سخنگوی شورای شهر تهران:

مجموعه‌های کوچک مقیاس میوه وتره‌بار در محلات را تقویت کنید

تهران (پانا) - سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص ۱۰۰ مجموعه کوچک مقیاس میادین میوه و تره بار در محلات گفت که آیا موفق شده‌اید این پروژه را از تولید به مصرف برسانید؟ لطفا در سیاست‌های خود تفاوت‌های مناطق را در نظر بگیرید.

کد مطلب: ۱۲۹۰۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مجموعه‌های کوچک مقیاس میوه وتره‌بار در محلات را تقویت کنید

علیرضا نادعلی سخنگوی شورا در هفتاد و چهارمین جلسه شورا، در واکنش به گزارش ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در خصوص صد مجموعه کوچک مقیاس محلات گفت: آیا موفق شده اید که این پروژه را از تولید به مصرف برسانید؟ لطفا در سیاست های خود تفاوت های مناطق را در نظر بگیرید.

وی همچنین متذکر شد: سازمان میوه تره بار در خدمت گذاری به مردم مستقیما با ایشان در ارتباط است. لذا با شرایط اقتصادی دوره گذار، رضایت مندی مردم مهم است. اگر واقعا وعده های ما پیاده شود، حتما برای مردم اهمیت خواهد داشت اما با روش های درست باید برای مردم تبیین شود. چراکه هنوز مردم پای رادیو و تلویزیون می نشینند و با رسانه ملی ارتباط برقرار می کنند.

پرویز سروری هم طی پرسشی از فصاحت گفت: کشاورزان یک استانی از لحاظ فروش محصولات خود به مشکل خورده بودند و محصولات آن ها به فروش نمی‌رفت و کاملا در حال ورشکستگی بودند. طی تماسی که با مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌بار داشتم و از مشکلات این کشاورزان گفتم، ایشان هم در کوتاه ترین زمان ممکن محصولات کشاورزان را خریداری کردند و در این موضوع شاهد یک اتفاق خوب و مبارکی بودیم که کشاورزان با فروش محصولات خود از سود خوبی بهرمند شدند و مصرف کننده هم با مبلغ مناسبی خریداری کرد و درنتیجه با حذف دلال در این میان هر دو طرف فروشنده و خریدار راضی از خرید و فروش خود بودند و این یک تجربه بسیار موفق بود و از همین روی می‌توان از این مدل خرید و فروش الگوبرداری کنیم.

او افزود: در شورای عالی استان ها تلاش داریم و پیگیر هستیم تا با تمامی میادین کشور جلساتی را برگزار کردیم تا با یک راهکار مناسب بتوانیم با حذف واسطه کشاورز و خریدار را منتفع سازیم.

همچنین حبیب کاشانی، خزانه دار شورا در واکنش به این گزارش اظهار داشت: طی شکوایه ای که از مردم رسیده است، در کنار برخی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار، تعدادی دست فروش فعال هستند که مشغول فروش اجناس خود هستند و رسیدگی به آن ها در جای خود مهم است.

وی ادامه داد: ولی با توجه به‌ اینکه غرفه داران هم اجاره بها می ‌دهند و هم مالیات که دست فروش و وانت های فروش این مالیات ها و اجازه بها را پرداخت نمی‌ کنند، در حق غرفه دار اجحاف می ‌شود و سازمان باید به اقدامات اصولی این مسائل را مرتفع سازد. مهدی اقراریان در واکنش به سخنان او، طی تذکری درخصوص هماهنگی اجزای مختلف شهرداری گفت: دست فروشان تئاتر شهر در حال تعدی جدی به حقوق مردم هستند. اگر شهرداری جلوی این آشفتگی را نگیرد، کار از کنترل خارج می شود.

وی ادامه داد: همچنین بعضا قیمت ها در میادین کمتر از میوه فورشی هاست اما از وانت هایی که بساط گستری می کنند، بالاتر است. توجیه آن منطقی و مشخص است. اما بهتر است بتوانیم بازارهای میوه و تره بار موقت برای ساماندهی وانت ها ایجاد کنیم.

اقراریان با بیان اینکه روابطی میان مدیر میدان و غرفه ها شکل می گیرد و نظارت کاهش پیدا می کند افزود: این درحالیست که مسئولین شهرداری توان رسیدگی عینی ندارند.

وی گفت: برای مدیریت میدان و عرصه نیازمند سردخانه هستیم. اگر در تهران سردخانه نداریم، شهرداری باید مداخله کند. لذا لطفا گزارشی درخصوص وضع سردخانه ها ارائه دهید.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا افزود: نکته بعدی قشر سالمند و ضعیف و بازنشسته جامعه است که مسیر دسترسی متناسب سالمندان و معلولین در غرف وجود ندارد. همچنین غرفه دار، در مواجهه با میزان درخواستی ایشان مانند نیم کیلو، برخورد نامناسبی بروز می دهد. لذا پیشنهاد می کنم برای افراد معلول یا سالمند، محصول را به درب خانه ایشان برسانید.

وی افزود: احساس مردم درمورد اقدامات شهرداری، باید حس خدمت گذاری بی منت براساس دغدغه ها و اولویت های آنان به ویژه در حوزه سبد معیشتی خانوار باشد که سازمان میادین میوه و تره بار یکی از همان نهادهای پیش رو در حوزه است.

مهدی اقراریان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید از نیروهای داخل شهرداری استفاده شود. وقتی می‌بینیم نیروی داخلی متخصص وجود دارد نباید از خارج از مجموعه نیرو وارد کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه این موضوع برای ما خط قرمز است، تصریح کرد: وقتی نیروی کارآمد سالم در شهرداری داریم چرا باید از بیرون نیرو وارد کنیم؟

وی با بیان اینکه من در جلسه قبلی شورا تذکری را مطرح و نگرانی خود را در این خصوص ابراز کردم، گفت: در سازمان فرهنگی و هنری، انتصاب خوبی انجام شده است. به طوری که از داخل بدنه شهرداری نیرویی با تجربه و متخصص در یکی از پست‌های این سازمان به کار گرفته شده است. اگر تذکر می‌دهیم، در کنار آن از چنین اقداماتی تشکر نیز می‌کنیم.

نرجس سلیمانی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش سازمان میادین میوه و تره بار با بیان اینکه باید ضوابط واگذاری غرف در میادین بروز رسانی و مشخص باشد، اظهار کرد: همچنین این واگذاری ها به صورت برخط و هوشمند قابل بررسی و اینکه تعداد کل غرفه های دائم و موقت باید اعلام شود.

نرجس سلیمانی افزود: تنظیم ساختار اقتصادی نیازمند مدیریت در سطوح بالاتر و مدیریت یکپارچه شهری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی همچنین در برخورد با میوه فروشی های سیار و خود اشتغالی ها تاکید کرد: برخورد ها نباید به روش تهاجمی باشد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم پس از استماع گزارش مدیرعامل میادین میوه‌وتره‌بار گفت: هدف سازمان میادین میوه و تره بار بر اساس ماده دو اساسنامه؛ ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و توزیع میوه‌و تره‌بار و فراورده‌های کشاورزی است. همچنین با حذف واسطه‌ها این فراورده‌ها از تولید مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد. این دو هدف اصلی تشکیل سازمان میادین میوه و تره بار است. توقع داشتیم آقای فصاحت بگویند از تاریخ تشکیل سازمان طی این چند دهه گذشته این سازمان چه مراحلی را پشت سر گذاشته و برنامه ایشان برای ایجاد تحول و رسیدن به این دو هدف اصلی تشکیل سازمان چیست.

او ادامه داد: نکته بعدی اینکه سهم سازمان از تولید و عرضه میوه و تره‌بار و کالاهای اساسی از کجا به دست آمده و بر اساس چه محاسبه‌ای ادعا می کنید 30 درصد سهم بازار کل تهران را در این زمینه در اختیار دارید؟ اگر چنین چیزی باشد خیلی خوب است اما باید دید مبانی این عدد که محاسبه شده چیست؟ حذف واسطه‌ها و رساندن فراورده‌های کشاورزی و لبنی از تولید به مصرف به چه میزان محقق شده است؟ کسب سود و درآمد به چه میزان هدف اصلی تشکیل سازمان را تحت تاثیر قرار داده است؟

امانی اضافه کرد: سازمان میادین میوه‌وتره‌بار تبدیل شده به سازمانی که درآمد دارد و حتی شهرداری در اعتبارات سالانه‌ و درآمد خودش سهمی برای سازمان میادین میوه و تره بار مشخص می‌کند. مکانیزم واگذاری غرفه های میادین به ویژه غرفه‌هایی که در ایستگاه‌های مترو اخیرا راه اندازی شدند « که البته به اشتباه در تبلیغات از آنها ابتدا به عنوان میدان و بعد بازار و در نهایت به عنوان غرفه یاد می‌شود که غرفه درست است» شفاف نیست و باید توضیح دهند مکانیزم واگذاری این غرفه‌ها در ایستگاه های مترو به چه شکلی بوده است؟

رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران گفت: از شما توقع داشتیم گزارشی درباره آخرین وضعیت ساختار سازمان میادین میوه و تره بار را ارائه کنید که نیروی انسانی و نحوه توزیع در چه وضعیتی است. اخیرا تعدادی نیروی انسانی به سازمان به ویژه در حوزه مدیران اضافه شده که در این زمینه خوب است توضیح دهید.

امانی گفت: فاضلاب میدان مرکزی مدت‌هاست آماده بهره برداری است و اگر بهره برداری شود خیلی از معضلات این میدان حل می‌شود. یکی از اعتراضات غرفه‌داران و کسانی که مستاجر میادین میدان مرکزی هستند همین بحث فاضلاب است. سوال این است که چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟ از سال 1358 تا سال 1396 فقط 22 میدان در تهران احداث شده؛ در برنامه‌‌هایتان می‌گویید می خواهید 100 میدان در یک سال ایجاد کنید! ظاهرا بین غرفه، بازار و میدان اشتباه لپی در حال شده است. واقعا قرار است صد میدان با تعریف استاندارد طی یک سال ایجاد شود و آیا زمین، منابع مالی و زمان این اجازه را می‌دهد؟ مگر این که منظور از بازار غرفه باشد؛ ولی اگر بازار به معنای استانداردش مدنظر است به جرأت می گویم اگر 10 میدان ایجاد کردید حتما شما را تشویق می‌کنیم. باید قولی به مردم داد که بتوان در پایان سال آن را عملی کرد.

جعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه میادین میوه و تره‌بار فضاهایی هستند که مردم از گرانی به آن پناه می‌آوردند، گفت: ما ضایعات را از زمین تا میادین و از خانه‌های مردم تا محل دفن زباله، با هزینه گزاف جابه‌جا می کنیم و درخواست من این است که مدیرعامل سازمان توضیحاتی ارائه دهد که چه برنامه‌ای برای مدیریت این موضوع دارد.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های مترو شاید محل مناسبی برای عرضه محصولات نباشند، خاطرنشان کرد: با این وجود عرضه محصولات در این ایستگاه‌ها مطرح اما عملیاتی نشد و تقاضا داریم در این زمینه توضیح داده شود.

به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا اگر بتوانیم فروشگاه‌های برخط را راه‌اندازی کنیم می توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم و مشاغل جدید ایجاد کنیم. در عین حال می‌توانیم سرمایه‌های شهر را به سمت بهره وری بالاتر هدایت کنیم.

مهدی عباسی طی پرسشی از فصاحت خواستار شد که با توجه به دسته بندی فعالیت میادین و بازارها و غرفه ها، بگویند که چه تعداد بازار یا غرفه در این دوره راه اندزای شده و از کدام دسته بوده است و الان در چه وضعیتی هستند؟

وی ادامه داد: برای نمونه غرفه ای در محله نفرآباد تاسیس شده بود یا در برخی ایستگاه های مترو... که بیشتر به غرفه می ماند تا میدان بازار.

عباسی خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که باید به ان بپردازیم بحث قیمت گذاری در بازارهای تحت نظارت شهرداری است چرا که در همان محله نفرآباد قیمت های غرفه 20 الی 30 درصد از میوه فروشی بیشتر بود و کیفیت آن نیز پایین تر بود.

وی خواستار توضیحات بیشتری در این زمینه شد.

مهدی چمران هم با اهمیت این بازارها در سطح شهر تهران که در کل کشور تاثیر گذار است، گفت: در مواقعی که بازار دچار تحولات و نابسامانی می شود، میادین میوه و تره بار و فروشگاه های شهروند می توانند در کنار هم تاثیر گذار باشند و بسیار از کمبودها و نقصان ها را کنترل کنند.

او در همین راستا پیشنهاد کرد: علاوه بر خدمات بازارهای میوه و تره بار، بهتر است که سیاستی اجرا شود که طی آن میادین، بتوانند به صورت هایپرمارکت های مخصوص میوه در محلات مختلف فعالیت کنند و میوه و تره بار مردم را تامین کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار