3 محور اساسی در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سه محور اساسی در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۲۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
3 محور اساسی در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی

حمید طریفی حسینی در شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان، روسای نواحی هفت گانه مشهد و تبادکان و حضور ویدئو کنفرانسی روسای آموزش و پرورش شهرستان‌های خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به سه محور اساسی در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی گفت: نخستین محور این برنامه‌ها کارآمدسازی نظام‌حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی است که در آن به دنبال مشارکت‌های مردمی همچون الگوی مشارکت خیرین هستیم و می‌خواهیم در آموزش و پرورش به گونه‌ای عمل کنیم که مردم خود نقش آفرین باشند.

وی افزود: بنابراین در این محور به موضوعاتی همچون شفافیت، حاکمیت قانون، اصلاح فرآیندها و تسهیل در انجام امور پرداخته شده است.

طریفی دومین‌محور را توسعه عدالت تربیتی و فرصت آموزشی برابر دانست وگفت: این محور یکی از مهم‌ترین اولویت های آموزش و پرورش است و در این راستا قرارگاه عدالت تربیتی و برابر آموزشی تاسیس شده است که این طرح ‌۱۶ استان مرزی به اضافه شهرستان‌های استان تهران و جنوب کرمان و در کنار آن آموزش و پرورش استثنایی را شامل می‌شود.

وی سومین محور را روزآمدسازی، کیفیت‌بخشی و اثربخشی نظام آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد و بیان داشت: راهبرد کلان و اصلی در آموزش و پرورش استثنایی ارتباط و تعامل درون بخشی، بین بخشی و فرابخشی است و انسجام و کارآمدی از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش است.

طریفی حسینی در ادامه نشست با بیان اینکه کمیته هماهنگی، توسعه و پشتیبانی در شهرستان‌ها نیز لازم است تشکیل شود، گفت: فلسفه تشکیل این جلسات تعامل و ارتباط بین ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی و هم چنین شناخت اقتضائات یکدیگر است تا نماد عدالت آموزشی شکل بگیرد.

وی رویکرد آموزش و پرورش استثنایی را فراگیرسازی دانست و گفت: در فراگیر سازی علاوه بر متناسب‌سازی مدارس عادی باید آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان، مناسب‌سازی کتب و فراهم کردن شرایط حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی در نظر گرفته شود.

وی در پایان گفت: انتظار داریم در ادارات کل استان و مناطق نیز به آموزش و پرورش استثنایی توجه شود و تقسیم کار صورت گیرد و با تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، آموزش و پرورش استثنایی‌ را در اولویت قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار