القاصی‌مهر: نهاد وکالت و کارشناسی در تحقق عدالت سهم بسزایی دارد

تهران (پانا) - رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه وکیل و کارشناس در فرایند دادرسی‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند، گفت نهاد وکالت و کارشناسی در تحقق عدالت و انجام صحیح ماموریت‌های دستگاه قضایی سهم بسزایی دارد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
القاصی‌مهر: نهاد وکالت و کارشناسی در تحقق عدالت سهم بسزایی دارد

به گزارش دادگستری کل استان تهران، علی القاصی‌مهر در دیدار با هیات مدیره مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه استان تهران ارتباطات و ماموریت‌های دستگاه قضایی و نهاد وکالت را نزدیک به یک‌دیگر ارزیابی کرد و افزود: البته، در فرایند رسیدگی‌های قضایی محوریت با قاضی است؛ اما صدور حکم عادلانه و متقن زمانی حاصل خواهد شد که پرونده قضایی با کارشناسی دقیق و دفاع موثر وکیل توسط قاضی مورد بررسی و اظهار نظر قرار گیرد.

وی با ضروری دانستن «تقویت دانش قضایی و صدور احکام متقن» به‌عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جریان دیدار با مسئولان قوه قضاییه گفت: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، آراء قضایی باید از استدلال، اتقان لازم و پشتوانه علمی قوی و مستدل برخوردار باشد و تحقق این امر بدون حضور موثر وکیل با دانش حقوقی و کارشناس ذی تخصص در فرایند رسیدگی‌های قضایی میسر نخواهد شد.

القاصی‌مهر صدور رأی قضایی مستدل و متقن را منوط به انجام بررسی‌های کارشناسی در جریان فرایندهای رسیدگی قضایی دانست و در عین حال به نقش قابل توجه و ویژه وکیل و دفاعیات وی در استدلال قضایی قاضی اشاره کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: اگر کارشناس به‌نحو دقیق و تخصصی کار خود را انجام دهد و اعلام نظر کند و وکیل نیز به‌خوبی و در چارچوب قوانین و مقررات در فرایند دادرسی حضور موثری داشته باشد، رأی قاضی در مقام انشاء از استحکام، استدلال و پشتوانه علمی قوی برخوردار خواهد بود.

القاصی مهر رای صادره از سوی هر قاضی را به‌مثابه شناسنامه آن قاضی ارزیابی کرد و در عین حال اظهارداشت: رأی قاضی، بیان‌گر ظرفیت علمی و دانش حقوقی آن قاضی است.

رئیس کل دادگستری استان تهران بر ضرورت به‌کارگیری نیروهای متخصص، صالح و کارآمد در نهاد وکالت و کارشناسی تاکید کرد و در عین حال مقوله نظارت و صیانت از نیروها را مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از دلایل اصلی طولانی شدن رسیدگی‌ها ناشی از بروز اطاله در ارائه نظر کارشناسان است؛ بنابراین لازم است تا هم قضات و هم ناظرین بر عملکرد کارشناسان در این زمینه نظارت و دقت لازم را داشته باشند، تا ضمن تسریع در ارائه نظر کارشناسان، نظرات ارائه شده از دقت لازم برخوردار باشد.

وی با اشاره به نقش نظارتی هیات مدیره مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه استان تهران در تخصصی شدن ارجاعات به کارشناسان، «تسریع در اعلام نظر کارشناسی» را عاملی در جهت پیشگیری از بروز بسیاری از آلودگی‌ها و کج‌روی‌ها دانست.

القاصی‌مهر اظهارداشت: تاکید بر این است تا سازوکاری فراهم شود که کارشناسان در اعلام نظر خود توجه و اهتمام کافی را داشته باشند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نظر خود را ارائه دهند.

وی یکی دیگر از علل بروز اطاله دادرسی را ناشی از طرح دعواهای ناقص، مبهم و اشتباه عنوان کرد و افزود: اگر نهاد وکالت و کارشناسی با نظارت خود در این زمینه نقش‌آفرینی کند، بخش قابل توجهی از اطاله دادرسی رفع خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران بر ضرورت نقش‌آفرینی بیش از پیش نهاد وکالت در حوزه معاضدت تاکید کرد.

یوسف‌رضا ادیب‌زاده رئیس هیات مدیره مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه استان تهران نیز در این دیدار با بیان اینکه مرکز وکلای قوه قضاییه در راستای سیاست‌های قوه قضاییه سعی دارد با به‌کارگیری همه توان و ظرفیت خود برای ارائه خدمات حقوقی به شهروندان موثر واقع شود، تصریح کرد: بازدیدهای میدانی و مستقیم دادگستری بسیار موثر و بازدارنده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار