ناصر سنگدوینی کارشناس صنعت بیمه:

صنعت بیمه را بهتر بشناسیم

گلستان (پانا) - امروزه صنعت بیمه از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت و ترقی کشورها است و چون نقش معینی در زندگی انسان‌ها دارد ،برای درک بهتر این موضوع و اهمیت آن در خصوص بیمه‌ها باید شناخت بیشتری بدست آورد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
صنعت بیمه را بهتر بشناسیم

ناصر سنگدوینی، کارشناس صنعت بیمه در تعریفی ساده از صنعت بیمه به پانا گفت: «بیمه قراردادی است که در صورت ایجاد زیان مالی و جانی به افراد، جبران خسارت وارده را به شخص بیمه گذار تضمین می‌کند. به طور ساده تر اینکه شما مبلغی را به بیمه گر پرداخت می کنید تا در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه، خسارت شما را جبران کند.»

کارشناس صنعت بیمه در ادامه برای توضیح اینکه چه کسانی می‌توانند متقاضی خرید بیمه باشند بیان کرد: «کسانی‌ که‌ مالک‌ اموال‌ منقول‌ و غیرمنقول‌ باشند یا قانون مسؤولیت‌ خسارت‌ وارده‌ به‌ اشخاص‌ ثالث ‌را بر عهده‌ داشته ‌باشند، دارای‌ نفع‌ بیمه‌پذیر هستند و می‌توانند آن‌ را بیمه‌ کنند.»

وی در ادامه درباره چگونگی انجام بیمه اشخاص یا اموال گفت:« ارائه‌ اطلاعات‌ برای‌ ارزیابی‌ خطر، تعیین‌ حق‌ بیمه‌ و صدور بیمه‌ نامه‌ از وظایف‌ بیمه‌گذار است. در بیمه‌های ‌اشخاص‌، بیمه‌ گذار باید علاوه‌ بر پیشنهاد بیمه‌، برای‌ بیمه‌شده‌ فرم ‌پرسشنامه‌ پزشکی‌ را تکمیل‌ کند. برای‌ بیمه‌های ‌اموال ‌بیمه‌گذار باید در پیشنهاد بیمه‌، اطلاعات‌ لازم‌ را که ‌درتصمیم‌گیری‌ بیمه‌گر مؤثر است قید کند. البته‌ در صورت ‌ضرورت‌، بیمه‌گر می‌تواند از بیمه‌ شده‌ معاینه‌ پزشکی‌ ‌بعمل‌ آورده و در مورد بیمه‌ اموال ‌از گزارش ‌کارشناسی ‌بازدید اولیه‌ استفاده‌ کند.»

سنگدوینی در ادامه افزود: طبق ماده 12 قانون بیمه، اگر بیمه گذار به صورت عمدی اطلاعات نادرست ارائه کند، بیمه نامه باطل است و خسارت پرداخت نمی شود و حق بیمه های دریافتی نیز قابل استرداد نیست و در صورتی که غیرعمدی باشد، خسارت به نسبت حق بیمه دریافتی به حق بیمه واقعی پرداخت می شود.»

کارشناس بیمه در خصوص انواع بیمه و شرایط آنها بیان کرد: «سه نوع قراداد داریم ۱.شرایط عمومی ۲. شرایط خصوصی و ۳.شرایط ویژه. شرایط عمومی، شرایطی است که برای تمام بیمه گذاران یک رشته یکسان است و در پشت بیمه نامه چاپ می شود. مانند شرایط عمومی بیمه آتش سوزی، شرایط عمومی بیمه بدنه اتومبیل و... شرایط خصوصی، مخصوص یک بیمه گذار معین است و مشخصات بیمه گذار، موضوع بیمه، حق بیمه، خطرهای بیمه شده، مدت قرارداد(شروع و خاتمه) و میزان تعهد بیمه‌گر در آن قید می شود. شرایط ویژه نیز مخصوص موارد خاصی است که بین بیمه گر و بیمه گذار توافق می‌شود. مثل بیمه بودن یکی از خطرهای استثنا شده.»

ناصر سنگدوینی گفت: «اگر بیمه گذار به هر دلیل حق بیمه خودش را در بیمه های عمر و زندگی پرداخت نکند، در برخی شرکت ها مبلغی جهت فعال بودن پوشش های بیمه نامه را از اندوخته بیمه گذار کسر می‌کند و در صورتی که مقدار اندوخته به اندازه حق بیمه نباشد، بعد از ارسال اخطار کتبی بیمه نامه باطل می‌شود. در بعضی شرکت ها بعد از گذشت 30 روز خدماتش به حالت تعلیق درمی آیند. در سایر رشته های بیمه اگر بصورت اقساطی باشند بصورت کلی تابع شرایط خصوصی بیمه نامه ها هستند.»

ناصر سنگدوینی، کارشناس صنعت بیمه در پایان راجع به مفقود شدن بیمه نامه خاطرنشان کرد: «بعد از اینکه از مفقود شدن بیمه نامه مطلع شدید، سریعا با همراه داشتن سند خودرو و کارت ملی به نمایندگی بیمه مورد نظر مراجعه کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار