کنکور بجای سرکوب توانایی ها میتواند به سکوی پرتابی برای رشد مهارت های دانش آموزان تبدیل شود

شهرکرد(پانا)- مشاور جوان وزیر آموزش و پرورش معتقد است، درس خواندن های مداوم و عدم تحرک و پیگیری علایق خود در سال های کنکور باعث ایجاد کمبود های بزرگی بعد از کنکور و در ورود به دانشگاه می شود.

کد مطلب: ۱۲۹۴۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
کنکور بجای سرکوب توانایی ها میتواند به سکوی پرتابی برای رشد مهارت های دانش آموزان تبدیل شود

میثم ویسی؛ مشاوره جوان وزیر آموزش آموزش و پرورش در دوره دهم مجلس دانش آموزی در گفت‌وگو با پانا گفت: اکنون در برهه‌ای قرار داریم که سیستم آموزش و پرورش ما دانش آموز را ۱۲ سال تعلیم داده و برای رقابتی ۴ ساعته تحت عنوان کنکور آماده می کند. رقابتی که خلل های بسیاری از لحاظ عدالت آموزشی و آسیب های تربیتی و اجتماعی در ادامه آن پدید می آید.حذف کنکور امری غیر ممکن است و باید با یافتن راه حلی عادلانه و تمام ساحتی، در مسیر اصلاح آن قدم برداشت.حذف سایه اختلاف طبقاتی در مدارس امری نسبتا ممکن است و در برابر کردن تراز آموزشی مان از پایتخت تا کپرنشین های ایلات و عشایر مناطق دور افتاده سهم چشم گیری خواهد داشت.

ویسی همچنین معتقد است:موسسات آموزشی که سالانه هزاران جلد کتاب های کمک آموزشی با گردش های مالی میلیاردی عرضه بازار می کنند در نابرابری عدالت آموزشی و کاهش سهم دانش آموزان دهک های پایین جامعه در کنکور نقش کلیدی اجرا می کنند این هشداری است که هم در حال حاضر هم در آینده نزدیک می تواند مدارس را به دوران فرسوده گذشته بازگرداند و تهی دستان را در این رقابت ناکام کند.

مشاور جوان وزیر آموزش و پرورش افزود:کنکوری که طبق آمار های اعلام شده ۶۷ درصد قبولی هایش از فقط ۶۸۰ دبیرستان سمپاد است و در میان انبوه مدرسه شهریه پرداز و غیر دولتی سهم محصلین مدارس دولتی که ۸۰ درصد جمعیت دانش آموزی کشور است فقط ۵ درصد عنوان شده .در حال حاضر انتظاری از برچیده شدن این سیستم نداریم اما با تقسیم درست دبیران مجرب بین مدارس خاص و دولتی ، دسترسی حداقلی دانش آموزان به کتاب های آموزشی موسسات در کتابخانه های مدارس کار های کوچکی است که میتواند حداقل تاثیر مثبتی در روند عدالت آموزشی مدارس بگذارد و سهم دانش آموزان مدارس عادی را افزایش دهد.

ویسی در ادامه گفت:جدایی از مشکلات آموزشی آسیب های اجتماعی، روانی و تربیتی که کنکور بر جامعه دانش آموزان میگذارد ده ها برابر خلل های آموزشی ست.از فشار های روانی که بعد اعلام نتایج بر دانش آموزان ایجاد میشود تا انتظارات و توقعات بسیار بالای خانواده های نا آگاه و اطرافیان از دانش آموزان قبل و بعد کنکور تا مشکلات جسمانی و روانی که در سبب نشستن پای درس خواندن های مداوم و عدم تحرک و پیگیری علایق خود در سال های کنکور باعث کمبود های بزرگی بعد از کنکور و در بدو ورود به دانشگاه میشود .

ویسی افزود:دانش آموزانی که یک الی سه سال از زندگی شان در پشت میز نشستن ها و درس خواندن ها میگذرد از ضعف جسمانی و ساختاری بدن شان تا گذشتن از تمامی فعالیت های چند بعدی دیگری که میتوانستند انجام بدهند و نمیدهند باعث این میشود که بعد از کنکور شاهد افرادی باشیم که تک بعدی بوده و از هیچ مهارت اجتماعی و زندگی برخوردار نیست و در مواجه با اجتماع و فضای دانشگاه دچار دوگانگی میشود و گاها از این فضا ها طرد میشود . نظام آموزشی ما میبایست در قبل از این رخداد ها در مدارس به دانش آموزان و خانواده ها القا کند که زندگی در کنکور خلاصه نمیشود.

ویسی در پایان گفت:برگزاری کارگاه هایی که والدین را متوجه کند که با سختگیری های شان فقط عرصه را بر فرزندان شان تنگ میکنند و در مضیقه قرار دادن فرزندان فقط تباهی آینده شان هست و کمک های عاطفی که دانش آموزان را از ناامیدی از آینده رهایی بخشد و مسیر خودشان را در مهارت ها و توانایی هایشان بیایند نه در رقابتی که شاید هیچ وجه مشترکی با خلقیات شان ندارد.

کار های اینچنین هیچ هزینه ای برای نظام آموزشی ما ندارد و بهره ای خواهد داشت که هر ساله میتواند مهارت گرایی را جایگزین حافظه گرایی در سیستم آموزشی کند و تاثیر مافیای کنکور را هم در عدالت آموزشی هم در آسیب های روانی و تربیتی کاهش داد و در سال های نه چندان دور دانش آموزانی را تربیت کرده باشیم که خوشحال از آینده به دنبال علاقه شان هستند تا در بند خواسته خانواده و مدارس و موسسات کنکوری.

خبرنگار پانا؛سید سینا بنی هاشمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار