یک مدرس کنکور در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد:

«تکنیک تست‌زنی» در کنکور وجود خارجی ندارد

تهران (پانا) - مهدی صالحی‌راد؛ دکترای شیمی معدنی و با سابقه تدریس ۲۲ ساله در زمینه کنکور سراسری، تبلیغات وسیع و بعضا فریب‌دهنده کلاس‌های کنکور را موجب سردرگمی دانش‌آموزان دانست و تاکید کرد «تکنیک تست‌زنی» در کنکور وجود خارجی ندارد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
«تکنیک تست‌زنی» در کنکور  وجود خارجی ندارد

مهدی صالحی‌راد در راستای نکات کلیدی کنکور و در رابطه با بیشترین دغدغه کنکوری‌ها در این بازه زمانی به پانا گفت: «معمولا دانش‌آموزان در این مدت تصور می‌کنند که چیزی یاد نگرفته اند و مطالبی که از اول سال خوانده‌اند را فراموش کرده اند. اما باید بگویم که این بیشتر شبیه یک تخیل و برخاسته از یک احساس نادرست است و نباید به آن توجه داشت؛ چرا که با این طرز فکر اشتباه، دانش‌آموز دچار خود کم‌‌بینی و استرس زیاد خواهند شد.»

صالحی‌راد به بیان راه‌های غلبه بر استرس کنکوری‌ها پرداخت و اظهار کرد: «بهترین راه این است که دانش‌آموز آرامش خودش را حفظ و سعی کند مطالبی را که در گذشته خوانده است مرور کند. همچنین حتما از سوالات و تست‌های استاندارد کنکور سال‌های گذشته استفاده کند تا سوالات غیراستاندارد نتواند او را از مسیر پیشرفت خارج کند.»

تبلیغات تست‌زنی، مخصوصا چندروز مانده به کنکور، جنبه تجاری دارد

این مدرس کنکور درباره تبلیغات وسیع کلاس‌های کنکور در این بازه زمانی و سردرگمی دانش‌آموزان افزود: «از آنجا که برای کنکور امسال زمان به پایان رسیده و فرصتی باقی نمانده، تبلیغات همایشی، نکته و تست‌زنی بیشتر جنبه تجاری دارد و متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان در دام این بحث‌های تبلیغاتی گرفتار می‌شوند.»

وی ادامه داد: «اما بد نیست در کنار استفاده از ظرفیت‌های خوب و مفید مدرسه برای مطالعه و کنکور، دانش‌آموزان ما برای کسب نتیجه بهتر از معلمان متخصصی که در زمینه درسی تبحر کافی دارند، استفاده کنند و همچنین رزومه و مدرک تحصیلی استاد یا معلم مورد نظر را بررسی کنند، زیرا بعضی از رزومه‌ها واقعی نیست.»

قبولی دانش‌آموز باانگیزه، ارتباطی به شرایط اقتصادی او ندارد

صالحی‌راد درباره شرایط نامناسب اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها و چگونگی برنامه‌ریزی این دانش‌آموزان برای کنکور گفت: «وضعیت اقتصادی جامعه به نحوی است که توان ثبت‌نام در خیلی از کلاس‌های کنکور برای بچه‌ها وجود ندارد، اما این موضوع نمی‌تواند هیچ تاثیر منفی در روند موفقیت یک دانش‌آموز کوشا و با انگیزه داشته باشد.»

وی تصریح کرد: «البته به این نکته باید توجه کرد که بسیاری از اطلاعات مفید درسی در صفحات اجتماعی به صورت ویدئو یا فایل‌های متنی وجود دارد و دانش‌آموزان می‌توانند از آنها استفاده کنند و همچنین بسیاری از دبیران با توجه به شرط معدل و توانایی‌های قبلی دانش‌آموز، با تخفیف‌های مناسب و حتی رایگان، این دانش‌آموزان را درکلاس‌ها می‌پذیرند. در همین زمینه، موسسه ما هم این موضوع را مدنظر قرار می‌دهد.»

توصیه‌هایی برای روش مطالعه کنکوری‌ها

صالحی‌راد درباره روش مطالعه کنکوری‌ها در این بازه زمانی و اهمیت اوقات فراغت گفت: «شاید یکی از بزرگترین اشتباهات که بیشتر متوجه اولیاست، این است که تصور می‌کنند دانش‌آموز در سال کنکور باید فقط و فقط درس بخوانند؛ مسلما این روش توان او را به مرور کاهش می دهد و نمی‌تواند تا انتها ادامه دهد. بهتر است دانش آموز بیشتر زمان خود را برای درس اختصاص بدهد و به طور منظم برای تقویت قوای جسمی و روحی خود از تفریحاتی مثل ورزش، مسافرت و... استفاده کند. از خانواده‌ها می‌خواهیم که در سال کنکور، دانش‌آموز را تحت فشار قرار ندهند تا آنها در کنار درس، تفریحات سالم هم داشته باشند.»

وی در رابطه با راه‌های تقویت تست‌زنی اظهار کرد: «تکنیک تست‌زنی صرفاً و به تنهایی وجود خارجی ندارد و یک دروغ است. قطعا زمانی که تسلط بر مفاهیم درسی و دانشی به حد بالایی برسد، دانش‌آموز به قلق‌هایی برای سرعت بخشیدن به حل سوال دست می‌یابد. معلم نیز پس از تدریس مفهوم درس می‌تواند این تکنیک‌ها را به دانش‌آموز بیاموزد. این قلق‌ها قبل از یادگیری و تسلط بر مفهوم درس قابل استفاده نیست زیرا فقط با اندکی تغییر درمتن سوال، دیگر به کار نمی‌آید.»

حق خودتان را از برگه کنکور بگیرید!

صالحی‌راد در خصوص کاهش استرس دانش‌آموزان گفت: «قطعا نسخه یکسانی برای کاهش استرس برای همه دانش‌آموزان وجود نخواهد داشت. هر دانش‌آموز با توجه به سیستم مغزی خود می‌تواند به خودش آرامش بدهد، مثلا یک نفر با گوش دادن به موسیقی، یکی با راز و نیاز و دیگری با ورزش یا تفریح می‌تواند به آرامش برسد. اما مهمترین نکته که می‌توان به صورت کلی به آن اشاره کرد این است که دانش‌آموز سعی کند خودش را با دیگر دانش‌آموزان مقایسه نکند، در روز کنکور بهترین خودش باشد و نیز آنچه که خوانده است را روی برگه پیاده کند تا بتواند حق خود را از برگه بگیرد.»

دانش آموز خبرنگار: زهرا جابری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار