مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴:

هدف از ایجاد مراکز دارالقرآن، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴، هدف از ایجاد مراکز دارالقرآن‌ را ارتقای توانایی سطح کمی و کیفی فهم قرآن، بهره‌گیری هر چه بیشتر از آن، ترویج فرهنگ قرآنی و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان از طریق انس با قرآن دانست و مهمترین مأموریت آموزش و پرورش‌ را تربیت نسل آینده کشور عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۰۰۹
لینک کوتاه کپی شد
هدف از ایجاد مراکز دارالقرآن، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان است

در راستای تاکید بر توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی و لزوم توجه ویژه به تنوع بخشی در زمینه فعالیت‌های قرآنی، قاسم بیانی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ به همراه چند تن از کارشناسان آموزش و پرورش، از دارالقران خاناتی منطقه ۱۴ بازدید کردند.

قاسم بیانی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ همزمان با بازدید از دارالقرآن خاناتی با تاکید بر اینکه شبکه سازی قرآنی موجب گسترش مفاهیم معنوی در جامعه می شود، در گفت‌وگو با پانا گفت: «قرآن کریم، نور هدایت برای مسلمانان و رحمت برای همه کسانی است که به دنبال حق و حقیقت هستند. هدف سند تحول بنیادین و منشور توسعه و فرهنگ قرآنی در حوزه قرآن، عترت و نماز دست یابی به حیات طیبه و سبک زندگی اسلامی در ابعاد فردی، اجتماعی و حکومتی آن بوده و این دستیابی در گرو توسعه هدفمند و متوازن این سه منشور نورانی و تعمیق و تعمیم آن است. در این راستا تداوم و توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند تهیه و تدوین برنامه‌های راهبردی در قالب سند راهبردی و .برنامه‌های عملیاتی است

وی با بیان اینکه فعالیت های دارالقرآن ها به ویژه در حوزه پرورشی و ترویج فرهنگ مفاهیم قرآنی در بین دانش آموزان قابل توجه است، افزود: «گسترش تربیت قرآنی به همراه آموختن علوم به ویژه علوم نوین، در حقیقت اهتمام ویژه به پرورش نسل های آینده و مجهز کردن آنان به تعلیم و تربیت متعالی است که گام برداشتن در این مسیر ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کشور محسوب می شود. هم‌گرایی و هم‌ افزایی در اجرای برنامه‌های قرآنی با مدارس همجوار از اهداف اصلی برنامه های قرآنی در آموزش و پرورش است که در سراسر کشور به اجرا در می آید.»

بیانی با توجه به اینکه مدارس، محور اصلی فعالیت های قرآنی هستند و آموزش و پرورش نیز اهتمام ویژه ای در حوزه برنامه های قرآنی در مدارس با رویکرد آموزشی و نخبه شناسی دارد، خاطر نشان کرد: «اکنون فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش به یک انتظار تبدیل شده است، به گونه ای که دانش آموزان، والدین و معلمان هر سال منتظر اجرای برنامه های نوین در حوزه علوم قرآنی در مدارس به خصوص شرکت در مسابقات قرآنی هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در دیدار با مسئولان و فرهنگیان بر گسترش فعالیت های قرآنی در جامعه به ویژه مدارس تاکید می کنند. به همین جهت امروزه فعالیت های قرآنی در مدارس برای همه دانش‌آموزان است و به گروه خاصی از دانش‌آموزان تعلق ندارد.»

این مقام در خصوص توجه به آموزش قرآن در خانه و مدرسه خاطر نشان کرد: «درس های قرآنی در تربیت دینی دانش آموزان نقش سازنده ای دارد، بنابراین باید به آموزش های قرآنی در خانه و مدرسه نگاه ویژه ای شود. همچنین در آموزش قرآن و مباحث دینی می توان با ایجاد رابطه بین مدرسه و مسجد محل، گام های شایسته و مهمی در جامعه برداریم. ایجاد انس و پیوند کودکان و دانش آموزان با قرآن کریم، می تواند از بسیاری از آسیب ها اجتماعی جلوگیری کند، از این رو اولیای دانش آموزان‌ می توانند با ارتباط منسجم و پیوند عمیق با اولیای مدرسه، در این امر خطیر نقش مهمی را ایفا کنند.»

وی یکی از شاخص‌های اصلی فعالیت آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت را آشنایی دانش‌آموزان با قرآن، معارف اسلامی و نشر ارزش‌های قرآنی، اسلامی و انقلابی دانست و اظهار کرد: «دانش آموزان نخبه به عنوان سرمایه های آموزش و پرورش شناخته می شوند که با هدایت صحیح والدین و پشتیبانی فعالان آموزشی و فرهنگی در مدارس می توانند در آینده، با ابتکار و خلاقیت در عرصه رشد و بالندگی کشور نقش موثری داشته باشند. از این رو دارالقرآن ها با تقویت حلقه های پیوند بین مدارس، والدین، مسجد، هیات های مذهبی و قرآنی می توانند در تربیت اسلامی- ایرانی فرزندان این مرز بوم تلاش کنند و به نتایج ارزشمندی دست یابند.»

بیانی با اشاره به اینکه تربیت حافظان قرآنی نیازمند یک اراده قوی و یاری معلمین و مربیان دارد، ابراز کرد: «باید به آموزش نماز و قرآن در جامعه و به خصوص در مدارس توجه ویژه ای شود. برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با درس های قرآنی، باید از روش های نوین در آموزش قرآن استفاده شود و توجه به آموزش قرآن در دوره های تحصیلی بالاتر در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد و برنامه های قرآنی باید باهدف ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، شناخت شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و تربیت نخبگان قرآنی در مدارس اجرا شود.»

وی تربیت نسل های قرآنی را به عنوان مهم‌ترین ماموریت این نهاد برای نهادینه شدن سبک زندگی و فرهنگ غنی اسلامی در بین آینده سازان دانست و اذعان کرد: «فرهنگ ما فرهنگی دینی - اسلامی و هدف دین ما نیز تربیت انسان ها است، پرورش آدم هایی که به ماموریت ها و وظایفی که بر عهده دارند، عمل کنند. مدرسه بهترین مکان برای آماده سازی این آینده سازان است، چون معلمان هستند که به زندگی آینده جهت و سمت می دهند. نسل ما برای آینده ای که پر از شگفتی و تغییرات گسترده است نیاز به ذخیره هایی دارد که او را راهبری کند.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در پایان یادآور شد: «گسترش فعالیت های قرآنی به همراه علوم نوین، در حقیقت اهتمام ویژه به پرورش نسل های آینده و مجهز کردن آنان به تعلیم و تربیت متعالی است که گام برداشتن در این مسیر ضرورتی اجتناب ناپذیر و یک رویکرد تربیتی در آموزش و پرورش است. توجه به فعالیت های قرآن، نماز و عترت یک رویکرد تربیتی درآموزش و پرورش است که بایستی با استفاده از تمام ظرفیت های ممکن در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده گام برداریم، تا با ترویج فرهنگ قرآنی در مدارس سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی شویم.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

​​​​

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار