نسخه تازه برای حل چالش‌های تهران؛ قانون اختصاصی برای پایتخت پیشنهاد شد

تهران (پانا) - چالش‌های بزرگ تهران را نمی‌توان به تنهایی حل کرد، این را بارها اعضای شورای شهر تهران تاکید کرده‌اند و از دولت و مجلس خواسته‌اند همراه مدیریت شهری برای حل مشکلات تاریخی این شهر باشند.

کد مطلب: ۱۲۹۲۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد
نسخه تازه برای حل چالش‌های تهران؛ قانون اختصاصی برای پایتخت پیشنهاد شد

به تازگی یکی از اعضای شورای شهر تهران درخواست کرده تا برای تهران قانون جامع مدیریت پایتخت تدوین شود اما یکی از نمایندگان تهران در مجلس معتقد است که نیازی به چنین قانونی نیست و طرح مدیریت جامع شهری به همه مشکلات کلانشهرها از جمله تهران می‌پردازد. سال‌هاست تهران از کمک‌های دولتی بی‌بهره است. نه اتوبوسی به تهرانی‌ها داده‌اند و نه اعتباراتی که قانون برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی بر عهده دولتی‌ها گذاشته است اما مدیران شهری کنونی به کمک‌های دولتی خوش‌بین هستند و می‌گویند مطالبات تهران را در این دوره نقد می‌کنند.

مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران که معتقد است داستان شهرداری‌ها و دولت داستان جدیدی نیست و یک داستان ریشه‌دار است، به پانا گفت: «تقریبا همه دولت‌ها همواره این شعار را داده‌اند که به شهرداری به ویژه شهرداری پایتخت کمک کنند. مساله پایتخت یک مساله فوق‌العاده و ویژه است که باید به آن توجه کرد و این مهم‌ترین موضوعی است که با آن مواجهیم.»

وی ادامه داد:‌ «پیشنهاد مشخص ما قانون جامع مدیریت پایتخت است و این با قانون مدیریت یکپارچه متفاوت و فراتر از آن است و به نظر ما راه‌حل است و امیدواریم این موضوع با همکاری سه ضلع شهرداری، مجلس و دولت در دوره ششم حل شود که این اصل مساله و موضوع است. تهران بیشترین تعداد نماینده در مجلس شورای اسلامی را دارد که 30 نماینده هستند. همه نمایندگان در موضوعات حوزه انتخابیه‌شان افزون بر رسالتی که در مسائل ملی دارند، اهتمام ویژه دارند، از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنیم به موضوع قانون جامع مدیریت پایتخت توجه داشته باشند و کمیسیون عمران نظارت شورا هم آمادگی دارد که زمینه این گفت‌وگوها را فراهم کند.»

اقراریان اضافه کرد: «درباره کمک‌هایی که از ناحیه دولت به شهرداری شده تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر دریافت این کمک‌ها نداشتیم و از این کمک‌ها اطلاعی ندارم و برای همین در یکی از جلسات شورا پیشنهاد دادم از استاندار تهران دعوت شود که در جلسه‌ای که حضور پیدا کنند و توضیح دهند چه مقدار به شهرداری پایتخت کمک کرده‌اند. چند مساله است که بدیهی و آشکار است و دولت‌ها در آن‌ها مسئولیت دارند که مساله اول حمل‌ونقل عمومی است و مساله بعدی بحث بافت فرسوده است. این‌ها جزو مسائلی است که در پایتخت، دولت نسبت به آن مسئول است. موضوع جمع‌آوری کودکان کار سر چهارراه‌ها مسئولیت مستقیم بهزیستی است اما بهزیستی چه مقدار به تکالیف خود عمل کرده است؟ در موضوع هوای پاک، شهرداری در نیمه دوم دستگاه‌ها قرار دارد؛ یعنی در رده‌های دوازدهم، سیزدهم قرار دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که اداره پایتخت که بیش از 10 درصد جمعیت کشور در آن در یک نقطه خاص متمرکز شده‌اند با قوانینی که تاریخ مصرفشان گذشته امکان‌پذیر نیست و به نظر من مهم‌ترین مسئولیت دولت تلاش برای اصلاح رویه‌های غلط اداره پایتخت است و این یک مسئولیت فراقانونی است. از نگاه قانون اساسی دولت مسئولیت‌هایی مانند مسکن دارد که نسبت مسئولیت‌های ملی دولت بر اساس قانون اساسی در برش پایتخت باید مشخص شود زیرا تهران اقتضائات خاص خود را دارد مثلا در بحث ساخت مسکن استطاعت‌پذیر یا بحث احیای بافت فرسوده نسبت تهران چیست؟»

به گفته اقراریان، این موضوعات سیاسی نیست و موضوعات مردم است.

او تاکید کرد: «بارها گفته‌ام شورا‌ها در دوره‌های گوناگون می‌آیند و می‌روند ولی مادامی که موضوعات را ریشه‌ای و مبنایی حل نکنیم، نمی‌توانیم اتفاق خاصی را رقم بزنیم و این مساله اساسی و مهم است.»

اما مالک شریعتی، نماینده مردم تهران معتقد به قانون خاص تهران نیست. این نماینده مجلس درباره اینکه تهران قانون جامع مستقل داشته باشد به پانا گفت:‌ «تهران نیازمند قوانینی مستقل از قوانین کلانشهرهای دیگر نیست. طرحی در مجلس با موضوع مدیریت جامع شهری در دستور کار است و کمیسیون امور داخلی شوراها این طرح را آماده کرده و منظریم نوبت طرح آن در صحن علنی شود.»

وی ادامه داد:‌ «در جریان بررسی این طرح می‌توان درخصوص موضوعات خاص تهران پیشنهاداتی را مطرح کرد مجلس به این امر اهتمام داشته و در دستور کار قرار دارد.»

شریعتی درخصوص اینکه به نظر می‌رسد مجلس همراهی لازم را برای حمایت خاص از تهران چه در حوزه اعتبارات و چه در حوزه قوانین ندارد، گفت:‌ «اینکه اگر قانونی در مورد تهران طرح شود، مجلس همراهی با این موضوع ندارد، چنین برداشتی نداریم همه نماینده‌ها خود را واقف به مشکلات تهران می‌دانند و به عنوان پایتخت و نماد ایران، پای کار هستند. این دوگانگی در مجلس نسبت به تهران وجود ندارد. ممکن است برخی سخنانی مطرح کنند اما در مجموع در مجلس همراهی با مدیریت شهری تهران وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار