برگزاری نخستین جلسه سرداوران بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی

تهران (پانا) - نخستین جلسه هماهنگی سرداوران بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی به منظور ایجاد وحدت رویه در داوری طرح‌ها و تبادل تجربیات سرداوران در محل باشگاه دانش‌پژوهان جوان تشکیل شد.

کد مطلب: ۱۲۸۹۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نخستین جلسه سرداوران بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی

در این جلسه امید نقشینه ارجمند معاون استعدادیابی و توانمندسازی فراگیر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ضمن بیان تاریخچه ای از جشنواره جوان خوارزمی به تبیین و تشریح مسائل و نکات داوری در این دوره پرداخت و بر این نکته تأکید کرد که امسال دانش‌آموزان، می بایست یک فیلم سه دقیقه‌ای برای معرفی خود و خلاقیت و نوآوری طرح‌شان در سامانه جشنواره بارگذاری کنند. تهیه این فیلم برای همه دانش‌آموزان شرکت کننده در تمامی گروه‌های علمی الزامی است و در صورت نبود آن، طرح مربوطه از فرایند داوری کنار گذاشته می‌شود.

وی افزود: امسال برای آشنایی دانش آموزان با روش‌های پژوهش و تحقیق، «کارسوق ملی فراگیر آموزش روش پژوهش» توسط دبیرخانه این کارسوق که در دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان یک مشهد مقدس مستقر می باشد، برای همه شرکت‌کنندگان در جشنواره برگزار شد.

معاون استعدادیابی و توانمندسازی فراگیر سمپاد گفت: در این دوره به لحاظ کمی تعداد ۴۰۰طرح نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ایم و همچنین گروه علمی «هوش مصنوعی» به بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزرمی بخش دانش‌آموزی اضافه شده است. بر این اساس در این دوره 18 گروه علمی فعالیت دارند و طرح های دانش‌آموزان را داوری می کنند.

نقشینه افزود: در این دوره هر داور حداقل باید پنج طرح را داوری کند. هر طرح باید توسط دو داور ارزیابی شود و آنها فیلم سه دقیقه‌ای مربوط به طرح را ملاحظه و نظرات خود را اعلام کنند.

به گفته وی، مطابق سال قبل دعوت به مصاحبه حضوری نیست بلکه دانش‌آموزان در تاریخ مشخص برای مصاحبه به یکی از مدارس مرکز استان دعوت شده و طرح ایشان توسط سرداوران ستاد جشنواره به صورت مجازی داوری می شود.

در ادامه علیرضا اللهیاری مدیر کل همکاری های بین الملل و امور جشنواره‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دبیر جشنواره جوان خوارزمی به رعایت نکاتی از جمله مصاحبه با صاحبان طرح‌های معرفی شده به وزارت علوم، عدم دخالت احساسات در داوری و معرفی طرح‌ها، ایمنی طرح‌ها مانند استفاده دانش‌آموزان از مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها و بررسی دقیق وضعیت مشارکت و مالکیت طرح‌ها اشاره کرد.

وی گفت: پذیرش یا عدم پذیرش طرح دانش‌آموزان در وزارت علوم منوط به نظرات و رأی داوران در جلسه دفاعیه است و هیچ سهمیه‌ای برای پذیرفته شدن طرح‌ها در گروه‌های علمی مختلف نداریم و صرفاً کیفیت طرح ها حائز اهمیت است.

در ادامه آقایان صالحی سرداور گروه علمی کشاورزی و منابع طبیعی، ابراهیم پور سرداور گروه علمی مکاترونیک و خانم‌ها مهدی‌زاده سرداور گروه علمی روانشناسی و علوم اجتماعی و مدرسی سرگروه علمی هنر به بیان برخی از مسائل و مشکلات پیش‌آمده در دوره بیست و سوم پرداختند و پیشنهاداتی را هم ارائه کردند.

در پایان، دکتر نقشینه ضمن تقدیر و تشکر از حاضرین در جلسه اعلام کرد که امسال حدود ۲۷۰۰طرح در سامانه ثبت شده است و بعد از ۲۲تیرماه ۱۴۰۱روند اجرایی داوری و ارسال طرح ها به سرداوران آغاز خواهد شد. لذا خواهشمند است با دقت تمام طرح‌ها را بررسی و نظرات خود را اعلام نمایند و به اعتراضات دانش‌آموزان پاسخ مناسب و شایسته ارائه دهند.

لازم به ذکر است که این جلسه با حضور امید نقشینه معاون استعدادیابی و توانمندسازی فراگیر سازمان پرورش استعدادهای درخشان، علیرضا الهیاری مدیر‌کل همکاری‌های بین الملل و امور جشنواره‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، اعضای ستاد بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی (بخش دانش آموزی) و ۱6 نفر از سرداوران گروه‌های علمی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار