رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد؛

شناسایی ۹۷ گلوگاه فساد در کشور؛ ۲۶۰۰ پرونده تخلفاتی در سازمان بازرسی تشکیل شده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان بازرسی کل کشور از شناسایی ۹۷  گلوگاه فساد در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۸۹۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی ۹۷ گلوگاه فساد در کشور؛ ۲۶۰۰ پرونده تخلفاتی در سازمان بازرسی تشکیل شده است

ذبیح‌الله خداییان همزمان با هفته قوه قضاییه در نشستی خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر اظهار کرد: در دوره تحول و تعالی در سازمان بازرسی سعی کردیم بازرسی‌ها و نظارت را به جای محیط محور و موضوعی به سمت مساله محور سوق دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در کشور مسایلی وجود دارد که دارای اهمیت است و تا زمانی که منشا فساد خشکانده نشود صرف برخورد با مفسد کافی نیست. ما در سازمان بازرسی، برنامه‌ها را به سمت برخورد با گلوگاه‌های فساد بردیم.

وی افزود: در راستای برخورد با گلوگاه‌های فساد، ۲ هزار مساله برای پیشگیری از جرم و فساد شناسایی شده است که ۲۰۰ ابرچالش وجود دارد. در این مسیر ۹۷ گلوگاه فساد شناسایی شده است و مراتب را به دستگاه‌ها اعلام کردیم تا آنها را مسدود کنیم که نیازی به برخورد با مفسد نباشد.

خداییان اضافه کرد: در سال گذشته ۵ هزار پرونده بازرسی داشتیم که البته همه این‌ها منتهی به تعقیب کیفری و انتظامی نشده است. از این تعداد هزار پرونده کیفری و ۲۶۰۰ پرونده تخلفاتی تشکل شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ترک فعل دستگاه‌های اجرایی گفت: ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر ترک فعل اهمیت دارد چرا کمتر به این مساله پرداخته می‌شود. درباره ترک فعل‌ها شکی نیست اگر قانونگذار ضمانت کیفری پیش‌بینی کرده باشد جرم است.

وی ادامه داد: وقتی به قوانین نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در بسیاری از موارد برای ترک فعل ضمانت کیفری پیش بینی نشده است. گاهی می‌بینیم مسئولی در یک پست، قانون را ایفا نمی‌کند و چون کاری انجام نداده، کسی هم سراغش نمی‌رود. تاثیر ترک فعل ممکن است در سوءجریان‌ها بیشتر باشد.

رسیدگی به ترک فعل دستگاه‌ها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ترک فعل در چند سال اخیر ویژه مورد رسیدگی می‌شود، اخیرا قوانینی به تصویب رسیدند که برای ترک فعل قانون‌گذار، مجازات و تکالیفی بر شمرده است که از جمله آنها می‌توان به قانون جمعیت جوانی اشاره کرد. در بازرسی برای برخی موارد که ورود کردیم. پرونده‌هایی تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی سامانه تجارت اشاره کرد که برخی دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکردند و بر این اساس برخی نهادها از جمله سازمان غذا و دارو و گمرک به نهادهای مربوطه معرفی شدند. همچنین در رابطه با بورس هم ورود کردیم و مساله بررسی شده است. لذا اجرای قوانین و تکالیف دستگاه‌ها در همه امور مورد رصد قرار می‌گیرند.

خداییان درباره ورود سازمان محیط زیست به مساله نابسامانی خودرو توضیح داد: وزارت صمت اعلام کرده بود که سامانه یکپارچه‌ای برای قرعه‌کشی خودرو طراحی کرده و اسامی چند هزار نفر از این افراد به عنوان کسانی که در قرعه‌کشی برنده شدند، اعلام شد اما پس از مراجعه برای ثبت‌نام متوجه شدند که اسم آنها در ذخیره‌ها قرار دارد. پیش از قرعه‌کشی اعلام شده بود که بستر مناسبی این سامانه ندارد که به این موضوع ورود کردیم و مساله در حال بررسی است. وزارت صمت با ارسال نامه‌ای عملکرد خود را توجیه کرد اما با توجه به مشکلی که برای مردم در این راستا پیش آمده بود سازمان بازرسی به مساله ورود کرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه درخصوص آخرین وضعیت تفهیم اتهام مدیران عامل ایران خودرو و سایپا اظهار کرد: زمانی که به بحث خودروسازها ورود کردیم، ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در انبارها انباشته بود و با ورود همکاران امروز حدود ۴۵ هزار خودروی ناقص داریم. می‌گفتند علت این خودروهای ناقص تراشه الکترونیک است. با پیگیری دولت و سازمان بازرسی این ۱۷۰ هزار خودروی ناقص امروز به ۴۵ هزار کاهش یافته و اوایل شهریورماه به حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار خودرو کاهش می‌یابد. تعداد خودرویی که در اختیار مردم قرار گرفت، افزایش یافته است. پس از آن هم مدیران جدید این دو خودروساز روی کار آمدند و موضوع با آنها هم مطرح شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سامانه سوت‌زنی و ثبت تخلفات گفت: بهترین ناظرین ما در کشور مردم هستند. اطلاع رسانی مردم قطعا به سازمان بازرسی کمک می‌کند. در بازرسی مرکزی تحت عنوان نظارت همگانی و رسیدگی به شکایت مردمی داریم. از طریق دو سامانه با عنوان شکایت و گزارش، مردم می‌توانند تخلفات و شکایات را ثبت کنند.

ثبت 100 هزار تخلف در سامانه سوت‌زنی

به گفته خداییان، از ابتدای تأسیس سامانه سوت‌زنی ۱۰۰ هزار مورد تخلف و جرم و شکایت از سوی مردم ثبت شده است و هویت افرادی که گزارشات را اعلام می‌کنند، محفوظ باقی می‌ماند.

پیگیری ایمنی ساختمان‌های ناایمن

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درخصوص اقدامات سازمان بازرسی برای پیگیری ساختمان‌های ناایمن گفت: وظیفه دستگاه‌هایی که بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها نظارت دارند، باید آن‌را رصد کرده و تذکر دهند. در سازمان بازرسی بر دستگاه‌های متولی نظارت داریم. آمار ساختمان‌ها را گرفتیم و دسته‌بندی کردیم و به دستگاه‌های مربوط و شهرداری‌ها اعلام کردیم. از آتش‌نشانی نیز ساختمان‌ها استعلام شده است و باید دید این دستگاه‌ها نسبت به اصلاح ساختمان‌ها اقدام می‌کنند یا خیر و در غیر این صورت در مرحله بعدی اسامی را اعلام می‌کنیم.

اقدامات سازمان بازرسی در پرونده ویلموتس

خداییان در ادامه درباره اقدامات سازمان بازرسی در پرونده ویلموتس گفت: این پرونده از سوی سازمان بازرسی کل کشور پیگیری می‌شود و منتظر اعلام نظر مرجع قضایی هستیم. نتیجه را از سخنگوی قوه قضاییه بپرسید ولی منتهی به صدور حکم نشده است.

آخرین اقدامات سازمان بازرسی در حادثه متروپل

وی در خصوص آخرین وضعیت بررسی‌های سازمان بازرسی در رابطه با ابعاد حادثه متروپل‌ گفت: بلافاصله پس از حادثه بازرس ویژه استان را مأمور بررسی حادثه کردیم و جز اولین‌ها در این رابطه بودیم. پرونده‌ای در این خصوص تشکیل و اقداماتی هم انجام شد. اطلاعاتی که جمع‌آوری شده بود در اختیار هیأت اعزامی داستانی کل کشور قرار گرفت. تخلفاتی را چه در رابطه با مسئولان شهرداری در سنوات قبل و چه سایر دستگاه‌ها احراز و گزارشی در این رابطه تهیه شده است.

ورود به پرونده تخلفات بورس

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درخصوص ورود به پرونده تخلفات سازمان بورس گفت: هنوز کسی بازداشت نشده است. اقدامات خوبی با کمک دستگاه‌های متولی صورت گرفت. پس از افزایش شاخص بورس شاهد کاهش سریع آن بودیم‌که ناشی از برخی تخلفات بود. هشدارهایی پیش از این به مسئول مربوطه انجام شد. در رابطه با بورس تهران که رمز ارز در آن راه اندازی شده بود پرونده کیفری تشکیل شد. برای بسیاری از مدیران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه پرونده تشکیل شد و ۱۲۰ مدیر به مجازات‌های مختلف محکوم شدند.

ورود سازمان بازرسی به موضوع اعزام تیم ملی به جام جهانی

خداییان در ادامه درباره ورود و نظارت سازمان بازرسی کل کشور به موضوع نحوه اعزام تیم ملی، قرارداد مربیان و بلیت‌های واگذار شده، توضیح داد: به نحوه اعزام کاروان تیم ملی به جام جهانی نظارت می‌کنیم. از جهت اینکه اتلاف منابع مالی صورت نگیرد بر نحوه اعزام، نظارت می‌کنیم و اگر تخلفی باشد اعلام می‌کنیم. همچنین در رابطه با بلیت‌های فیفا که در اختیار ایران قرار می‌گیرد هم نظارت‌های لازم انجام می‌شود تا واگذاری صحیح انجام شود. طی مکاتبه‌ای که با فدراسیون فوتبال داشتیم اعلام شده که تلاش شود از البسه و چمدان‌های تولید داخل استفاده شود. در خصوص اعزام افراد خارج از تیم ملی هم قطعاً نظارت می‌کنیم. با توجه به اینکه نظارت‌ها آغاز شده، چنانچه تخلفی باشد اعلام می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار