ایدم، شرکتی با قدمت کهن و دانشی نوین در عرصه موتور سازی

تبریز (پانا)- شرکت ایدم ( شرکت تولید موتور های دیزلی ایران) در تبریز، شرکتی با بیش از ۵۰ سال سابقه در عرصه تولید موتور است که از زمان بهره برداری تاکنون همواره بر موفقیت های خود افزوده است.

کد مطلب: ۱۲۸۸۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ایدم، شرکتی با قدمت کهن و دانشی نوین در عرصه موتور سازی

صبح امروز کارکنان اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به همت کانون بسیج فرهنگیان استان و در راستای تحقق بخشیدن به شعار سال(تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین) از شرکت ایدم (شرکت تولید موتورهای دیزل ایران) تبریز بازدید کردند.

سرپرست کارگاه آموزشی مجموعه ایدم در طی بازدید، اظهار داشت: شرکت ایدم ( شرکت تولید موتور های دیزلی ایران) در سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسیده و اولین موتور آن روانه بازار شده است. رسالت اصلی شرکت تولید موتور های دیزل ایران با برند بنز است که همزمان در کنار تولید موتور، قطعات اصلی آن را نیز تولید و تعمیر کرده و این قطعات برای پخش به شرکت ساپکو منتقل شده و به بازار روانه می شوند.

بختیاری افزود: همزمان با تاسیس کارخانه، مرکز آموزشی نیز تأسیس شده و این مرکز تقریبا با هنرستان صنعتی وحدت یکی است چرا که هر دو به دست مهندسان آلمانی تاسیس شده اند و لذا آموزش ها در آن زمان در راستای تربیت نیروی ماهر جهت کار در تولید و... بود و اکثر کارآموزان نیز در مقطع سوم راهنمایی بودند.

وی ادامه داد: آموزش های این شرکت برای کارآموزان در آن زمان به صورت ۲ ساله بود و آموزش شرکت به نحوی بود که این افراد به صورت تخصصی، ۶ ماه دوره سوهان کاری، ۶ ماه تراشکاری، ۶ ماه فلزکاری و نیز ۶ ماه هم کارهای متفرقه از جمله جوشکاری، ابزار تیزکنی، و... را پشت سر م گذاشتند و در طی هر ۶ ماه ۱۸ نفر کارآموز جدید به مجموعه اضافه می شد و لذا در ۶ ماه چهارم که آموزش متفرقه بود، افراد به قسمت های مختلف کارخانه می رفتند و در طی ۲ هفته در هر بخش با دستگاه ها آشنا می شدند.

وی در مورد استخدام کارآموزان در دوران ابتدایی این کارخانه گفت: افرادی که دوره های ۴ کانه را رد می کردند، استخدام می شدند و لذا زمانی که باید به خدمت سربازی می رفتند، دوره سربازی آن ها طوری تنظیم می شد که تا ظهر در خدمت سربازی بودند و بعد از ظهر به کارخانه می آمدند و لذا بعد از تمام شدن خدمت سربازی دوباره به نظر تمام وقت سر کار خود بودند.

سرپرست کارگاه آموزشی شرکت ایدم بیان کرد: در آن زمان اکثر کارآموزان ۲ ساله از این مجموعه هنگام بازنشستگی به عنوان رییس در سن ۳۹ یا ۴۰ سالگی بازنشست شده اند و لذا تا سال ۵۷ کار آموز ۲ ساله وجود داشت ولی متاسفانه از سال ۵۷ به بعد به هنرستان های فنی و حرفه ای واگذار شد.

وی در رابطه با تولید های این شرکت گفت: تا اواخر سال ۹۷ در این شرکت، موتور های سری ۳۰۰ و ۴۰۰ تولید می شد ولی اکنون، این موتور ها از لحاظ آلاینده ها و مصرف سوختی اصلاح می شوند. یه عنوان مثال در برخی از موتور تا پمپ انژکتور حذف و به جای آن کامانریل گذاشته شده که فشار سوخت را ۲۸۰۰ بار بالا می برد.

وی اظهار داشت: در سال ۹۷ قرار بود تا آلمان یک سالن تولید دیگر به نام (New Idem) در این شرکت ایجاد کند ولی به دلیل اتفاقات برجام در اردیبهشت ماه سال ۹۸ که رییس جمهور وقت آمریکا برجام را لغو کرد، آلمان نیز به دلیل وجود تحریم ها پا پس کشید.

او در پایان خاطرنشان کرده و گفت: این شرکت همیشه به رسالت اصلی خود پایبند بوده و امروزه موفقیت های روز افزون خود را مدیون کارگران زحمت کش این مجموعه است امیدواریم تا با لغو تحریم ها و کسب موفقیت های روز افزون، شکوفایی این شرکت بیشتر از قبل باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار