حجت‌الاسلام محسن آتشکار:

مکتب عاشورا به انسان، جهت و اندیشه بارور می‌دهد

تهران (پانا) - حجت‌الاسلام محسن آتشکار در مراسم عزاداری سالار شهیدان منطقه یک در تکیه نیاوران از عاشورا به عنوان مکتبی انسان‌ساز یاد کرد و معتقد است مکتب عاشورا به انسان جهت و اندیشه بارور می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۹۸۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
مکتب عاشورا به انسان، جهت و اندیشه بارور می‌دهد

آیین عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش با حضور پرشور دانش آموزان عاشورایی هیأت های مذهبی مدارس شمیرانات برگزار شد.

در حاشیه این مراسم محمدرضا رسولی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه یک ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش گفت: دانش آموزان عاشورایی منطقه شمیرانات در گام دوم انقلاب، با تأسی به نوجوان حماسه آفرین دشت کربلا حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام و در تداوم راه شهدای دانش آموز دفاع مقدس و جبهه مقاومت با شور و اشتیاق در مراسم«احلی من العسل» و عزاداری سید و سالار شهیدان و یارانش شرکت کردند.

در این مراسم باشکوه دانش آموزان با همراهی محمد رضا رسولی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه یک، شورای معاونین و همکاران فرهنگی با اقامه عزا و حضور در مسیر تشییع شهدای دانش آموز از حسینیه نیاوران تا اردوگاه کشوری شهید باهنر ندای لبیک یاحسین(علیه السلام) سر دادند.

مراسم با سخنرانی حجت الاسلام محسن آتشکار در تکیه نیاوران آغاز شد. حجت السلام آتشکار با اشاره به فرمایشات حضرت زینب (س) در عصر عاشورا در کربلا دلایل آگاهانه قرار گرفتن در این مسیر را برشمرد و گفت: حضرت زینب (س) تا در قتلگاه بدن قطعه قطعه شده حسین (ع) را دید بجای ضعف در برابر دشمن غدار، بدن برادر را کمی بلند کرد و رو به آسمان گفت: اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان. خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر.

با این سخن، حضرت زینب (س) اعلام کرد که آگاهانه در این مسیر قرار گرفته اند این کار به اراده و خواست خودشان بوده است، نه اینکه بر آنها تحمیل شده باشد. با آزادی کامل آمدند و امام حسین را برای دین خدا قربانی کردند.

وی افزود: عمل حضرت زینب(س) احساسی نبود، بلکه ادراکی بود و با عملش نشان داد آنها آگاهانه در این مسیر قرار گرفته اند و با بینش عزیزانشان را تقدیم باریتعالی کرده اند و این کار با هدف رشد و بلوغ مذهبی، اجتماعی، سیاسی واخلاقی انسان ها انجام شده است

حجت الاسلام آتشکار با اشاره به اهمیت و عظمت مکتب عاشورا تصریح کرد: نهضت عاشورا و کربلا باعث افزایش حد نصاب عقل و اندیشه شد. امام حسین(ع) کاری کرد که همه انسان ها بالغ شوند و این بلوغ به این صورت نمایان می شود که یک نوجوان سیزده ساله مکتب عاشورا نظرش در مورد شهادت احلی من العسل می شود

وی در ادمه با اشاره به مکتب انسان ساز عاشورا گفت: وقتی کسی به این خیمه های عزاداری با بینش می آید تازه خودش را پیدا می کند و شخصیت مقتدایی، رشید و سربلند از شرکت با بینش در این مجالس حاصل می شود.

وی افزود: عاشورا همواره در طول تاریخ آدم تربیت کرده است؛ همان طور که گاندی می‌گوید: من هندوستان را با نام حسین ،شعار حسین و دستورات حسین(ع) زنده کردم. گاندی با نور امام حسین (ع) پانصد میلیون انسان بت پرست را با نور امام حسین حرکت داد این سرمایه و دارایی مال ماست.

حجت السلام آتشکار با اشاره به شعار کل یوم عاشورا وکل ازض کربلا تاکید کرد: شعار کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا حدیث نیست، کاملا مستند و درست است کل یوم عاشورا یعنی کاری کنید ۳۶۵ روزتان عاشورایی شود و کل ارض کربلا یعنی درس های عاشو‌را را در متون کتاب های درسی بیاوریم. در عاشورا درس های زیادی داریم، عاشورا یک دانشگاه است.

وی افزود: اصحاب امام حسین شخصیت‌های مقتدایی بوده و هستند. آنها همواره در طول تاریخ آدم تربیت کرده اند.

در ادامه آتشکار خطاب به دانش آموزان گفت: تجمع امروز شما برخواسته از دنیای شعور مذهبی دینی و اجتماعی و سیاسی شما است. شما دانش آموزان به‌عنوان سربازان مخلص این نهضت باید بصیرت و بینش تان را افزایش دهید.

در پایان حجت السلام آتشکار با توصیه بر مداومت حضور دانش آموزان در هیئت ها در طول سال گفت: ما باید با تاسی به شخصیت‌های مقتدایی کربلا باید شخصیت مقتدایی پیدا کنیم مکتب عاشورا به انسان سمت و سو می دهد مکتب عاشورا اندیشه بارور به انسان می دهد، باید زیر این خیمه ها راهمان را با تفکر و بینش درست پیدا کنیم.

گفتنی است؛ این مراسم با حضور دانش آموزان مدارس شهید مدنی، امام موسی صدر، یاسر، انصار، ادب، علامه حلی، شهید عسگریان، امام جواد، شهید مطهری، هجرت و جلال ال احمد برگزار شد، دانش آموزان با سر دادن شعار لبیک یا حسین (ع) و با الگوگیری از حضرت قاسم بن الحسن (ع) نوجوان ۱۳ ساله دشت کربلا، با آرمان های عاشورا و قیام امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان عهدی دوباره بستند.

در ادامه، این مراسم با حرکت دسته های سینه زنی و طنین «لبیک یا حسین» هیئت های دانش آموزی در سوگ شهادت حضرت قاسم(ع) در جوار مزار شهدای گمنام اردوگاه شهید باهنر واقامه نماز جماعت همراه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار