زلزله ۶.۱ ریشتری هرمزگان را لرزاند/ فیلم

این زلزله ۵ فوتی و ۸۹ مصدوم داشت/ ادارات هرمزگان تعطیل شد/ اسامی جان‌باختگان اعلام شد

هرمزگان (پانا) - زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری، ساعت 02:02 بامداد امروز شنبه یازدهم تیرماه، حوالی بندر خمیر در استان هرمزگان را لرزاند.

کد مطلب: ۱۲۹۰۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
زلزله ۶.۱ ریشتری هرمزگان را لرزاند/ فیلم

بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله‌ای به بزرگی۶.۱ ریشتر در ساعت بامداد امروز حوالی بندرخمیر در مرز خلیج فارس و هرمزگان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داده است، شدت این زمین لرزه به حدی بوده که در بندرعباس، میناب، رودان و حتی تا راس الخمیه امارات نیز احساس شده است.

خسارات زلزله در هرمزگان

4:05 - رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: تاکنون اجساد سه نفر از آوار شناسایی و ۲۰ نفر مصدوم شدند.منازل زیادی در روستای سایه خوش از توابع شهرستان بندرلنگه نیز تخریب شده است.جمعیت این روستا حدود ۱۶۰۰ نفر است.

حضور ۷۵ نیروی عملیاتی در مناطق زلزله زده هرمزگان

4:23 - مختار سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان از بکارگیری ۱۲ خودروی عملیاتی و ۷۵ نیروی امدادی عملیاتی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان این استان خبر داد. به گفته وی ۱۲ خودروی عملیاتی شامل ٤ دستگاه آمبولانس، ٤ خودروی نجات و ٤ خودرو تخصصی امدادی و یک فروند بالگرد برای انجام‌عملیات امدادی در منطقه حضور دارند.

سلحشور با اشاره به آماده باش استان‌های همجوار افزود: ۷۵ نیروی عملیاتی و تیم آنست استان هرمزگان نیز در منطقه حضور دارند.

دستور ویژه رئیس هلال احمر بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای امدادرسانی به متاثرین از وقوع زمین‌لرزه

5:00 - پیرحسین کولیوند با ابلاغ پیام‌هایی جداگانه به تمامی رده‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر و استان هرمزگان بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و نیروهای جمعیت هلال احمر جهت امدادرسانی به متاثرین از وقوع زمین‌لرزه در استان هرمزگان تاکید و تداوم عملیات امداد و نجات تا برگشت آرامش به مناطق زلزله ‌زده و پوشش امدادی و حمایتی از آسیب دیدگان را ضروری دانست.در همین راستا بالگردها و تیم‌های جست و جوی جمعیت هلال احمر، پایگاه های امدادی،تیم های حمایت روانی، تیم های درمان اضطراری و کلیه امدادگران در آماده باش کامل هستند. ده‌ها تیم عملیاتی و آنست نیز به محل وقوع زمین لرزه در بندر خمیر و کنگ استان هرمزگان اعزام شدند.

اعزام نیرو و اقلام امدادی به کانون زلزله غرب هرمزگان

05:31 - مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان گفت: ۱۵ تیم عملیاتی شامل ۶۰ نیروی عملیاتی و یک تیم آنست به مناطق متاثر از زلزله اعزام و اقلام امدادی در حال ارسال به منطقه است. سلحشور افزود: تاکنون ۲۳ منطقه شهری و روستایی کانون زلزله مورد ارزیابی قرار گرفته که شدت آسیب در روستاهای سایه خوش، دژگان، کوشک، حشم حود تایید شده و بررسی ها نیز همچنان ادامه دارد.

جان باختن 5 نفر در زلزله هرمزگان

05:40 - رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: تاکنون اجساد 5نفر از آوار شناسایی و ۲۰ نفر مصدوم شدند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر عازم مناطق زلزله زده هرمزگان شد

06:34 - دبیرکل جمعیت هلال احمر برای بازدید میدانی و بررسی روند امدادرسانی در مناطق زلزله زده و صدور دستورات لازم عازم مناطق زلزله زده هرمزگان شد.سلیمانی با اشاره به اقدامات انجام شده پس از وقوع زمین لرزه 6.1 ریشتری در حوالی بندر خمیر استان هرمزگان گفت: پس از وقوع زمین لرزه در استان هرمزگان بلافاصله تیم های ارزیاب و عملیاتی جمعیت هلال احمر به مناطق متاثر از زلزله اعزام شدند.

وی با اشاره به آماده باش استان های معین برای حضور در منطقه عملیاتی در صورت نیاز افزود: در حال حاضر 18 تیم عملیاتی و یک تیم آنست در مناطق زلزله زده مستقر هستند. دبیرکل جمعیت هلال احمر تاکید کرد: مهمترین اقدام تیم های امدادی در مرحله اول، انجام عملیات جست و جو و نجات و اطمینان از عدم گرفتاری افراد در زیر آوار است.

39 نفر مصدوم شدند

7:01 - رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به ادامه عملیات جست و جو و نجات در مناطق زلزله زده استان هرمزگان گفت: تاکنون 39 نفر مصدوم شدند و متاسفانه 5 نفر نیز جان باخته اند.

ارسال 4 هزار تخته موکت به مناطق زلزله‌زده هرمزگان

07:49 - محمد امیرخانی، معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر استان کرمان در پی وقوع زمین لرزه 6.1 ریشتری در هرمزگان از آمادگی تیم‌های امدادی این جمعیت و ارسال 4 هزار تخته پتو به مناطق زلزله زده خبر داد.

وی با اشاره به آمادگی تیم های امدادونجات جمعیت هلال احمر استان کرمان افزود: 12 تیم امدادونجات، آنست و امدادهوایی از مرکز استان و شهرستان‌های کهنوج، جیرفت، سیرجان، منوجان در صورت نیاز آماده اعزام به هرمزگان هستند.

افزایش تعداد مصدومان زلزله به 89 نفر

08:47 - مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به تداوم عملیات جست‌وجو و نجات و همچنین آغاز ارسال اقلام امدادی و زیستی مورد نیاز زلزله‌زدگان هرمزگانی، گفت تاکنون 89 نفر مصدوم شده‌اند و متاسفانه 5 نفر نیز جان خود را بر اثر این زمین لرزه از دست داده‌اند.

دستور وزیر کشور برای ارسال سریع امکانات برای حادثه دیدگان زلزله هرمزگان

09:02 - احمد وحیدی، وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان، ضمن استماع آخرین گزارش از خسارات زلزله هرمزگان دستور داد امکانات لازم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان به سرعت ارسال شود. تماس تلفنی دکتر احمد وحیدی با مهدی دوستی در ساعات اولیه بامداد شنبه پس از وقوع این زمین لرزه انجام و دستورات لازم صادر شد.

آماده‌باش خانه‌های هلال احمر

9:25 - فراهانی، مسئول خانه‌های هلال جمعیت هلال‌احمر که در منطقه زلزله‌زده حضور دارد، از آماده‌باش خانه‌های هلال فعال از لحظه وقوع زلزله خبر داد و افزود: خانه‌های هلال استان هرمزگان در شعب رویدر، کهوزستان، نیمه کار، بندرپل، بناب، بستو، و کرمران از اولین لحظات وقوع زلزله در حال امدادرسانی هستند.

وضعیت ترافیکی محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده

10:30 - سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور انتظامی کشور درباره وضعیت محورهای مواصلاتی در مناطق زلزله‌زده در استان هرمزگان گفت: تمامی محورهای اصلی در استان هرمزگان باز و تردد در این جاده‌ها انجام می‌گیرد. زلزله امروز در برخی از جاده‌ها باعث ریزش سنگ و اختلاف سطح جزیی شده بود که با تلاش عوامل پلیس راه و راهداری برطرف شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور انتظامی کشور خاطرنشان کرد: جاده‌های اصلی این استان باز و ممنوعیت ترافیکی وجود ندارد. همچنین تصادف و حادثه ترافیکی در زمان وقوع زلزله گزارش شده و وضعیت جاده‌های استان مرتبا در حال کنترل است.

صدور جواز دفن پنج متوفی تا این لحظه

10:55 - اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: با توجه به نقش پزشکی قانونی در شناسایی و تعیین هویت قربانیان حوادث دسته جمعی، علی رغم تعداد محدود فوتی های این زلزله، تیم بحران پزشکی قانونی هرمزگان صبح امروز به بندرخمیر اعزام شدند تا نسبت به شناسایی و صدور جواز دفن پیکرهای کشف شده در این حادثه اقدام کنند.

بر اساس این گزارش تعداد تلفات زلزله بندرخمیر تا این لحظه پنج نفر اعلام شده که مراحل معاینه و صدور جواز دفن آنان توسط تیم بحران پزشکی قانونی هرمزگان انجام و پیکرها تحویل بستگان شد.

اسامی قربانیان این حادثه به شرح زیر است:

مریم دهنوکوشکی

امیر محمدی

صابر رحیمی

عبدالله صحراگرد

آسیه بشوش

فعالیت گشت‌های ویژه پلیس پس از وقوع زلزله در هرمزگان

11:07 - در پی وقوع زمین لرزه شدید در استان هرمزگان سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران از آمادگی صددرصدی پلیس و فعالیت گشت‌های ویژه در مناطق زلزله زده خبر داد. سردار مهدی حاجیان بیان کرد: پس از وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد امروز، بلافاصله نیروهای گشت کلانتری‌ها جهت تأمین امنیت در مکان‌هایی که افزایش حضور شهروندان را شاهد بودیم، حاضر شدند که این مأموریت همچنان ادامه دارد و پلیس در آمادگی کامل برای تأمین امنیت شهروندان قرار دارد.

وی در ادامه افزود: گشت‌های ویژه‌ای نیز برای پیشگیری از وقوع جرایم در سطح محلات فعال هستند و امکانات و تجهیزات لجستیکی و پشتیبانی نیز در اختیار مردم و نهادهای خدمات رسان قرار می‌گیرد. به مردم توصیه می‌شود هنگام حضور در خودرو، مراقبت‌های لازم را داشته باشند و ضمن توجه به توصیه‌های پلیسی، به شایعات توجه نکنند و اخبار را از منابع رسمی و معتبر دنبال کنند.

وزیر کشور برای بررسی وضعیت زلزله زدگان وارد بندر لنگه شد

13:20 - احمد وحیدی، وزیر کشور روز شنبه برای بررسی وضعیت زلزله زدگان و تسریع در امدادرسانی به حادثه دیدگان این زمین لرزه، وارد بندر لنگه از توابع استان هرمزگان شد. وزیر کشور در این سفر، از نزدیک بر روند امدادرسانی به حادثه دیدگان نظارت خواهد داشت و دستورات لازم را برای سرعت بخشیدن به رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان که از دقایق نخست این زمین لرزه آغاز شده است، صادر خواهد کرد.

شایان ذکر است، به‌دنبال وقوع چند زلزله مهیب در استان ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان اعلام کرد: تمامی ادارات و دستگاه‌ها به‌جز دستگاه‌های امدادرسان و خدمت رسان روز شنبه ۱۱ تیرماه تعطیل است اما کنکور امروز شنبه در زمان مقرر برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار