‌خرس قطبی مریخ‌نورد چینی چگونه حرکت می‌کند؟

تهران (پانا) - به گفته ناسا مریخ نورد ژورانگ در ماه می به مریخ سفر کرد و اکنون به خواب زمستانی می‌رود.

کد مطلب: ۱۲۸۳۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
‌خرس قطبی مریخ‌نورد چینی چگونه حرکت می‌کند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طبق بیانیه برنامه اکتشاف ماه چین، مریخ نورد چینی ژورانگ (Zhurong) در ۱۸ می‌با دمای حدود منفی ۲۰ درجه سانتیگراد در روز و منفی ۱۰۰ درجه سانتیگراد در طول شب وارد خواب زمستانی شد. مدارگرد Tianwen ۱ مریخ نورد ژورانگ را در ماه مه گذشته به مریخ تحویل داد و با دوربین خود، فعالیت طوفان شن و غبار را در منطقه فرود ژرونگ در اتوپیا پلانیتیا (Utopia Planitia) شناسایی کرد.

مریخ نورد چینی ژورانگ دارای قابلت‌هایی است که باعث می‌شود در برابر مشکلات دمایی در زمستان و طوفان‌های شن و گرد و غبارمقاوم باشد. این قابلیت‌ها شامل زاویه‌دهی پنل‌های خورشیدی برای به حداکثر رساندن جمع‌آوری نور خورشید و پاک کردن غبار‌های روی پانل‌ها است.

علاوه بر مریخ نورد ژورانگ، فرودگر InSight ناسا که در نوامبر ۲۰۱۸ به سیاره سرخ سفر کرد، در تلاش تولید انرژی خورشیدی کافی برای ادامه عملیات خود است. همچنین مریخ نورد‌های کنجکاوی و استقامت ناسا بدون توجه به تغییر فصول می‌توانند به سفر‌های خود در سطح مریخ ادامه دهند. زیرا این میخ نورد‌ها از ژنراتور‌های ترموالکتریک رادیو ایزوتوپ (نوعی نیروی هسته‌ای) نیرو می‌گیرند.

به جز ژورانگ به مریخ نورد‌های یوتوی چین در ماه دستور داده شده است که درشب‌های قمری که حدود ۱۴ روز زمینی به طول می‌انجامد، وارد حالت خاموش شوند. یوتو یک ماه نورد رباتیک است. به گفته مقامات چینی، مریخ نورد ژورانگ به طور خودکار قادر است بهبود سطح انرژی خورشیدی را تشخیص دهد و یک بار دیگر روشن شود. انتظار می‌رود که این مریخ نورد در ماه دسامبر با شروع بهار در نیمکره شمالی و پاکسازی طوفان‌های گرد و غبار محلی مجددا فعالیت خود را از سر بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار