پیام رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور به مناسبت "روز جهانی پناهنده"

ایران میزبان نیم میلیون دانش‌آموز پناهنده است

گلایه ما این است که فرزندان خانواده‌های پناهنده در اروپا و آمریکا، محروم از تحصیل هستند

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در پیامی به مناسبت روز جهانی پناهنده، این روز را فرصتی برای ایجاد همدلی و درک مشکلات پناهندگان و ارج نهادن به تاب‌آوری آن‌ها در بازسازی زندگی‌هایشان دانست.

کد مطلب: ۱۲۸۸۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران میزبان نیم میلیون دانش‌آموز پناهنده است

مهدی فیاضی در این پیام نوشته است: «روز جهانی پناهنده روزی بین‌المللی است که توسط سازمان ملل متحد به منظور احترام به پناهندگان در سراسر جهان تعیین شده است. این روز هر سال در تاریخ 20 ژوئن بوده و از قدرت و شجاعت افرادی که برای گریز از درگیری یا آزار و شکنجه مجبور به فرار از کشور خود شده‌اند تجلیل می‌کند. روز جهانی پناهنده فرصتی برای ایجاد همدلی و درک مشکلات پناهندگان و ارج نهادن به تاب‌آوری آن‌ها در بازسازی زندگی هایشان است. باید با افرادی که مجبور به فرار شده‌اند، با عزت و احترام رفتار شود. آن­ها مانند همه‌ی انسان‌ها مستحق رفتاری ایمن و همراه با کرامت هستند.»

در بخش دیگری از این پیام با اشاره به شرایط کشورمان در زمینه پذیرش پناهندگان و مهاجران، آمده است: «جمهوری اسلامی ایران در زمینه پذیرش جمعیت پناهندگان ششمین کشور دنیا محسوب می‌شود؛ آمار رسمی تعداد کل دانش‌آموزان خارجی اعم از پناهنده و مهاجر نیم میلیون نفر است که 95% از آن‌ها تبعه کشور دوست و همسایه افغانستان و تعدادی از عراق و... هستند. با حسب دستور طلایی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سال 1394 مبنی بر پذیرش و ثبت نام تمامی کودکان لازم‌التعلیم افغانستانی حتی در صورتی که فاقد مدارک هویتی (غیرمجاز) باشند هم اکنون تعداد 180،000 نفر دانش‌آموز فاقد اوراق هویتی در شرایط کاملاً برابر با دانش‌آموزان ایرانی به تحصیلی اشتغال دارند و مجموعا نیم میلیون دانش آموز پناهنده در مدارس ایران می باشند. روحیه اسلامی و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی در نظام آموزشی ایران باعث شده است، رویه سیاستی «ادغام آموزشی» به عنوان یک ویژگی تقریباً منحصر به فرد (در قیاس با کشورهای پناهنده پذیر دنیا) بر بدنه سیستم آموزش و پرورش اسلامی- انسانی حاکم شود که طی آن دانش‌آموزان اتباع خارجی و ایرانی در کنار یکدیگر بدون هرگونه تبعیض و نابرابری پذیرش شده و کودکان پناهنده و مهاجر همانند شهروندان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند. علاوه بر دسترسی برابر این دانش‌آموزان به خدمات آموزشی، دریافت تسهیلات و خدمات بهداشتی-روانشناختی و فرهنگی-تربیتی نیز برای ایشان فراهم است به گونه‌ای که کودکان پناهنده غیر برخوردار خدمات بیشتری نیز دریافت داشته و به طور ویژه مورد توجه قرار می‌گیرند که عمدتاً دانش آموزان افغانستانی پناهنده را در بر می‌گیرد.»

این پیام می‌افزاید: «برآوردهای مالی نشان می‌دهد سرانه مصرفی هر دانش‌آموز خارجی 50،000،000 ریال در سال 1400 بوده است. این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی تنها حدود یک درصد از این هزینه‌ها را جبران می‌نمایند که در برابر خدمات همه جانبه ایران بسیار ناچیز است.

کشور ایران علی رغم تحمل تحریم‌های ظالمانه امریکا که متاسفانه حوزه آموزش و پرورش را هم در بر گرفته است، با گشاده دستی تمام و بر حسب وظیفه اخلاقی و اسلامی خود، این جمعیت عظیم پناهنده و کودکان آنها را پذیرا بوده و مانع از ورود حجم زیادی از افراد به دروازه‌های اروپا می‌شود، انتظار می‌رود کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی و نیز سازمان‌های بین‌المللی به اجماع جهانی نقض تحریم‌ها به ویژه تحریم‌هایی که مستقیماً بهداشت جسم و روان و نیز تعلیم و تربیت کودکان و نونهالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بپیوندند.»

فیاضی ضمن گلایه از کشورهای غربی و آمریکا در مواجهه با پناهندگان، نوشته است: «ایران از رفتار کشورهای غربی و آمریکا در قبال رعایت حقوق پناهندگان گله دارد زیرا غربی‌ها پناهندگان را در کمپ‌های مجزا از امکانات شهری نگه می‌دارند و بعضاً فرزندان پناهنده محروم از تحصیل می‌باشند، یا آمریکا فرزندان پناهندگان را در مرزهای خود در اقدامی غیر انسانی با جدا سازی از والدینشان در قفس نگهداری می‌کند که با حقوق بشر ادعایی آن‌ها منافات دارد و لازم است غربی‌ها و آمریکایی‌ها رفتار خود را در قبال پناهندگان و فرزندان آن‌ها اصلاح نمایند.»

در بخش پایانی این پیام آمده است: «آرزو داریم روزی فرا برسد که فردی غم دوری از وطن مادریش برای رسیدن به یک زندگی آرام را نکشد و توصیه دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای رسیدن این وطن همانا بازگشت داوطلبانه اتباع به کشورشان است و در این مسیر از کمک سمن‌ها حامیان مالی، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد(کمیساریا) و سازمان‌های بین‌المللی استقبال کرده و امیدواریم صلح، آسایش، امنیت، آرزوی دست نیافتنی مردم نباشد و همه انسان‌ها در میهن خود آن را تجربه کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار