آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی و حمید نوری

تهران (پانا) - معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی و حمید نوری را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی و حمید نوری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی در مورد پرونده اسدالله اسدی ، گفت: ایشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است؛ بازداشت ایشان در آلمان و نگهداری ۱۰۱ روزه اش در وضعیت نامناسب مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی بود.

غریب آبادی افزود: انتقال آقای اسدی به بلژیک و حکمی که علیه وی در این کشور صادر شد، نیز چنین شرایطی داشت و ما آن دادگاه را دادگاهی کاملا غیرقانونی و ناعادلانه در این زمینه می‌دانیم.

وی عنوان کرد: من روز دوشنبه گذشته (۲۳ خرداد) نامه‎ای را به کمیسر عالی حقوق بشر فرستاده و از ایشان خواستم در این پرونده مداخله کند؛ زیرا ما شاهد نقض‌های گسترده حقوق بشری علیه آقای اسدی در آلمان و بلژیک هستیم؛ این اتفاق نباید می‌افتاد و ما خواهان آزادی هرچه سریع تر آقای اسدی و جبران خسارت هستیم؛ ما این درخواست را در بالاترین سطح به مقام‌های بلژیک اعلام کردیم و به پیگیری‌های خود نیز هم در حوزه قضایی، هم در ستاد حقوق بشر و هم از طریق وزارت امور خارجه و در سطوح دیگر ادامه می‌دهیم.

غریب آبادی همچنین در بخش دیگری در مورد پرونده حمید نوری نیز اظهار کرد: در پرونده آقای نوری هم وضع همینگونه است؛ حقوق ایشان کاملا نقض شده و بازداشت وی کاملا غیرقانونی بود؛ بیش از یک سال فقط طول کشید تا دادستان بتواند کیفرخواست خود را تنظیم کند؛ زیرا آن‌ها مستنداتی در اختیار نداشتند. با ایشان بسیار بد برخورد و حقوق مختلف ایشان نقض شد؛ البته به تازگی اعلام کردند که حکم ایشان به زودی صادر خواهد شد.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه در ادامه گفت: ما به دولت سوئد پیام دادیم که بازداشت آقای نوری را توطئه‎ای از سوی گروه‌های تروریستی با حمایت دولت سوئد می‌بینیم که هدف آنها در واقع نشانه گرفتن ایران است و نه صرفا آقای نوری که همه اتهام‌هایی که متوجه اش کرده‎اند، اتهام‌های نادرستی هستند و هیچ وجهی ندارند.

به گفته دبیر ستاد حقوق بشر، ما به دولت سوئد به صراحت اعلام کردیم آقای نوری نباید حکمی دریافت کند و باید هرچه سریع تر آزاد شود.

غریب آبادی در مورد اقدام‌های دولت سوئد نیز بیان کرد: دولت سوئد متاسفانه به پایگاهی برای تروریست‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران مبدل شده است؛ ما این را تحمل نخواهیم کرد و به آن‌ها پیام دادیم که باید تروریست‌ها را از خاک خود اخراج کنند و دست از حمایت مالی، سیاسی و دیپلماتیک از گروه‌های تروریستی در این زمینه بردارند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در بخش دیگری گفت: ما از اتباع خودمان دفاع و حمایت خواهیم کرد؛ حتی اگر به ما مراجعه نکنند ولی با حمایت ما موافق باشند، ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار