قدیریان درگفت‌وگو با پانا:

‌آثار هنری و سازه‌های شهری صرفا برای معرفی هنرمند نیست بلکه باید مردم را از نظر روحی تغذیه کند

تهران (پانا) - عبدالحمید قدیریان، عضو هیأت انتخاب بخش «اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینش‌های هنری شهری» می‌گوید آثار هنری و سازه‌های شهری باید به گونه‌ای باشد که مردم را از نظر روحی تغذیه کند، نه اینکه صرفا هنرمندان را مطرح کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۰۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
‌آثار هنری و سازه‌های شهری صرفا برای معرفی هنرمند نیست بلکه باید مردم را از نظر روحی تغذیه کند

عبدالحمید قدیریان، نقاش و مدیر هنری و عضو هیأت انتخاب بخش «اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینش‌های هنری شهری» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهردر گفت‌و گو با پانا گفت: «امروزه جوانان در خلق آثار هنری به خوبی پیشرفت کرده‌اند، کارهای تکینیکی را یاد گرفته‌اند و به طور کلی کیفیت آثار هنری رو به جلو است.»

وی درباره کیفیت آثار رسیده به بخش «آفرینش‌های هنری شهر» این جشنواره عنوان کرد: « «آفرینش‌های هنری شهر» بخش جدیدی است که فکر می‌کنم جای کار دارد. در این بخش شاهد بودیم که بیشتر، سرمایه‌گذاران، اثر را در جشنواره ثبت‌نام کرده بودند و عکس‌ها و آثاری که فرستاده بودند کیفیت و استاندارد لازم را نداشت یا عکس‌ها از زاویه مناسبی نبود که به نظرم اجحاف در حق هنرمند است. مطمئنا خود هنرمندان، آثار را دلسوزانه و در اندازه استاندارد ارسال می‌کردند. امیدواریم در سال‌های آینده هنرمندان بیشتری در این بخش آثار خود را ارائه کنند.»

این هنرمند با بیان اینکه بخش «آفرینش‌های هنری شهر» فرصت خوبی برای هنرمندان فراهم می‌کند، یادآور شد: «به نظرم اگر روی این بخش از جشنواره کار شود، این بخش جهت‌دهی شود و از بحث تکنیک صرف خارج شویم، می‌توانیم به حل معضلات شهری برسیم. در حال حاضر یکی از بیماری‌هایی که جامعه هنری به آن دچار شده، تکنیک‌زدگی است و این موضوع سیستم را از حرکت روبه جلو و رسیدن به اهداف بازمی‌دارد.»

قدیریان ادامه داد: «اگر بخش‌های مختلف جشنواره هدفمند شود، می‌توانیم ثمره جشنواره را در شهر و حس خوب میان شهروندان ببینیم. آثار هنری و سازه‌های شهری باید به گونه‌ای باشد که مردم را از نظر روحی تغذیه کند و نه اینکه بخواهیم صرفا هنرمندان را مطرح کنیم. در رویدادهایی مانند جشنواره فیلم شهر باید مفهوم محور باشیم، حال خوش برای همشهریان ایجاد کنیم و آنان را تشویق کنیم که صفات خوب ببینند و الهام بگیرند.»

وی با اشاره به اهمیت تخصصی شدن بخش‌های مختلف جشنواره، تأکید کرد: « اگر جشنواره در استاندارد معقولی برگزار شود، هر چه تنوع بخش‌ها بیشتر شود کارها تخصصی‌تر می‌شوند. جشنواره باید به سمتی برود که فضا را تخصصی و علمی‌تر کند و در این صورت حتی می‌توانیم مباحث، مقالات علمی و نقد را در کنار آثار جشنواره داشته باشیم. بحث نمایش صرف، بازدهی فرهنگی لازم را ندارد.»

قدیریان اضافه کرد: «برای این که بدانیم یک جشنواره چقدر می‌تواند موثر و منطبق با اهداف حرکتی یک کشور باشد، کجای مسیر قرار دارد و چه باید برای آن انجام داد، باید هنرمندان را برای حضور در فضای تاثیرگذاری اجتماعی به معنای مثبت و نه صرفا به معنای حضور فیزیکی، تشویق کنیم. این موارد نیاز به مقالات و بحث‌های علمی دارد که که امیدواریم روی آن کار شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار