بررسی اهمیت آموزش مفاهیم اقتصادی به دانش‌آموزان در گفت‌وگو با پانا:

آشنایی دانش‌آموزان با قوانین مالیات و چک مانع آسیب‌های اجتماعی جدی در آینده می‌شود

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مفاهیم اقتصادی مهمی مانند کمیابی، درآمد و هزینه‌کرد در دوران تحصیل باید به‌صورت غیرمستقیم آموزش داده شود، آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم اقتصادی مانند قانون چک و مالیات را در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آینده بسیار مؤثر عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۱۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی دانش‌آموزان با قوانین مالیات و چک مانع آسیب‌های اجتماعی جدی در آینده می‌شود

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا تصریح کرد: «آموزش اقتصاد باید از سنین پایین و به‌صورت غیرمستقیم باشد. در 6 پایه اول اقتصاد به‌صورت نماد و مفهومی آموزش داده شود و بسیاری از این مفاهیم اقتصادی می‌تواند به سبک زندگی اقتصادی افراد ارتباط داده شود تا فرآیند یادگیری آن اثرگذارتر باشد.»

آشنایی دانش‌آموزان با مفهوم کمیابی

وی با اشاره به اینکه چند مفهوم اقتصادی مهم که خوب است از سنین کودکی و نوجوانی به دانش‌آموز به‌صورت غیرمستقیم آموزش داده شود، اظهار کرد: «یکی از مفاهیمی که خوب است در سنین پایین دانش‌آموز با آن آشنا شود و برای آینده اقتصادی‌اش خوب است، مفهوم کمیابی است. یعنی در ذهن دانش‌آموز ایجاد کنیم که منبعی مانند آب یا سوخت یا برق کمیاب است و از اینجا برسیم به آموزش درباره حقوق دیگران. این مسئله در اقتصاد هم با همین مفهوم کمیابی شناخته می‌شود.»

آشنایی دانش‌آموز با مفهوم درآمد

وی افزود: «موضوع دیگری که می‌توانیم در قالب شعر، نقاشی و داستان و غیره به دانش‌آموز آموزش دهیم، مفهوم درآمد است. این تفکر برای دانش‌آموز ایجاد شود که دانش‌آموز بفهمد باید برای داشتن شغلی که وی را به درآمدی برساند حتماً مهارتی یاد بگیرد. این تفکر که حتماً دانش‌آموز باید کنکور بدهد و به دانشگاه برود خارج شود و نمونه افراد موفقی که تخصص فنی کسب کرده‌اند و بدون کنکور و دانشگاه توانسته‌اند کسب درآمد داشته باشند، آموزش داده شود.»

آشنایی دانش‌آموز با مفهوم هزینه‌کرد

غیبی‌پور اظهار کرد: «موضوع دیگری که در مفاهیم اقتصادی خوب است، آموزش داده شود، نظم و هزینه‌کرد است. برای مثال دانش‌آموز یاد بگیرد که پول هفتگی دریافتی‌اش را به‌گونه‌ای خرج کند تا در روزهای هفته هزینه رفت‌وآمد، تغذیه و غیره را داشته باشد و این دانش‌آموز بعدها یاد می‌گیرد وقتی بزرگ شد و وارد جامعه شد، چطور هزینه‌هایش را در ماه مدیریت کند. این روش‌ها همه باید غیرمستقیم باشد ولی اینکه مستقیم بخواهیم بگوییم سرمایه‌گذاری چیست و غیره در سطح دانش‌آموزی به‌راحتی قابل درک نیست.»

ایجاد انگیزه در رشته و آینده شغلی در هنرستان‌ها مهم است

این کارشناس اقتصادی درباره حضور و ارتباط مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و هنرستان‌ها با کارخانه‌ها گفت: «مراجعه دانش‌آموزان به کارخانه‌ها برای یادگیری بسیار مؤثر است اما متأسفانه فرصت یکسان برای همه وجود ندارد. این فرصت برای کسانیکه علاقه‌مند هستند، واقعاً مؤثر است و شاید از 10 نفر تعداد 2 نفر بخواهند آچار دست بگیرند و برای انجام کارهای فنی شوق و انگیزه‌ای دارند که اگر بها داده نشود آن استعداد می‌سوزد و از سوی دیگر چون امکانات و تعداد کارخانه‌ها محدود است کار ساده‌ای نیست.»

غیبی‌پور عنوان کرد: «زمانی شغل‌های زیادی برای کارآموزی وجود داشت اما اکنون در شرایطی هستیم که محدودتر شده است. در نتیجه استقبال از آن رشته‌ها ضعیف‌تر شده است زیرا دانش‌آموزی که دائم یکنواخت کار ثابتی انجام می‌دهد اگر یک روز به کارخانه برود همان یک روز روی وی اثر خواهد داشت و ثمراتش در بلندمدت عمیق است.»

وی افزود: «شاید دلیل شکست ما در مراکز فنی این است که کمتر روی انگیزه دانش‌آموز کار می‌کنیم. باید دید تا چه اندازه مدرسه و هنرستان برای همان رشته و شغل آینده برای دانش‌آموز و هنرجو انگیزه ایجاد می‌کند. من در مراحل بالاتر هم دیده‌ام که فرد وارد رشته‌ای می‌شود اما چون انگیزه‌ای برای ‌آن شغل ندارد، فقط می‌خواهد برود و دوره‌ای را آموزش ببیند و تمام شود اما اگر فرد داوطلبانه بخواهد به سمت آن رشته برود قطعاً در آینده شغلی وی مؤثر است و موفقیت بیشتری هم در رشته موردعلاقه‌اش کسب خواهد کرد.»

آشنایی با مفاهیم اولیه اقتصاد یعنی کاهش آسیب‌های اجتماعی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تعداد زیادی از زندانی‌های ما به دلیل عدم آشنایی با قوانین چک ‌یا مباحث اقتصادی دیگری مانند بانک، بیمه، چک، تسهیلات و قراردادهای بانکی و غیره در زندان هستند، گفت:‌ «آشنایی دانش‌آموز در نوجوانی با این‌گونه مفاهیم کمک می‌کند تا در آینده مشکلات آسیب‌های اجتماعی را کمتر داشته باشیم. بخشی از آسیب‌های اجتماعی مربوط به سواد است، مانند سواد مالی و یکی از این موارد همان موضوعات چک و قوانین معامله و قوانین مالیات و غیره است که همه این‌ها در مدارس آموزش داده نمی‌شود. وقتی در مدارس پیرامون مالیات آموزشی داده نمی‌شود، این فرد بزرگ می‌شود به جامعه می‌رود و هیچ‌چیزی از مالیات نمی‌داند پس اهمیت پرداخت آن را هم درک نمی‌کند. پس باید در سنین پایین غیرمستقیم و در سنین بالاتر مستقیم آموزش داده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار