مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا

چرا برخی یارانه دریافت نکرده‌اند

موسوی نیک: برای پرداخت یارانه، درآمدها و اطلاعات بانکی از سال‌های قبل تا یکسال اخیر لحاظ شده است

تهران (پانا) - مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی با بیان اینکه آنچه برای پرداخت یارانه مبنای تصمیم‌گیری بوده آخرین اطلاعات در دسترس افراد بوده اعلام کرد افرادی که یارانه دریافت نکرده‌اند اما خود را مستحق دریافت می‌دانند، می‌توانند به سامانه‌های اعلام شده از سوی وزارت تعاون مراجعه کنند.

کد مطلب: ۱۲۸۱۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
چرا برخی یارانه دریافت نکرده‌اند

اعظم پویان - مسئله پرداخت یارانه در سال‌های اخیر در ایران با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه شده است. از هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان مهم‌ترین طرح تحول اقتصادی ایران در سال‌های اخیر یاد می‌شود. فرآیندی که با حذف تدریجی یارانه‌های مواد سوختی، خوراکی، برق و سایر اقلام همراه شد و مقرر شد تا بخشی از این یارانه‌های حذف شده به صورت نقدی به حساب افراد جامعه واریز شود و مابقی صرف عمران و آبادانی جامعه شود.

از دهه 80 که ساماندهی یارانه‌ها آغاز شده است تا کنون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسئله‌ها این بوده که این یارانه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ در شرایط فعلی که با اصلاح قیمت بسیاری از اقلام روبرو شده‌ایم و از سوی دیگر شاهد افزایش یارانه‌ها هستیم تعداد بیشتری از افراد جامعه خواستار دریافت یارانه شده اند.

دهک‌بندی‌ها در مسیر دقیق‌شدن

موضوع این است که برخی اعلام کرده‌اند که درآمدی مانند گذشته ندارند یا ثروت‌شان را از دست داده‌اند اما یارانه دریافت نمی‌کنند و در این میان افرادی هستند که متمول‌اند اما یارانه دریافت می‌کنند.
مدتی قبل رییس جمهوری به وزارت تعاون دستور داد که سریع‌تر اقدام به ساماندهی دهک‌بندی‌ها کنند و اطلاعات را دقیق کنند تا مبادا حق کسی خورده شود اما همچنان موضوع نحوه پرداخت یارانه‌ها در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

وضعیت درآمدی اخیر خانواده‌ها هم بررسی شده است

هادی موسوی نیک، مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها گفت: «آنچه برای پرداخت یارانه مبنای تصمیم‌گیری بوده آخرین اطلاعات در دسترس افراد است اما به طور طبیعی وضعیت درآمدها و اطلاعات حساب‌های بانکی در چند سال گذشته هم مبنا قرار گرفته است.»

مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی عنوان کرد: «این موضوع به معنای این نیست که اطلاعات اخیر افراد جامعه مبنا قرار نگرفته باشد و حساب‌ها و اطلاعات افراد جامعه تا قبل از پرداخت یارانه‌ها بررسی شده است.»

معترضین به یارانه به کجا مراجعه کنند؟

وی با اشاره به اینکه واریز یارانه با احتساب آخرین اطلاعات افراد جامعه انجام شده، عنوان کرد: «اگر کسانی اعتراض دارند قطعا اطلاعات شان بررسی خواهد شد زیرا ممکن است مواردی باشد که مستحق دریافت یارانه باشند اما دریافت نکرده باشند. این افراد فرصت اعتراض دارند و می‌توانند به سامانه‌هایی که از سوی وزارت تعاون اعلام شده است، مراجعه کنند.»

طبق اعلام وزارت تعاون برای اعلام نیاز یارانه نقدی روی آدرس سامانه refahi.ir کلیک شود.

برای درخواست رسیدگی جهت برقراری مجدد یارانه های نقدی روی آدرس سامانه yaraneh10.mcls.gov.ir کلیک شود.

برای ثبت اعتراض به حذف یارانه معیشتی وثبت خانوار جدید روی آدرس سامانه hemayat.mcls.gov.ir کلیک شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار