خیاطیان: مساله آب یکی از مسائل کلان ملی کشور است

تهران(پانا) - رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری مسأله آب را یکی از مسائل کلان ملی برشمرد و گفت آب یکی از چالش‌های جدی در دنیا محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۰۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
خیاطیان:  مساله آب یکی از مسائل کلان ملی کشور است

محمدصادق خیاطیان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان سیستان و بلوچستان، گفت: بنده از سال‌ها پیش به واسطه مسئولیت در وزارت علوم با این استان آشنا بودم و امروز نیز بیش از پیش با ظرفیت‌های استان در حوزه‌های علمی، فناوری و نخبگانی آشنا شدم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ادامه داد: تا پیش از این، فضای ارتباط دولت با دانشگاه و نخبگان در مرکز بررسی‌های استراتژیک وجود نداشت اما در دولت سیزدهم برقراری ارتباط ساختارمند بین دانشگاه و شبکه نخبگانی با دولت به عنوان یکی از ماموریت‌های مهم از سوی آیت‌الله رئیسی به مرکز بررسی‌ها سپرده شد. در این راستا نیازمند حمایت و کمک نخبگان و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرایی از سوی دانشگاه‌ها هستیم تا بتوانیم این ظرفیت را فعال‌تر کرده و یک ارتباط کارآمد و اثربخش بین دانشگاه و دولت برقرار کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به عقب‌ماندگی در برقراری ارتباط بین دانشگاه و دولت، یادآور شد: عقب‌ماندگی در حوزه ارتباط دانشگاه و دولت در کشورهای دیگر هم که حتی این ارتباط به‌صورت تگاتنگ در آنها وجود دارد نیز مشهود است، اما در کشور ما به‌واسطه وابستگی دولت‌ها به نفت، این عقب‌ماندگی بیشتر احساس می‌شود. بحمدالله اکنون فضا تغییرکرده و دولت سیزدهم معتقد است که مبتنی بر فکر و ذهن تولید ثروت کرده و از وابستگی به نفت فاصله بگیرد.

تقسیم‌بندی نظام آموزش عالی کشور پس از انقلاب اسلامی

خیاطیان در ادامه با اشاره به تقسیم‌بندی نظام آموزش عالی کشور پس از انقلاب اسلامی، گفت: دانشگاه‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ مرحله اول دانشگاه‌ها مربوط به دهه اول انقلاب اسلامی‌ تا پایان دهه ۶۰ است که تمرکز آموزش عالی به‌واسطه جمعیت و نیاز متقاضیان ورود به دانشگاه و همچنین کمبودهایی که کشور در این حوزه داشت، مبتنی بر توسعه آموزش بود. با اجرایی شدن این پارادایم، امروز ظرفیت‌های آموزشی در کشور فوق‌العاده بالاست و کمتر رشته‌ای است که نیاز به بورسیه به خارج از کشور داشته باشد. بحمدالله اکنون ظرفیت علمی ‌برجسته‌ای در دانشگاه‌های ایران وجود دارد که حاصل توسعه آموزش عالی در کشور است.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک، مرحله دوم دانشگاه‌های ایران را مربوط به دوران پس از جنگ تحمیلی دانست و افزود: در این مرحله توسعه دانشگاه به سمت پژوهش بود و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و پژوهش بیشتر مورد توجه قرار گرفت. گرچه در این دوران بیشتر پژوهش‌ها به صورت بنیادی انجام می‌شد اما جهت‌گیری کلی دانشگاه‌ها به سمت توسعه پژوهشی بود.

وی ادامه داد: در مرحله سوم دانشگاه به توسعه فناوری و اقتصاد دانایی‌محور تغییر جهت داد و فضای دانشگاه و نظام آموزش عالی به سمت توسعه فناوری و مفاهیمی نظیر پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های فناروی، مراکز رشد و نوآوری حرکت کرد و رشد یافت.

تمرکز مرحله کنونی آموزش عالی کشور بر توسعه نوآوری است

خیاطیان مرحله کنونی آموزش عالی کشور را تمرکز بر توسعه نوآوری و شکل‌گیری دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم عنوان کرد و گفت: این تغییر جهت دانشگاه اتفاق مهمی ‌است و برای تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش جدی در فضای دانشگاه هستیم چراکه همچنان بعضا فقط تربیت نیروی انسانی و پرداختن به آموزش را وظیفه جدی دانشگاه تصور می‌کنند.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه نظام شکل گرفته در آموزش عالی کشور باید تاثیرگذاری و ارتباط خود را با جامعه بیش از پیش نشان دهد، خاطرنشان کرد: موضوعات مطرح شده در این جلسه بسیار برای بنده ارزشمند و قابل تأمل بود و نشان می‌دهد که دانشگاه به خوبی مسائل را تشخیص داده و برای حل این مسائل راه حل و پیشنهاد دارد و این رویکرد بسیار ارزشمند است و نشان از دغدغه و احساس مسئولیت دانشگاهیان دارد.

این استاد دانشگاه، مسأله آب را یکی از مسائل کلان ملی برشمرد و افزود: «آب» یکی از مگاتِرندها و چالش‌های جدی در دنیا محسوب می‌شود. مرکز بررسی‌های استراتژیک نیز به این موضوع ورود کرده و معتقدیم که پرداخت علمی به این مسئله، در گروی ایجاد یک شبکه متخصص نخبگانی حول آن است. از این‌رو این موضوع را در دستور کار مرکز بررسی‌های استراتژیک قرار دادیم تا بتوانیم با استفاده از شبکه نخبگانی و دانشگاهی به بررسی این مسائل و راهکارها و راه حل‌های آن بپردازیم.

تشکیل «میز آب» در مرکز بررسی‌های استراتژیک

خیاطیان از راه‌اندازی «میز آب» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خبر داد و گفت: در این میز، می‌توان با ایجاد کارویژه خاص در حوزه آب سیستان و بلوچستان و برش منطقه‌ای، بر این استان متمرکز شویم و پیشنهادات ارائه شده از سوی شبکه نخبگانی و دانشگاهیان را با مسئولان وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و بخش مربوطه به اشتراک گذشته و بررسی کنیم و در نهایت با جمع بندی پیشنهادات و راهکارها، آن را در قالب یک گزارش راهبردی به رئیس جمهوری ارائه کنیم.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دارای ظرفیت بسیار بالایی است، گفت: یکی از ظرفیت‌های استان، امکان استفاده و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر است که در این جلسه نیز به آن اشاره و پیشنهاد خوبی ارائه شد.

وی «ترانزیت» را یکی دیگر از ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: موضوع ترانزیت به‌طور ویژه در مرکز بررسی‌های استراتژیک پیگیری می‌شود. در حوزه ترانزیت کشور ما ظرفیت بی‌نظیری در اختیار دارد که بخش مهمی از این ظرفیت در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، لذا ما در مرکز بررسی‌ها، از ارائه پیشنهادات از سوی نخبگان و دانشگاهیان در این حوزه استقبال می‌کنیم.

راه‌اندازی میز دانشگاه و دولت در مرکز بررسی‌ها

خیاطیان همچنین راه‌اندازی «میز دانشگاه و دولت» را یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز برای برقراری ارتباط بهتر و موثرتر میان دولت و دانشگاه برشمرد و خاطرنشان کرد: این میز بدون تغییر در ساختار دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود و درخواست داریم که هرچه سریعتر میز دانشگاه و دولت در دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز تشکیل شود تا رابط دانشگاه با مرکز باشد و بتوان مسائل مطرح شده و راهکارها را از این طریق پیگیری کرد. ما در این زمینه سامانه راهبردی ارتباط مدیران با اندیشمندان و نخبگان (سرآمدان) را نیز به عنوان یک پلتفرم و بستر ارتباط تنگاتنگ نخبگان و دانشگاهیان با دولت راه‌اندازی کردیم که اندیشمندان و نخبگان می‌توانند از طریق آن با ما در ارتباط باشند.

محورهای اظهارات اعضای هیات علمی دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان در نشست با خیاطیان

در این جلسه همچنین غلامرضا رضایی، رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان در سخنانی با اشاره به ضرورت حضور پررنگ دانشگاهیان در جهاد تبیین گفت: دانشگاهیان اهمیت ویژه‌ای برای نظام دارند و این انتظار می‌رود که اساتید در این شرایط سخت، در کلاس‌های درس خود شرایط را برای دانشجویان تبیین کنند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم حضور و نقش دانشگاهیان در قوه مجریه پررنگ بوده است، اظهار کرد: اساتید و اعضای هیات علمی ‌در یکسال اخیر در جلسات متعدد استانداری و بخش‌های مختلف استان حضور موثر داشتند و امیدواریم این حضور پررنگ‌تر شود.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی نیز اعضای هیات علمی‌ دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان درباره ضرورت توجه به منابع آب و جلوگیری از هدررفت آن، اهمیت توسعه فناوری‌های پایدار منابع آبی غیر متعارف، عدم توسعه انرژی‌های نو در استان‌ سیستان و بلوچستان، ضرورت توجه به موضوع ریزگردها، تغییر اقلیم، چالش‌های توسعه اقتصادی استان، مشکلات اجتماعی کودکان کار و حاشیه‌نشینی در استان، چالش‌های بخش معدن استان، چالش‌های توسعه راه‌های استان و نیز چالش‌های بخش کشاورزی نظرات و پیشنهادات خود را مطرح و راهکارهای خود را برای رفع این چالش‌ها عنوان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار