ایران وارد موج هفتم کرونا شد

تهران (پانا) - بیماری کرونا مجددا در کشور اوج گرفته است و بعد از گذشت دو ماه از کاهش محسوس آمار فوتی‌های روزانه، تعداد فوتی‌ها در کشور دو رقمی شده است.

کد مطلب: ۱۲۹۳۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
ایران وارد موج هفتم کرونا شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در کشور

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۱۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۴۵۶ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۹۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۸۴۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۹ هزار و ۵۹۸ نفر دُز دوم و ۲۸ میلیون و ۹۹ هزار و ۴۰۹ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۵۵ دُز رسید.

بازگشت رنگ‌ قرمز و نارنجی به نقشه کرونایی کشور

همچنین بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، بر خلاف هفته‌های اخیر که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور، صفر بود در هفته‌ای که گذشت ۴ شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۰۵ به ۱۴۲ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۴۳ به ۲۸۸ شهر کاهش یافت.

ورود کشور به موج جدید کرونا

مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ با بیان اینکه کشور وارد یک موج جدید از کرونا شده‌ است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده موارد سرپایی، بستری و مرگ کرونایی افزایش یابد. وی گفت: برخی اسم این موج را موج هفتم می‌گذارند و برخی هم می‌گویند هر موج برای یک واریانت است و از آنجایی که ما در همان واریانت هستیم، وارد قله دوم موج ششم شده‌ایم. به هر حال ما وارد موج جدید شدیم، اما اینکه چه زمانی به قله می‌رسیم و این قله‌ چه ارتفاعی خواهد داشت، قابل پیش‌بینی نیست.

آماده‌باش مراکز واکسیناسیون

همزمان با ورود به موج جدیدی از شیوع کرونا یکبار دیگر بحث بالابودن ایمنی جامعه در برابر این ویروس مطرح شده است. اثربخشی واکسن‌های تولیدشده به‌مرور زمان که ویروس جهش پیدا می‌کند کم می‌شود، همچنین با گذشت زمان سطح ایمنی افرادی که واکسن تزریق کردند کاهش پیدا می‌کند. این دو مورد سبب می‌شود آسیب‌پذیری مردم در برابر واریانت‌های جدید بیشتر شود. در این شرایط مناسب‌ترین گزینه این است که مردم واکسن‌های موجود را تزریق کنند؛ به‌خصوص در گروه‌های پرخطر مانند سالمندان و افراد دارای بیماران زمینه‌ای یا افرادی که بیش از شش ماه از آخرین تزریق واکسن‌شان گذشته است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از آماده‌باش مراکز واکسیناسیون کرونا خبر داده و با توجه به افزایش موارد ابتلا به سویه جدید کووید۱۹ اسامی پایگاه‌های تجمیعی فعال واکسیناسیون کووید۱۹ در تهران را اعلام کرد.

تاکید بر استفاده از ماسک و تزریق دُز یادآور

در هفته‌ای که سپری شد، یکی دیگر از جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا نیز برگزار شد. عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بر لزوم استفاده از «ماسک» و «تزریق دز یادآور» واکسن کرونا تاکید کرد. شیراوژن تاکید کرد: با توجه به افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در این شهرهای قرمز و نارنجی تأکید شد. (استفاده از ماسک) در شهرهای آبی و زرد در نقاط سرپوشیده یا پر ازدحام و پرتردد ضروری است. تزریق نوبت یادآور واکسن در کشورهای مختلف باعث کاهش موارد ابتلاء بیماری کرونا شده است و بر عکس کشورهایی که پوشش واکسن کاملی داشتند ولی زمان زیادی از تزریق واکسن گذشته مجدداً موارد ابتلای فراوان گزارش شده است. پس تزریق واکسن یادآور را جدی بگیریم.

برنامه‌های شهرداری تهران برای آموزش‌های محیط‌زیستی به دانش‌آموزان

آموزش‌ در حوزه محیط زیست یکی از اساسی‌ترین نیازهای امروز کشور است که شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز می‌گوید: بهتر است آموزش‌های محیط زیستی از سنین پایه و کودکی شروع شود زیرا موجب تغییر نگاه و رفتار از سنین کودکی می‌شود. او می‌گوید: برای آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، باید گروه‌های مختلف مخاطب مد نظر قرار بگیرند. یکی از گروه‌های بسیار مهم که می‌توان اقدامات اثرگذاری انجام داد، کودکان و نوجوانان هستند. برنامه‌های آموزشی را می‌توان برای این مخاطبان طراحی و اجرا کرد. در واقع بهتر است آموزش‌های محیط زیستی از سنین پایه و کودکی شروع شود زیرا موجب تغییر نگاه و رفتار از سنین کودکی می‌شود.به گفته وی، شهرداری تهران در حد بضاعت خود، برنامه‌های آموزشی را برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌کند اما به نظر می‌رسد یک برنامه کلان در نظام ‌تعلیم و تربیت باید برنامه‌ریزی شود به ویژه کارهای آموزشی و فرهنگی کودکان و نوجوانان باید در بخش‌های مختلف محیط زیست از جمله موضوعات پسماند و تفکیک پسماند از مبدا و کاهش مصرف محصولات پلاستیکی یکبار مصرف انجام شود که در نهایت به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی منجر شود.

فوت کودک ۴ ساله در منطقه ۱۵

در هفته‌ای که سپری شد خبر فوت کودک چهارساله در فضای سبز منطقه ۱۵ خبرساز شد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران درخصوص علل و دلایل سقوط کودک در فضای سبز منطقه 15 اظهار کرد: این حادثه تلخ را به خانواده این کودک تسلیت عرض می‌کنم. باید به این نکته اشاره کرد که اصلا آنجا (محل سقوط کودک) بوستان نبوده است و یک رمپ و لوپی در مجاورت بزرگراه بسیج بوده که جایی برای استراحت نبوده و نیست. البته این فضای خطرناک دارای چمن بوده است اما به هر ترتیب جایگاه استراحت نبوده است. متاسفانه این کودک در این فضا و در قناتی که زیر این فضای سبز بوده است سقوط کرده و جان سپرده است.

زلزله در تهران

در هفته‌ای که گذشت، زلزله 3.6 ریشتری حوالی فشم مرز استان‌های تهران و مازندران را لرزاند. مختصات این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی 51.59، عرض جغرافیایی 36.04 و عمق 15 کیلومتری زمین به ثبت رسید.

دلیل تازه افزایش جمعیت موش در پایتخت

افزایش جمعیت موش در شهر تهران بار دیگر مطرح شده است. حسین نظری، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران دلیل افزایش جمعیت موش رل فقط به دلیل زباله نمی‌داند و معتقد است زیرساخت‌های فرسوده شهر هم در این زمینه تاثیرگذار بوده است. حسین نظری درخصوص گلایه برخی شهروندان درباره افزایش جمعیت موش در تهران گفت: زباله فقط عامل افزایش موش‌ها در تهران نیست و خلل و فرجی که در زمین به وجود می‌آید و عدم رسیدگی به شهر هم یکی از دلایل این موضوع است. در شورای شهر هم مطرح شد که فرسودگی فقط در خانه‌های مردم نداریم که در خود شهر و زیر ساخت‌های شهری هم داریم زیرساخت‌های شهر مدت‌ها استفاده شده است. یک زمانی و در یک برهه‌های مدیریتی زیرساخت‌های خوبی در شهر انجام شده مانند دوران آقای قالیباف و بعد از آن کمتر به این موضوع توجه شده و سبب این فرسودگی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار