مذاکرات مربوط به تثبیت حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند در کابل حضور دارد، این همزمانی حاکی از جدیت و مداومت تلاش‌های دستگاه دیپلماسی در پیگیری‌ مطالبات و حقوق مردم ایران و به‌ویژه مردم پرتلاش و صبور سیستان و بلوچستان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار