گفت‌وگو با یکی از معلمان منتخب سال ۱۴۰۱ شهر ری؛

معلمی که هیچ وقت کلاس درس را به‌خاطر شرایط جسمانی‌اش تعطیل نکرد

تهران (پانا) - آزاده رحمانی معلم پایه پنجم دبستان موجانی ناحیه دو شهرری با وجود جراحی‌های متعدد و شرایط جسمانی خاص حتی یک روز کلاس خود را تعطیل نکرد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
معلمی که هیچ وقت کلاس درس را به‌خاطر شرایط جسمانی‌اش تعطیل نکرد

آزاده رحمانی معلم منتخب سال ۱۴۰۱ ناحیه دو شهرری است؛ با وی گفت‌وگویی انجام شده است که در ادامه می‌آید:

خودتان را معرفی کنید.

آزاده رحمانی هستم؛ متولد سال ۱۳۵؛ دارای مدرک تحصیلی دکترا و از سال ۱۳۷۹وارد آموزش‌وپرورش شدم. در پست و سمت‌های متعدد و در مقاطع مختلف آموزشی و در مناطق محروم انجام‌ وظیفه کردم اما به حقیقت باید گفت لذتی که در آموزش و حضور چهره به چهره دانش آموزان در کلاس درس وجود دارد را در سایر فعالیت‌ها تجربه نکردم.

به نظر شما یک معلم خوب دارای چه ویژگی‌هایی است و به چه ظرافت‌هایی توجه دارد؟

علاقه به تدریس به این معنا که معلم باید به موضوع مورد تدریس، علاقه داشته باشد. وقتی معلم خودش از ارائه درس لذت می‌برد و درسی که ارائه می‌کند را دوست دارد و به آن معتقد است، دانش آموزان هم از روند آموزشی کلاس لذت می‌برند. به‌ طور کلی وقتی یک معلم به درس علاقه دارد، سخنانش به دل می‌نشیند.

ادامه به تحصیل: معلم کسی است که همیشه احساس نیاز به یادگیری و فراگیری مطالب تازه داشته باشد و مطالعات خود را پس از کسب مدرک تحصیلی متوقف نکند. اساتید خوب می‌دانند که در دنیا توقفی در کار نیست و هر شخصی یا در حال پیشرفت است و یا در حال پسرفت؛ بنابراین معلمان هیچ‌وقت از آموزش دست نمی‌کشند و همواره در حال مطالعه و یادگیری هستند. در ضمن، چون به درس تدریسی خودشان هم علاقه دارند از مطالعه آن‌هم لذت می‌برند.

روحیه همکاری: یک معلم خوب همیشه آماده همکاری با دیگر معلمان است، خصوصاً اگر احساس کند که وجودش در این همکاری مؤثر و لازم است. در مدرسه و دانشگاه اساتید و معلمان مجرب اگر لازم باشد به شاگردی توجه بیشتر شود باهم هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند و یا برای پیشرفت کل دانش آموزان و دانشجویان با یکدیگر مشورت و تعامل و همکاری دارند.

صبر و بردباری: یکی از خصوصیاتی که واقعاً یک معلم خوب باید از آن برخوردار باشد، بردباری است؛ زیرا اصولاً معلم با کودکان و نوجوانان سروکار دارد و این افراد به خاطر کمی سن و تجربه، گاهی رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که اگر معلم بردباری کافی نداشته باشد، موجب ناراحتی خواهد شد. معلم‌های خوب با سعه‌صدر شاگردهای خودشان را به سمت موفقیت هدایت می‌کنند و در اخلاق و رفتار الگوهای بسیار مناسبی برای شاگردهای خودشان هستند. و همچنین می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد: رابطه‌اش با دانش‌آموزان مثبت است. به احساسات دانش‌آموزان توجه می‌کند. نظم و کنترل کلاس را در اختیار دارد. محیط مطلوبی برای یادگیری پدید می‌آورد. از کار با دانش‌آموزان لذت می‌برد. دانش‌آموزان را به فعالیت‌های یادگیری می‌کشاند.

همچنین معلم خوب، همواره خلاق و نوآور است. به آموزش مهارت خواندن تأکید دارد. دانش‌آموزان را به داشتن تصویر خوبی از خود هدایت می‌کند. به‌طورجدی در فعالیت‌های رشد حرف‌های خود شرکت می‌کند. انعطاف‌پذیر است و به موضوع درسی تسلط کافی دارد.

چرا تصمیم گرفتید معلم شوید؟

باافتخار و عشق و علاقه شغل معلمی را انتخاب کردم و برای رسیدن به این شغل تلاش و کوشش بسیاری انجام دادم و مفتخرم به این‌که یک فرهنگی هستم و در ارتقا و تعالی فرزندان کشورم سهیم هستم.

معلمی چیزی فراتر از یک شغل است در تمام جوامع معلم یک فرد فرهنگی و قابل‌احترام است به‌عنوان یک معلم، همیشه با قشر نوجوان و جوان سروکار دارید.

یک معلم تأثیر غیرقابل‌انکاری روی زندگی وآینده‌ی جوان‌ها و نوجوان‌ها دارد. محیط کارش شاداب و پرانرژی و امیدبخش است و به شما فرصت خوبی برای کشف خلاقیت‌هایتان می‌دهد. دائماً در حال یادگیری و تغییر هست و به‌عنوان یک معلم، فرصت‌های زیادی برای برقراری و ایجاد ارتباطات سازنده دارد و در حین آموزش از شاگردانش چیزهای زیادی یاد می‌گیرد. معلّمی یک عشق و یک انتخاب است و به قول شهیدرجایی اگر معلّمی را فقط به‌عنوان شغل انتخاب کرده‌ای رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد. معلّمی فقط یک شغل نیست چراکه اگر این‌طور بود. باوجود استرس‌های فراوان، مسئولیت‌های بیش‌ازحد نیاز به مهارت‌های مختلف و درآمد پایین در مقایسه با مشاغل دیگر هیچ‌کس این شغل را قبول نمی‌کرد. فقط درصورتی‌که عاشق یاددادن و یادگرفتن و عاشق کار کردن با بچه‌ها و نوجوان‌ها و جوان‌ها را داشته باشید می‌توانید معلّم خوبی باشید و باوجود همه‌ سختی‌ها از این شغل لذت ببرید.

آیا بازهم شغل معلمی را انتخاب می‌کنید؟

اگر دوباره متولد شوم و یا اگر هزاران بار دیگر در مسیر انتخاب شغل قرار گیرم بازهم شغل معلمی را با افتخار انتخاب می‌کنم.

شما در تدریس خود از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید و هدف شما از آموزش چیست؟

هدف از آموزش‌وپرورش ارتقای یادگیری است، به‌گونه‌ای که بر پایه چهارستون یادگیری برای دانستن، انجام دادن، باهم زیستن و زیستن استوار است. در تحقق این هدف، یعنی ارتقای یادگیری، هر یک از عناصر نظام آموزش‌وپرورش نقش ویژه‌ای بر عهده‌دارند. از این میان، نقش برنامه‌های درسی که به‌وسیله معلم در کلاس درس به اجرا گذاشته می‌شود، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ بنابراین برنامه درسی باید به‌گونه‌ای سازمان‌دهی شود که دانش آموزان را برای زندگی در جامعه‌ای که به‌سرعت در حال پیشرفت و تغییر است، آماده کند.

رویکرد یادگیری پژوهش محور فرصت یادگیری از طریق عمل را برای دانش آموزان درزمینه موضوع‌های موردعلاقه‌شان به‌گونه‌ای فراهم می‌کند که به رشد مهارت‌های زندگی آنان منجر شود.

دانش آموزان علاوه بر کسب تعداد زیادی از مهارت‌های زندگی بتوانند به تولید دانش و استفاده از اصول جست‌وجوگری نظام‌مند برای معنا بخشیدن به آنچه آموخته‌اند و عمل به آنچه در کلاس درس و خارج از آن مبادرت ورزند.

درروش نوین که معمولاً بیشتر از یافته‌های روان‏شناسی و علوم تربیتی استفاده می‏شود. امّا با توجّه به موقعیت‏ های متفاوتی که در تدریس به وجود می ‏آید؛ تدریس راهبردی و اقتضایی را بهترین روش برای یک تدریس مطلوب می‏دانیم؛ چراکه معلم باید به همه روش‏ های تدریس و مهارت‏ های کلاس داری در به‌کارگیری آن‌ها به‌عنوان ابزار یاددهی به فراخور ویژگی‏ های فراگیران و محتوای دروس، تسلّط داشته باشد.

یک معلم باید قبل از ورود به کلاس بتواند به این هفت سؤال پاسخ بدهد.

۱-چه چیزی را می‌خواهد آموزش دهد. ۲- برای چه کسانی. ۳- به چه منظوری ۴- در چه جایی ۵- با چه وسایلی ۶- با چه روشی ۷- در چه مدتی . در این صورت می‌تواند امیدوار به یک تدریس موفق و یادگیری و مشارکت فراگیران باشد که از دیدگاه علمی ۱-محتوای آموزشی۲-شناسایی مخاطبین۳-اهداف آموزشی۴-فضای آموزشی۵- رسانه‌های آموزشی۶-روش‌های و فنون تدریس۷-زبان‌آموزشی است.

یک معلم در گام اول باید به دنبال روشی علمی برای پرورش خلاقیت دانش آموزان باشد. هر یک از این روش‌ها می‌تواند خلاقیت دانش آموزان را پرورش دهد. در بهره‌گیری از این روش‌ها باید به ویژگی‌های روش خلاق توجه کرد

۱- داستان‌گویی و قصه‌نویسی

۲- شرح‌حال‌نویسی و انشانویسی

۳- امور هنری از قبیل نقاشی

۴- بیان شرح‌حال و زندگی بزرگان

۵- استفاده از روش‌های تدریس متنوع: در تدریس موارد مختلف، هیچ‌گاه نباید از روش و الگوی واحدی استفاده کرد. افکار قالبی را در کودکان ایجاد نکنیم و پرسش و پاسخ‌ها باید در کلاس درس، آزاد باشد، نه قالبی و محدود.

۶- ایجاد فرصت برای یادگیری اکتشافی

۷- تشویق دستاوردهای خلاق کودکان

بهترین خاطره خود را بگویید:

بهترین خاطره فکر می‌کنم برای هر معلمی دیدن یادگیری و موفقیت دانش آموزان خود است هرگاه با دانش آموزان خود در سطح جامعه مواجه می‌شوم و آنان را صاحب موفقیتی می‌بینم بر خود می‌بالم.

حرف‌های نزده و نگفته ای که باید می‌گفتید و نگفتید؟

تکریم فرهنگیان و بخشیدن جایگاهی در جامعه در شأن و منزلت یک فرهنگی که بی‌شک بالاترین جایگاه لایق و ارزنده یک معلم است. دانش آموزان عزیز درس بخوانید و دلسوز خود باشید. فرهنگیان باانگیزه، هدف و صبوری راحتان را ادامه دهید و در مسیر علم و دانش پیش بروید و آرزوی سلامتی و تندرستی برای تمام همکارانم دارم.

گفتنی است آزاده رحمانی در دوران کرونا و آموزش مجازی باوجود حضور در بیمارستان سر ساعت آنلاین می‌شد و تدریس خود را انجام می‌داد و زمان شروع آموزش حضوری به خاطر اینکه دانش آموزان با شور و شوق فراوانی به کلاس بیایند قبل از شروع آموزش حضوری با عصا به مدرسه می‌آمد و کلاس درس را تزیین می‌کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار