از سوی وزیر آموزش و پرورش در آیین پایانی چهارمین جشنواره ملی فردوسی مطرح شد؛

باید قوه تخیل و خلاقیت دانش‌آموزان را با شاهنامه فردوسی تقویت کنیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی فردوسی، شاهنامه را متناظر با حکمت فردوسی دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۱۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
باید قوه تخیل و خلاقیت دانش‌آموزان را با شاهنامه فردوسی تقویت کنیم

وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی فردوسی گفت: بسیار خرسندیم که جشنواره ملی فردوسی امروز چهار سالگی‌اش را جشن می‌گیرد.

یوسف نوری تاکید کرد: تردیدی نداریم که فردوسی حکیم است و حکمت می‌دانسته، وقتی جریان سواد در دنیا را بررسی می‌کنیم و اشکال و انواع مختلف آن را از سر می‌گذرانیم، سرانجام به جریان سواد چندبعدی می‌رسیم و این جریان علاوه بر تحرک خود، فرد و جامعه، طیف و قشری را به تحرک وا‌می‌دارد.

وی افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز از همین دست می‌باشد. چراکه شاهنامه فردوسی منبعی است برای اقشار مختلف اجتماع تا به تاسی از آن به اصلاح معایب و ارتقای محاسن جامعه بپردازند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شاهنامه فردوسی میراث گرانقدر و ارزشمندی است که او را ماندگار می‌کند. فردی که ۳۰ سال از عمر خود را وقف زبان و ادبیات فارسی کرده و این میراث او به حقیقت متناظر با حکمت است.

نوری اضافه کرد: گاهی یک اثر ماندگار از یک انسان دانشمند و عالم، جامعه‌ای را تغییر می‌دهد و شاهنامه فردوسی این مهم را در بعد فرهنگ انجام داد. فردوسی بوسیله‌ زبان که یکی از ابعاد هویتی ملی محسوب می‌شود، در تحکیم و شناسایی هویت ایرانی-اسلامی بسیار تاثیرگذار بوده است.

مقام عالی وزارت آمورش و پرورش با بیان اینکه فردوسی همچنان تاثیرگذار است اظهار داشت: دانش‌آموزان سمپاد امروزه با خواندن شاهنامه قوه خیال و به دنبال آن خلاقیت خود را شکوفا می‌کنند.

نوری با بیان اینکه شاید هر داستان از شاهنامه می‌تواند در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، مرجع محتوای اصلی بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای باشد، گفت: داستان‌های اساطیری فردوسی زبان فارسی را ماندگار کرد. هرچند خلق اساطیر ایرانی و تبدیل آنها از داستان به شعر، بسیار کار مشکلی است. بنابراین ما باید تلاش کنیم تا از طریق شاهنامه، قوه تخیل و سپس خلاقیت دانش‌آموزان را تقویت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: از همین طریق باید زبان فارسی را به عنوان زبان مرجع به جهان بشناسانیم. زبان فارسی قابلیت دارد تا در این راه، معارف انقلاب اسلامی را از طریق زبان و هویت ملی به جهان صادر کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار