مدیرعامل سازمان میادین تره‌بار:

57 درصد میادین میوه و تره‌بار در جنوب تهران است

تهران (پانا) - مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با اعلام اینکه تعداد بازارهای تره‌بار در مناطق شمالی ۴۳ درصد و ۵۷ درصد نیز تعداد بازارها در جنوب شهر تهران است، گفت که در مجموع ۲۹۲ مرکز عرضه در ۲۲۳ محله تهران در حال خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی هستند که قرار است هوشمندسازی در سطح میادین میوه و تره‌بار به مرحله اجرا برسد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
57 درصد میادین میوه و تره‌بار در جنوب تهران است

ایوب فصاحت در هفتادوچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارشی از سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران گفت: پوشش ۶۴ درصدی مردم تهران از ارائه خدمات سازمان میادین اتفاق افتاده و اختلاف میانگین قیمت محصولات عرضه شده در میادین با سطح بازار شهر تهران در کف قیمت محصولات اساسی به گونه‌ای بوده است که ۲۳۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به اقتصاد مردم تهران کمک شده است و سهم ۳۰ درصدی به صورت متوسط اختلاف قیمت میان محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار و سطح بازار شهر تهران مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته سازمان میادین نقش ویژه‌ای در کنترل قیمت‌ها به ویژه در نوروز، ماه رمضان و حتی مردمی کردن یارانه‌ها داشته است. در حال حاضر تعداد بازارهای ما در مناطق شمالی ۴۳ درصد و ۵۷ درصد نیز تعداد بازارهای ما در جنوب شهر تهران است و در مجموع ۲۹۲ مرکز عرضه در ۲۲۳ محله تهران در حال خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی هستند.

فصاحت یادآور شد: میدان مرکزی میوه و تره‌بار نیز که در کشور و تهران نقش بسزایی را ایفا می‌کند در ارائه این خدمات دخیل است که البته مدیریت کامل میدان میوه و تره‌بار و مرکزی برعهده ما نیست ولی با اهرم‌هایی مدیریت آن را انجام می‌دهیم. همچنین سه مرکز عرضه بهداشتی دام نیز وجود دارد که با توجه به مطرح شدن موضوع تب کریمه کنگو می‌توانند درعرضه بهداشتی دام نقش بزرگی را ایفا کنند.

وی افزود: در سه ماهه نخست سال جاری در بخش صرفه‌جویی اقتصادی که البته بعد از هدفمندی یارانه‌ها تغییراتی داشته است باید به تفاوت ۳۸ درصدی قیمت میوه‌ها با کیفیت قابل قبول در مقایسه با بازار سطح شهر تهران اشاره کرد. این تفاوت قیمت‌ها برای گروه سبزی‌ها ۲۹ درصد، حبوبات ۱۸ درصد، پروتئین ۲۴ درصد و برای کالاهای اساسی نیز ۱۸ درصد تفاوت قیمت با میانگین سطح شهر تهران وجود داشته است. به لحاظ کیفیت نیز برای مثال برنجی که در میادین عرضه می‌کنیم با اطمینان باید اعلام کنیم که این برنج با این کیفیت در سطح خرده‌فروشی‌ها عرضه نمی‌شوند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تاکید کرد: در طول سه ماهه نخست سال جاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد خانوار با عرضه محصولات در میادین میوه و تره‌بار کمک شده است. همچنین در جشنواره خرید شفاف نقش محوری در تثبیت این راهبرد داشتیم به شکلی که قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده همزمان بر روی کالاها درج شد که مردم تفاوت این قیمت را متوجه شوند. ما در عرضه محصولات تنظیم بازار که از سوی دولت انجام می‌شود نیز کمک بسزایی داشتیم عرضه شکر، برنج و خرمای تنظیم بازار. برای مثال در ابتدای ماه مبارک رمضان برای عرضه خرما اگر غرفه‌های ما نبود با افزایش قیمت بسیار زیادی مواجه می‌شدیم به شکلی که شاید نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد خرما با قیمت بالاتری به دست مردم می‌رسید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رشد ۴۷ درصدی عرضه محصولات در میادین میوه و تره‌بار در مقایسه با زمان قبل از آزادسازی یارانه‌ها و پس از آن اشاره کرد و افزود: در محصولات پروتئینی همچون گوشت قرمز در اجرای این طرح شاهد ناهماهنگی‌هایی با تامین‌کننده بودیم؛ اما توانستیم قیمت‌ها را پس از آزادسازی یارانه‌ها نیز با قیمت قبلی عرضه کنیم. فروش نوبت خرید قبل از آزادسازی یارانه‌ها ۳۵۷ هزار مورد بوده که پس از آزاد سازی به ۴۳۲ هزار مورد یعنی افزایش ۲۱ درصدی را در نوبت خرید شاهد بودیم. البته این آمار مربوط به کل فروش همه میادین نیست و تنها میادینی که اطلاعات‌شان برخط بوده است این آمار از آنها گرفته شده است.

وی با اشاره به مراجعه میلیونی و بی‌سابقه شهروندان پس از اجرای طرح آزادسازی یارانه‌ها به میادین میوه و تره‌بار گفت: ما سعی کردیم با قیمت پایین‌تری از مرغ در یک هفته‌ای که آزادسازی یارانه‌ها را داشتیم بتوانیم نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا کنیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار ادامه داد: در ایام عید قربان نیز همانند سال‌های گذشته عرضه بهداشتی دام را خواهیم داشت؛ اما باید به این نکته توجه کنیم که سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دام در تهران کشتار می‌شود که به صورت غیرمجاز این کشتار انجام می‌شود و سهم ما ۶۰ هزار دام است.

وی با تاکید بر این‌که در سازمان میادین برنامه‌ای تحولی را در چهار محور ایجاد زنجیره تامین، توسعه شبکه توزیع، هوشمند سازی و توزیع شبکه‌ای و توسعه صنایع تبدیلی، صادرات و واردات را تدوین کرده‌ایم، افزود: در راستای این برنامه تحولی، الگوهایی را طراحی کرده‌ایم و از شرکت‌های تولید کننده متعددی دعوت کرده‌ایم تا بتوانیم الگوی مستمری را اجرایی کنیم. در این راستا جلسات بسیاری با کشاورزان و شرکت‌های بزرگ تولید کننده برگزار شده است. همچنین برای تامین گوشت قرمز جلساتی با اتحادیه عشایری داشتیم.

فصاحت تاکید کرد: سال گذشته شاهد افزایش هفت درصدی عرضه میوه و ۱۵.۶ درصدی عرضه کالاهای اساسی بوده‌ایم در حالی که براساس اعلام دستگاه‌های متولی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، کاهش ۲۴ درصدی فروش را داشته‌ایم. بی‌تردید اگر ظرفیت صادرات و واردات را در سازمان ایجاد نکنیم نمی‌توانیم نقش محوری خود را در بازار ایفا کنیم مذاکرات مستمری را با مهره‌های موثر در واردات و صادرات داشته‌ایم. قطعا هیچ بازاری در کشور در مقیاس با سازمان میادین میوه و تره‌بار وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار در خصوص هوشمند سازی در سطح میادین میوه و تره‌بار نیز ادامه داد: در فرآیندهای فروش غیرحضوری اپلیکیشن فروش غیرحضوری را تقریبا آماده کردیم و در مرحله‌ بازمرور است تا اشکالات آن در زمان اجرا به حداقل ممکن برسد همچنین شبکه تولید کنندگان و عرضه کنندگان در بستر هوشمند را نیز دنبال می‌کنیم. در موضوع توسعه دسترسی شهروندان به بازارهای میوه و تره‌بار براساس وعده‌ای که داده شده در بازار میوه و تره‌بار تا پایان شهریورماه همگی کلنگ‌زنی خواهد شد. در حوزه تفکیک پسماند نیز موضوع را از یکی از بازارهای خود آغاز کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: افزایش قیمتی که در سطح شهر تهران اتفاق افتاده البته این افزایش تا پیش از یک هفته اخیر بوده که ۱۰ درصد افزایش قیمت گوشت گوسفندی، ۲۹ درصدی گوشت گوساله، مرغ ۴۸ درصد، تخم‌مرغ ۶۲ درصد، حبوبات ۳ درصد، برنج خارجی ۱۸ درصدی و برنج داخلی ۱۵ درصد بوده است. ما در سازمان میادین میوه و تره‌بار یک نگاه اجتماعی نیز داریم که با توجه به این‌که روزانه جمعیت زیادی به میادین سازمان مراجعه می‌کنند در مورد ایام خاص و موارد بهداشتی مراسم اجتماعی را برگزار می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار در طرحی از اعضای شورای شهر تهران نیز گفت: افزایش ظرفیت در اساسنامه سازمان براساس برگزاری جلسات تخصصی امری است که درخواست ما از شورای شهر تهران است. سازمان می‌تواند الگوی نوینی را برای عرضه داشته باشد که طراحی آن نیز انجام شده است. برخی از شما اعضاء متخصص حوزه کشاورزی و بازار هستید لذا می‌توانید در این عرضه کمک‌های موثری داشته باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار