امیرعبداللهیان خبر داد:

ارائه برنامه ‌همکاری جامع ایران و ترکیه به چاووش اوغلو

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه گفت در سفر آقای چاووش اوغلو به تهران پیشنهاد تدارک یک نقشه راه جامع و بلندمدت به ایشان ارائه و در سفر به ترکیه پیشنهاد مکتوب‌ ایران تحت عنوان همکاری‌های جامع و بلندمدت در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، نظامی، دفاعی و گردشگری به وزیر خارجه ترکیه ارائه شد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
ارائه برنامه ‌همکاری جامع ایران و ترکیه به چاووش اوغلو

‌حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بعدازظهر یکشنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه و در پاسخ به دعوت «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود به آنکارا سفر کرد، در صفحه اینستاگرامش درباره دیدارش با وزیر خارجه ترکیه نوشت: به دعوت آقای چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به این کشور سفر کردم. هم در جمع خبرنگاران و هم در مذاکرات دوجانبه تآکید داشتم در چارچوب سیاست همسایه محور، تحکیم و توسعه روابط با کشور ترکیه در دستورکار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی افزود: در سفر آقای چاووش اوغلو به تهران من پیشنهاد تدارک یک نقشه راه جامع و بلندمدت را به ایشان دادم و در سفرم به ترکیه پیشنهاد مکتوب‌مان را تحت عنوان همکاری‌های جامع و بلندمدت در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، نظامی، دفاعی و گردشگری را به وزیر خارجه ترکیه ارائه کردم. ما در تدوین این سند اتفاق نظر داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: در این جلسه در خصوص نحوه تبادل زندانیان و مجرمان و تسهیل امور کنسولی، رایزنی‌های مفیدی صورت گرفت.

امیرعبداللهیان به اوضاع سوریه نیز اشاره کرد و افزود: در رابطه با سوریه گفت‌وگوهایی با آقای چاووش اوغلو داشتم. به ایشان اعلام کردم جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌های امنیتی ترکیه در این خصوص را درک می‌کند، اما معتقدیم می‌توان این نگرانی‌ها را از راه مسالمت آمیز و گفت‌وگو رفع کرد.

وزیر خارجه بیان کرد: در خصوص حساسیت‌های ایران در خصوص حضور رژیم صهیونیستی بی پرده با برادر عزیزم چاووش اوغلو مذاکره کردیم و برادرانه به ایشان متذکر شدم حضور این رژیم قطعا برای کشورهای منطقه نحس بوده و خواهد بود. هر چند معتقدیم ترکیه هیچگاه از آرمان آزادسازی قدس کوتاه نیامده و ان‌شاءالله نخواهد آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار