مدیرکل بهزیستی استان سمنان:

فقط ۴۰ درصد از معابر شهری سمنان برای معلولان مناسب‌سازی شده است

سمنان (پانا) - مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه بالغ بر 13 هزار معلول تحت پوشش این اداره کل هستند، گفت: تنها ۳۵ درصد معابر شهری استان برای این قشر مناسب‌سازی شده است.

کد مطلب: ۱۲۹۴۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد
فقط ۴۰ درصد از معابر شهری سمنان برای معلولان مناسب‌سازی شده است

محمود منطقی، در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی به میزبانی سالن شهید شاهورانی اداره کل بهزیستی استان سمنان، با اشاره به گستره فعالیت بهزیستی گفت: به دنبال این هستیم که فعالیت هایمان بر روی گروه هدف، نتیجه و تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی از افتتاحیه پنج پروژه استانی و یک مسکن مددجویی در هفته بهزیستی خبرداد و افزود: در هفته بهزیستی، ۱۰۰ عنوان برنامه اجرا خواهد شد که اهم آن ارتباط با شرکای بهزیستی، ارتباط گیری با جامعه هدف است. یک هزار و ۵۰۰ مددجو نیز در طرح ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد، ۶۵۰ نفر به تایید نهایی رسیده اند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با تاکید بر استفاده از شرکای اجتماعی اظهار کرد: باید گروه هدف توانمند شوند و مورد حمایت قرار گرفته و خود نیز حمایت گر شوند.

منطقی با اشاره به شعار هفته بهزیستی امسال با عنوان شروعی دوباره برای بهتر زیستن، از فعالیت ۱۰ مرکز شبانه روزی کودکان بدسرپرست در سطح استان سمنان خبرداد و افزود: بیش از ۱۵۰ فرزند ۰ تا ۱۸ سال در خانه های نگهداری کودکان و نوجوان در حمایت بهزیستی این استان هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۷ هزار و ۴۴۸ نفر تحت حمایت بهزیستی استان قرار دارند، گفت: حدود ۱۳ هزار و ۲۰۵ معلول از خدمات توان بخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان استفاده می کنند. همچنین ۵ پروژه بهزیستی به همراه یک مسکن مددجویی در این هفته افتتاح و تحویل خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان در ادامه به طرح غربالگری بینایی و شنوایی در سطح استان سمنان اشاره داشت و گفت: در طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال بهزیستی استان سمنان بیش از ۲۰ هزار و ۷۵۰ کودک در سال گذشته مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۹۸۸ کودک مشکوک در طرح غربالگری بینایی شناسایی و از معلولیت آنها پیشگیری شد.

منطقی همچنین با اشاره به غربالگری یک هزار و ۱۵۰ کودک در ۳ ماهه سالجاری بیان کرد: ۸۹ کودک مشکوک بودند که مورد شناسایی و درمان قرار گرفتند. البته طی سال گذشته، غربالگری شنوایی ۹۴ درصد از کودکان استان سمنان نیز در مراکز انجام شده است.

وی با بیان اینکه حوزه توانبخشی استان سمنان دارای ۳۸ مرکز برای ارائه خدمات به صورت روزانه، پاره وقت و شبانه روزی است، افزود: بیش از یکهزار و ۵۲۰ معلول از خدمات این مراکز استفاده می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در دفتر اشتغال و کارآفرینی بهزیستی استان از خدمات اشتغال بهره مند شده اند، گفت: در سه ماهه سالجاری ۲۹ نفر برایشان شغل در نظر گرفته شده و در دفاتر اشتغال به ثبت رسیده است.

منطقی با بیان اینکه بهزیستی استان جزء استان های موفق در پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز نگهداری شبانه روزی در کشور بوده است، اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی بهزیستی استان میزان موارد فوتی در مراکز تحت نظارت بهزیستی در ایام کرونا کمتر از سال های قبل از این بیماری بوده است.

وی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره در سطح بهزیستی استان گفت: طی سال گذشته ۴ هزار و ۴۵ نفر در مراکز غیردولتی و ۱۷۷ نفر در مراکز دولتی از خدمات مشاوره رایگان بهره مند شدند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به مناسب سازی ۴۰ درصدی معابر و اماکن استان برای معلولان تصریح کرد: خیلی فاصله با استاندارد شدن اماکن برای معلولان داریم. باید مبلمان شهری در تمام نقاط شهر برای حضور معلولان در جامعه مناسب سازی شده باشد.

منطقی با بیان اینکه همسران و کودکان آزار دیده نیز در دایره هدف مخاطبان اورژانس اجتماعی استان سمنان قرار دارند، تاکید کرد: سامانه ۱۲۳ همچنین به دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی که به هر دلیل در شرایط بحرانی، دچار مشکل شدند، خدمات تخصصی می‌دهد.

وی با اشاره به نگاه ویژه به زنان، تاکید کرد: حذف آسیب‌های اجتماعی ممکن نیست اما با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان آن را کنترل کرد لیکن خدمات تخصصی در سایه مددکاری، روانشناسی تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی را از اصول اورژانس اجتماعی استان است. شرایط تحقق اهداف در اورژانس اجتماعی نیز اطلاع رسانی و آگاه‌سازی به آحاد جامعه، ایجاد هماهنگی با سازمان‌های مرتبط، نظارت مستمر، آسیب‌شناسی، تهیه بانک اطلاعاتی است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان همچنین در تشریح پویش عید قربان تا غدیر گفت: این پویش به مناسبت ایام دهه ولایت همزمان با ادارات کل بهزیستی سایر استان ها در استان سمنان با هدف جذب مشارکت های مردمی در راستای بهبود و ارتقاء سطح زندگی مددجویان تحت حمایت در این ایام اجرا شد.

منطقی در ادامه محورهای اجرای پویش را تهیه و توزیع گوشت قربانی، پرداخت کمک هزینه، تهیه اقلام و بسته های معیشتی، تهیه وسایل بهداشتی، درمانی و دارویی بیان کرد.

خبرنگاران: طاها یزدانیان ، محمدیحیی شمس الدین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار