توسلی در گفت‌وگو با پانا درباره سفر امروز رئیس‌جمهوری به ترکمنستان:

گسترش روابط با کشورهای همسایه اولویت دولت و مجلس است

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه گسترش روابط با کشورهای همسایه اولویت دولت و مجلس است، گفت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سه رکن «عزت، حکمت و مصلحت» است.

کد مطلب: ۱۲۹۰۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
گسترش روابط با کشورهای همسایه اولویت دولت و مجلس است

فتح الله توسلی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص سفر رئیس‌جمهوری به ترکمنستان جهت شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، اظهار کرد: «در سیاست خارجی مولفه‌های متعددی وجود دارد. نوع عملکرد کشورها در گذشته نسبت به یکدیگر، نیاز به تعامل بین همسایگان را تقویت می‌کند.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «سیاست و تجارت خارجی ما با همسایگان به نفع منافع ملی، امنیت ملی و اقتصاد ملی است. همچنین ارتباط با برخی از همسایگان در حوزه تمدنی نیز تأثیرگذار است و موجب تقویت اقتصاد ملی و فرهنگ ما می‌شود.»

وی با بیان اینکه گسترش روابط خارجی با کشورهای همسایه اولویت دولت و مجلس است و هرچه بیشتر باید تقویت شود، گفت: «ما باید با حداکثر قدرت بتوانیم با تمامی کشورهای همسایه ارتباط بگیریم و بخشی از نیازهای خود را از آنها تامین کنیم همچنین بخشی از نیازهای آنها را نیز ما تامین کنیم برای اینکه بتوانیم منابع ارزی کشور را افزایش دهیم و به اقتصاد ملی کمک و روابط خارجی را تقویت کنیم.»

توسلی ادامه داد: «ما نمی‌توانیم واقعیت‌های بین‌المللی را نادیده بگیریم. ما پنج کشور قدرت برتر در دنیا داریم که حق وتو دارند؛ دو کشور در حوزه شرق و سه کشور در حوزه غرب است. این پنج قدرت در شورای امنیت نقش تعیین‌کننده دارند. این کشورها تعیین کننده معادلات قدرت در جهان هستند. روسیه نیز مانند هر کشور دیگری منافع خود را تامین می‌کند و در سیاست، ما برادر یکدیگر نیستیم و هر کشوری منافع خود را در نظر گرفته می‌گیرد؛ زمانی منافع ما ایجاب می‌کند با روس‌ها همکاری کنیم و زمانی نیز ممکن است منافعمان ایجاب کند که با روسیه همکاری نکنیم. این به این معنا نیست که ما تسلیم سیاست‌های روسیه با در حال تامین منافع روسیه هستیم.»

نماینده مردم بهار و کبودرآهنک در مجلس اضافه کرد: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سه رکن «عزت، حکمت و مصلحت» است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار