وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا:

رسانه یکی از ستون‌های نظام آموزش و پرورش و رکن سوم فرآیند تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش، مهمترین سیاست نظام تعلیم و تربیت کشور را اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد و جریان رسانه را یکی از ستون‌های نظام آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۴۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
رسانه یکی از ستون‌های نظام آموزش و پرورش و رکن سوم فرآیند تعلیم و تربیت است

یوسف نوری در گفت‌وگو با پانا از یک جریان رسانه‌ای سخن گفت که برای بی‌اثر شدن خیلی از تلاش‌های امروز و کارهای ثمربخش نظام آموزش و پرورش فعالیت می‌کند؛ جریانی جدی که با فاصله گرفتن از رویکرد امیدآفرینی و امیدبخشی به دانش‌آموزان، خانواده‌ها، معلمان و خانواده بزرگ آموزش و پرورش کشور، سعی دارد همه‌ امور را تیره و تار جلوه دهد.

برای مثال، فعالیت این جریان مرموز رسانه‌ای به گونه‌ای است که یک تجمع عادی و مطالبه صنفی فرهنگیان کشور که حق قانونی آنها است به یک تحرک ساختارشکن و نظام‌مند تغییر ماهیت یابد و در اساس سیاسی شود.

قطعا در این بزنگاه بیش از هر وقت دیگری لازم است به منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تاسی کرد.

مقام عالی وزارت آموزش و پرورش در این باره معتقد است که یک جریان رسانه‌ای برهم‌زننده و معاند، با سیاسی‌کاریِ صرف و نفرت‌پراکنی، برای بی‌اثر شدن و خنثی‌سازی اقدامات موثر و تلاش‌های آموزش و پرورش برنامه ریزی می‌کند: «گاهی خود ما حلقه اثرگذاری این جریان رسانه‌ای معاند را پررنگ می‌کنیم. به کرات شاهد بودیم که یک موضوع خاص را خودمان دست به دست چرخانده‌ایم. توئیتی آمده و حالا هر چه گفته و هر عنوان داشته است، خودمان آن را دست به دست می‌چرخانیم و به نوعی در حلقه و زمین این جریان سمی توپ می‌زنیم.»

وزیر آموزش و پرورش می‌افزاید: «در حالی که ما هر وقت دیدگاه تربیتی خود را منتشر کردیم آب از آب تکان نخورد و هرگاه با انتقاد درست و منطبق بر عقلانیت به سند ۲۰۳۰ حمله کردیم، هیچ رسانه‌ای آن را انعکاس نداد.»

این معلم کهنه‌کار در پاسخ به این سوال پانا که برای اجرای سیاست‌های خود، چه انتظاری از رسانه‌ها دارید؟ می‌گوید: « ما سیاستی نداریم. نه من در مقام وزیر و نه در کلان وزارت آموزش و پرورش هیچ یک سیاستی اعمال نمی‌کنیم. ما مجری دغدغه های متعالی، منویات ارزشمند و سیاست‌های خیرخواهانه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برای نظام تعلیم و تربیت کشور هستیم. ایشان دستور می‌دهند ما نیز موظف به اجرای آن هستیم. رهبر معظم انقلاب با بینش و فرماندهی خود به درستی تشخیص داده‌اند که ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش، مهمترین سیاست نظام تعلیم و تربیت کشور است و در این مسیر، نقشه‌راه نیز ابلاغ کرده‌اند. بنابراین راه تحول در نظام تعلیم و تربیت، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.»

نوری با ابراز تاسف از معطل ماند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته می‌افزاید: «بیش از یک‌دهه تعلل در فرآیند اجرای این سند بالادستی جای سوال دارد، اما این مهم در دولت مردمی و انقلابی میسر خواهد شد. همه تلاش ما در این است که زیرساخت‌های مناسب آن را فراهم آوریم. از همین‌رو اگر بتوانیم توصیه‌ها، رهنمود‌ها و اوامر مقام معظم رهبری را اجرا کنیم مطمئن باشید به قله‌های رفیع عرصه تعلیم و تربیت، دست خواهیم یافت».

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «البته نیروی محرکه و پیش‌ران این جریان و فرآیند تحول‌خواه، جوانان کشور هستند. چراکه جوانان انرژی مولد با خود به دنبال دارند و چنانچه ما این انرژی را در مدار چشم‌انداز و اهداف عالی نظام هدایت کنیم، بی‌تردید شاهد تحول بنیادین خواهیم بود.»

نوری در پاسخ به این سوال که رسانه‌های کشور بویژه خبرگزاری پانا چگونه می‌توانند این مسیر را تسهیل کنند، اظهار می‌دارد: «رسانه یکی از ارکان تعلیم و تربیت است. رکن اول این پیکره‌ی انسان‌ساز "خانواده‌" است، همانطور که رکن دوم آن "حکومت" است و سپس "رسانه" به عنوان رکن سوم فرآیند تعلیم و تربیت نقش‌آفرینی می‌کند و پس از رسانه‌ است که تازه اسمی از نظام‌های غیردولتی به میان می‌آید.»

وی تصریح می‌کند: «پس جریان رسانه یکی از ستون‌های نظام آموزش و پرورش است. تصور کنید سقف خانه‌ای بر چهار ستون استوار است، چنانچه یکی نباشد باقی نیز فرو می‌ریزد. این اهمیت رسانه است که اگر نگاه و جریان بر‌هم‌زننده در پس آن نیست باید در انعکاس امور، جانب حق و انصاف را رعایت کرده و امیدآفرینی کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار