وزیر آموزش و پرورش:

آینده تمدن نوین اسلامی از مسیر نظام تعلیم و تربیت می‌گذرد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در همایش سراسری معلم گام دوم انقلاب اسلامی با بیان این که آینده تمدن نوین اسلامی از مسیر نظام تعلیم و تربیت می‌گذرد، اظهار کرد تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق بسیج به عنوان یک گروه پیشرو امکان‌پذیر خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۸۲۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
آینده تمدن نوین اسلامی از مسیر نظام تعلیم و تربیت می‌گذرد

یوسف نوری با بیان این که روز مقاومت شهر دزفول و یاد و خاطره دلاورمندانی که در شهر دزفول شهید شدند را گرامی می‌داریم، اظهار کرد: «در ایام شهادت امام ششم شیعیان، حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام هستیم. ایشان مکتب و مدرسه‌ای را تشکیل دادند و آنچه که امروز از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال و تولید دانش‌بنیان نام نهاده شده است در آن زمان اتفاق افتاد و دانش عظیمی در علم و فرهنگ اسلامی شکل گرفت و دانشمندان زیادی در آن مکتب مانند؛ جابربن حیان در علم شیمی و ابن هیثم در این مکتب تربیت یافتند.»

عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که باید پیشتاز و پیشران تمدن نوین اسلامی باشیم، اظهار کرد: «تمدن دارای ابعاد زیرساختی متنوعی است که به هنر، فرهنگ، نظام تعلیم و تربیت و .. وابسته است. رهبر معظم انقلاب دارند؛ آینده تمدن نوین اسلامی از مسیر نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و اصلی ترین سرمایه نظام تعلیم و تربیت؛ دانش آموز و معلم است، لذا برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید شایستگی هایی را در معلمان به وجود بیاوریم.»

وی تصریح کرد: «افزایش شایستگی‌های معلمان فقط از مسیر افزایش اعتبارات و بودجه‌های دولتی میسر نیست و در این حوزه باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم، زیرا در این حوزه حکمرانی خوبی نداشته‌ایم و به عنوان مثال مسیر توسعه و افزایش شایستگی‌های معلمان را مشخص نکرده‌ایم، بنابراین این موضوع نشان می‌دهد، برنامه‌ریزی دقیقی در نظام تعلیم و تربیت انجام نشده است.»

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه معلم عامل اصلی رشد و توسعه نظام تعلیم و تربیت است و باید نقش آنان را به طور جدی در نظر بگیریم، اظهار کرد: «معلمان باید در همه زمینه‌ها مطالبه‌گر باشند و برای تحقق عدالت آموزشی و تربیتی، تلاش و کوشش کنند و بسیج یکی از از بهترین ارگان‌هایی است که می‌تواند در این حوزه به آموزش و پرورش کمک کند.»

وی با بیان اینکه توسعه شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی در انتخاب مدیران مدارس باید لحاظ شود، اظهار کرد: «مدیرانی باید انتخاب شوند که بتوانند حکمرانی شایسته آموزش و پرورش را در راستای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی محقق سازند.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق بسیج به عنوان یک گروه پیشرو و مصمم، امکان پذیر است، اظهار کرد: «فعالیت‌های خوبی توسط بسیج برای تحقق سند تحول انجام شده است و انتظار داریم که بسیجیان فعالیت‌های بیشتری داشته باشند تا برخی از مشکلات آموزش و پرورش را حل کنند.»

نوری با بیان برخی از مسایلی که آموزش و پرورش با آن مواجه است، اظهار کرد: «جمعیت دانش‌آموزی در حال افزایش است و در سال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی آموزش و پرورش اضافه می‌شود. نرخ بازنشستگی با ورودی نیروی انسانی تناسبی ندارد، به طوری که در سال گذشته ۷۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند، اما فقط ۲۵ هزار نفر جذب نیروی جدید داشته‌ایم. روند مهاجرت‌ها به دلیل مشکلات خشکسالی یا تغییر مراکز کار باعث شده تا عدم توازن جمعیتی در مناطق کشور به وجود بیاید و این موضوع باعث می‌شود تا در برخی از مناطق علاوه بر افزایش جمعیت، افزایش مهاجرت‌های جمعیت را شاهد باشیم و همه این موارد به زیرساخت‌های آموزش و پرورش در حوزه فضای فیزیکی و نیروی انسانی آسیب وارد می‌کند.»

عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: «فقط نباید مشکلات را مطرح کرد و با بیان مشکلات از انجام کارهای اصلاحی دلسرد شد، بلکه علیرغم همه این مشکلات به دنبال انجام کار و اصلاح امور باشیم و حرکت و پویایی نظام تعلیم و تربیت را مد نظر داشته باشیم.»

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به تلاش هایی که برای رفع مشکلات آموزش و پرورش در دولت سیزدهم شده است، اظهار کرد: «در زمینه کمبود معلم استخدام‌های جدید انجام داده‌ایم، سرعت فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را افزایش داده‌ایم تا نیروهای شایسته و توانمند، وارد آموزش و پرورش شود. همچنین نیروهای مهر آفرینی که در طول ۱۵ سال گذشته تعیین تکلیف نشده بودند، وضعیت آنان مشخص شد و وارد آموزش و پرورش خواهند شد و کد کارمندی دریافت می‌کنند.»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید از ظرفیت حلقه‌های میانی استفاده بیشتری شود، گفت: «خیّران ظرفیت عظیمی در آموزش و پرورش هستند و تاکنون به نظام تعلیم و تربیت کمک‌های بسیاری کرده‌اند و از این به بعد نیز می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، زیرا خیّران علاوه بر این که از مال خود گذشت کردند، با ایثار آن را صرف آموزش و پرورش کشور می‌کنند، جنبه‌های تربیتی هم دارد و به دانش‌آموزانی که با کمک خیّران تحصیل می‌کنند، نشان می‌دهد، که زیست انسانی چه جنبه‌های عظیم و بزرگی می‌تواند داشته باشد و کار امروز یک خیّر باعث تربیت ده‌ها خیّر در سال‌های آینده خواهد شد.»

عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: معلمان در دوران کرونا ایثار و فداکاری زیادی انجام دادند و زمان زیادی را صرف آموزش دانش‌آموزان کردند. همچنین معلمانی داریم که با نذر خدمت بخشی از ساعات غیر موظف خود را به صورت نذر در مدارس صرف کردند و این موضوع همان نهضتی است که نشان می‌دهد معلمان ما دغدغه عدالت آموزشی و تربیتی را دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار