مانی صیادپور*

از آزادسازی خرمشهر تا آزادی بیت‌المقدس

آزاد سازی خرمشهر از اهداف اصلی عملیات بیت‌المقدس در جنگ تحمیلی بود که توسط دلاوران ارتش ایران به فرماندهی ژنرال علی صیاد شیرازی و نیروهای تازه نفس سپاه پاسداران به فرماندهی سردار احمد متوسلیان و محسن رضایی انجام گرفت.

کد مطلب: ۱۲۸۱۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
از آزادسازی خرمشهر تا آزادی بیت‌المقدس

بعد از این نبرد تنگاتنگ، خونین شهر پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط بعثیان عراقی در روز سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ بوسیله نیرو های مسلح ایران همچون فرزندی گم گشته به آغوش مادرش بازگشت و آزادی را همانند کبوتری رها شده از قفس تجربه کرد.

فتح خرمشهر بازتاب جهانی گسترده ای داشت و رسانه ها، تحلیلگران، سیاستمداران و کارشناسان نظامی را متحیر ساخت و عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه گاهش را برای مذاکره از دست داد.

هر چند این نبرد به ۳۰ هزار رزمنده‌ غیور ایرانی شربت شهادت نوشاند، اما این نبرد از لحاظ نظامی به عنوان نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق به شمار می آید بدین گونه که ارتش خبیث عراق ۱۵ هزار کشته و زخمی ، ۱۹ هزار اسیر، ۵۵۰ تانک و خودروی زرهی نابود شده و ۱۰۵ تانک و خودروی زرهی پیشرفته سالم برجای گذاشت.

ناگفته نماند پس از حمله نیروهای عراقی به خرمشهر، یک گردان از تکاوران دریایی ارتش به فرماندهی هوشنگ صمدی، گردان دژ خرمشهر به فرماندهی علی قمری و دانشجویان دانشگاه افسری امام علی به فرماندهی حسین حسنی سعدی، همچنین تعدادی از نیروهای سپاه خرمشهر به فرماندهی محمد جهان‌آرا، از محدود یگان‌های نظامی بودند، که به مدت ۳۴ روز با ادوات نظامی ناچیز از شهر دفاع کردند و در آخر دعوت حق را لبیک گفتند.

پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در اولین اقدام، در مسجد جامع خرمشهر نماز شکر به جا آورده و ایزد منان را حمد گفتند. با انتشار خبر این پیروزی در سطح کشور موجی از شادی و سرور سراسر ایران را فراگرفت، به طوری که مردم در سرتاسر کشور به خیابان‌ها رفته و به شادی و پخش شیرینی پرداختند.

امام خمینی در ۳ خرداد ۱۳۶۱ پیامی به مناسبت آزادسازی خرمشهر خطاب به مردم ایران صادر کرد. در اولین بخش این بیانیه آمده‌است: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و سپس بیان کردند: با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده‌است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود.»

برادران ما حدود ۳۰ سال پیش حرف امام زمان خود را دریافتند و آن را درک کرده و به درستی عمل کردند در نتیجه رستگار شدند. حال نوبت ماست که حرف رهبر انقلاب را گوش دهیم و قبله اول مسلمین یعنی بیت المقدس را از چنگال رژیم کودک کش اسرائیل آزاد سازیم تا باشد ما نیز رستگار شویم.

دانش آموز خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار