مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:

استانداردهای انتقال خون ایران در برخی شاخص‌ها از اروپا و آمریکا بالاتر است

قزوین (پانا) - مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، استانداردهای انتقال خون ایران همتراز با اروپا و آمریکا بوده و حتی در برخی شاخص‌ها بالاتر است.

کد مطلب: ۱۲۹۴۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
استانداردهای انتقال خون ایران در برخی شاخص‌ها از اروپا و آمریکا بالاتر است

به گزارش روابط عمومی سازمان خون استان قزوین، مصطفی جمالی، روز شنبه در حاشیه سفر به استان قزوین در جمع خبرنگاران، افزود: تلاش می کنیم در حوزه ارتقای کیفیت و بهبود شاخص ها به وضعیت بهتری دست یابیم.

این مسوول گفت: در همین راستا و به منظور تمرکززدایی تلاش می کنیم آزمایش های غربالگری خون با اختصاص تجهیزات لازم به طور مستقل در استان ها انجام شود و همچنین آزمایش گرده های خونی نیز از روش دستی به دستگاهی تغییر یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته ۲ میلیون اهدای خون در کشور به ثبت رسید که پاسخگوی نیازهای درمانی بود،افزود: پیش بینی می کنیم با افزایش سن جمعیت و درمان های جدید، نیاز به اهدای خون افزایش یابد.

این مسوول با بیان اینکه مانند دیگر نقاط دنیا اهدای خون در دوران اوج کرونا در کشور کاهش یافت که البته نسبت به بسیاری از کشورها رقم کمتری داشت،گفت: در بعضی کشورهای پیشرفته شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اهدای خون بودیم اما این رقم در ایران هشت درصد بود.

وی با بیان اینکه با کمک مردم نوع دوست ایران، ذخایر خونی کشور در شرایط بسیار خوبی قرار دارد،افزود: شاهد ثبت ذخیره ۷۰ هزار واحدی خون بودیم که در طول تاریخ انتقال خون ایران بی سابقه است به طوری که ما را در خصوص نگهداری و مصرف این فرآورده ها دچار دغدغه کرد.

جمالی اظهار کرد: به دنبال طراحی و پیاده سازی نرم افزاری به نام "قطره" هستیم که نوبت دهی و زمان اهدای خون را ساماندهی می کند و از مزایای آن می توان به منتظر نماندن اهداکنندگان پس از مراجعه به پایگاه های خون گیری و همچنین تنظیم زمان اهدا براساس نیازهای درمانی اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه از تلاش این سازمان برای افزایش آمار اهدای خون بانوان خبر داد و گفت: آمار اهدای خون زنان در کشورمان زیر پنج درصد و تنها شاخصی است که ما در آن از سایر کشورها عقب هستیم.

وی با بیان اینکه رشد اهدای خون زنان نیازمند فرهنگ سازی است و رسیدن به آمار مطلوب در این زمینه زمان بر است، افزود: در این حوزه نیازمند کمک اقشار و گروه های مختلف از جمله اصحاب رسانه هستیم.

جمالی افزود: نزدکتر کردن پایگاه های انتقال خون به محلات نیز در رشد اهدای خون بانوان تاثیر دارد به طور نمونه این اقدام در یکی از محلات تهران موجب شد تا شاخص اهدای خون بانوان به ۲۵ درصد برسد و این موضوع را از طریق پایگاه های سیار دنبال می کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در حال حاضر ۲۰۳ پایگاه در کشور برای اهدا و انتقال خون وجود دارد که سه پایگاه به تازگی ایجاد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار