رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

تغییرات در سهام عدالت و ارکان صندوق‌های جسورانه

تهران (پانا) - رئیس سازمان بورس عنوان کرد تغییراتی در سهام عدالت و ارکان صندوق‌های جسورانه ایجاد می‌شود و این تصمیم‌ها در شورای عالی بورس انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۳۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
تغییرات در سهام عدالت و ارکان صندوق‌های جسورانه

به گزارش ایسنا، مجید عشقی در همایش شرکت‌های دانش بنیان و بازار سرمایه با بیان اینکه عرضه شرکت‌های دانش بنیان در بورس از سال گذشته آغاز شد، اظهار کرد: بعد از اینکه ضوابط پذیرش شرکت‌های دانش بنیان نهایی شد؛ تلاش کردیم پذیرش و عرضه این شرکت‌ها به نحوی باشد که منافع عمده عرضه آنها به خودشان برسد.

وی ادامه داد: در این راستا برنامه ریزی شده است که اکثر عرضه‌های اولیه شرکت‌های دانش بنیان از طریق روش صرف سهام باشد تا منابعی که جمع می شود مستقیم وارد کسب و کارهای دانش بنیان شود. این فرآیند به توسعه این شرکت‌ها کمک می‌کند و امیدواریم پذیرش آنها در بورس و فرابورس شتاب بگیرد.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه چند شرکت دانش بنیان در صف پذیرش هستند، عنوان کرد: برخی شرکت‌ها در حوزه پرداخت و IT در مرحله آخر پذیرش قرار دارند.

وی در ادامه در مورد کمیته دانش بنیان توضیح داد: در جلسه‌ای که در این کمیته برگزار شد مقرر شد در خصوص تغییر ارکان صندوق‌های جسورانه یک کار کارشناسی انجام شود. زیرا یکی از مشکلاتی که در این صندوق ها وجود دارد این است که بخش کمی از منابعی که در این صندوق ها جمع شده سرمایه‌گذاری شده است.

عشقی ادامه داد: یکی از مصوبات اصلی این بود که ارکان صندوق ها تغییر کند. همچنین قرار شد ضوابطی که برای تامین مالی وجود دارد سهل گیرانه شود.

تغییر اساسنامه ETF ها

رئیس سازمان بورس در ادامه در مورد وضعیت دارا یکم و پالایشی یکم اظهار کرد: لازم بود اساسنامه این دو صندوق اصلاح شود که اصلاحات آن انجام شده است اما از آنجایی که مصوبه هیات وزیران بود باید در این هیات اصلاحات صورت بگیرد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد در دولت وجود دارد و سازمان پیگیر آن است تا اصلاحات هر چه سریعتر انجام، ابلاغ و اجرا شود. بر اساس این اصلاحات مدیر صندوق می تواند صدور ابطال بزند تا قیمت صندوق به ارزش ذاتی خود برسد.

تغییر در آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت

عشقی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف سهام عدالت، گفت: سهام عدالت در شورای عالی بورس در حال بررسی بوده و تقریبا عمده تصمیم گیری ها انجام شده است. در این راستا چند تغییر در آئین نامه اجرایی سهام عدالت صورت می گیرد و اساسنامه شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز تغییر خواهد کرد که این تغییرات طی یک تا دو هفته آینده اعلام می شود.

واگذاری سایت‌ها و ایران‌خودرو طبق روال انجام می‌شود

وی در ادامه در مورد اختلاف وزارت صمت و بورس کالا توضیح داد: در حال حاضر اختلاف نظری وجود ندارد. در جلسه روز گذشته شورای عالی بورس وزیر صمت حضور داشت و طرفین در مورد عرضه خودرو در بورس به توافق رسیدند.

عشقی همچنین در خصوص واگذاری بلوک سایپا و ایران خودرو گفت: این واگذاری طبق روال خود در حال انجام است؛ اما سازمان هنوز وارد بحث واگذاری نشده است. باید به مرحله ای برسد که آگهی عرضه سهام مشخص شود تا سازمان آن را بررسی کند.

آخرین وضعیت افزایش دامنه نوسان

رئیس سازمان بورس در در مورد افزایش دامنه نوسان و اینکه طبق برنامه ای که از قبل اعلام شده بود عمل می شود، گفت: یعنی این افزایش به تدریج صورت خواهد گرفت و مرحله دوم آن به زودی اعلام می شود.

دولت مخالف جابجایی بورس کالا است

وی در ادامه با اشاره به طرحی که در مجلس وجود دارد مبنی بر اینکه بورس کالا زیرمجموعه وزارت صمت شود، اظهار کرد: دولت مخالفت خود را اعلام کرده است و زمانی‌که این طرح در صحن مطرح شود پیگیری های لازم صورت می گیرد.

خبری از شاخص سازی نیست

عشقی در ادامه در مورد مباحثی مبنی بر اینکه شاخص کل بورس دستکاری می شود، گفت: در بازار سرمایه فقط یک شاخص وجود ندارد و نوسانات شاخص ها به یک اندازه نیست. شاخص کل فرمول کاملا مشخصی دارد و هر کسی که محاسبه کند به همین عدد می رسد.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: روزهای بورس روزهای پر نوسانی نیست. بازار در حالت انتظار و تعادل قرار دارد. به همین دلیل تغییرات شاخص زیاد نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار