سهم «جوان امیدوار» در فردای روشن انقلاب

تهران (پانا) - یک کارشناس تعلیم و تربیت گفت در بیانیه گام دوم بر امید داشتن به آینده بسیار تأکید شده است و یکی از مهم‌ترین اهداف این بیانیه طلوع امید نسبت به فردای روشن انقلاب اسلامی در دل جوانان کشور است.

کد مطلب: ۱۲۸۱۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
سهم «جوان امیدوار» در فردای روشن انقلاب

به گزارش فارس، علی مناهی کارشناس تعلیم و تربیت و معاون فرهنگی و تبلیغات مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش درباره بیانیه گام دوم انقلاب و نقش جوانان در آن، اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب یا بیانیه گام دوم، در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ و در آستانه آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی، خطاب به ملت همیشه استوار ایران صادر شد.

وی ادامه داد: مخاطب ویژه بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان هستند که به عنوان اصلی ترین محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی، معرفی شده‌اند و بهره‌برداری از ظرفیت جوانان در کشور، به عنوان فرصتی ارزشمند برای کشور دانسته شده‌ است.

مناهی افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با صدور این بیانیه و با مخاطب قرار دادن جوانان، ضمن بیان پیشینه وقوع انقلاب، به تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران و توصیه‌هایی اساسی به‌ منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ»، پرداختند و برای ادامه این راه روشن، چشم‌انداز آینده انقلاب را در هفت موضوع علمی و پژوهشی، معنوی و اخلاقی، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی ترسیم کردند؛ لذا بیانیه «گام دوم انقلاب» به ‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» است که با عنایت بر آن و تکیه بر همت ملت ایران به ویژه جوانان، می‌توان فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم زد و تمدن نوین اسلامی را در پناه این انقلاب، پایه ریزی کرد.

کارشناس تعلیم و تربیت در پاسخ به این پرسش که «شاخص‌های جوان انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟»، اضافه کرد: اگر چه بیانیه گام دوم خطاب به تمام مردم تحریر شده است ولی به طور ویژه بر جوانان نظر دارد و جوانان را موظف می‌داند که با حضور موثر در میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و در عرصه‌های دین، اخلاق، معنویت و عدالت، کشور اسلامی را به آرمان‌های خود نزدیک کند. لذا ترسیم چهره به تصویر کشیده شده از «جوان طراز گام دوم انقلاب» و شناخت این چهره و کوشش برای دست یافتن به ویژگی‌ها و خصایص آن، برای پیمودن گام دوم الزامی به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: مطابق بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، شاخص‌های برجسته جوان انقلابی در گام دوم انقلاب، داشتن تعهد، تخصص، سرعت عمل و ابتکار همراه با هوشیاری و مسؤولیت پذیری، داوطلب و فداکار، آماده عمل و تلاش جهادی و به تعبیری دارای نگاه و روحیه‌ انقلابی در میدان و پای کار و البته امیدوار به آینده است.

در بیانیه گام دوم بر امید داشتن به آینده بسیار تأکید شده است

معاون فرهنگی و تبلیغات مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش افزود: در این بیانیه، جوان انقلابی تلفیقی از دانش و تعهد معرفی شده است که با استمداد از این دو ابزار تمدن ساز می‌تواند به تحقق اهداف بیانیه گام دوم کمک کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر انیکه «آفت‌های پیش روی جوان انقلابی چیست؟»، گفت: در بیانیه گام دوم بر امید داشتن به آینده بسیار تأکید شده است و یکی از مهم ترین اهداف این بیانیه طلوع امید نسبت به فردای روشن انقلاب اسلامی در دل جوانان کشور است.

مناهی افزود: در این بیانیه از جوانان خواسته شده است که نسبت به آینده کشور و انقلاب، احساس مسؤولیت داشته باشند و با تعهد و مسؤولیت پذیری به طور هدفمند، در راستای تحقق اهداف انقلاب بکوشند.

وی تصریح کرد: در این بیانیه، یکی از قابل تأمل‌ترین آفات پیش روی جوان انقلابی، ناامیدی و دلسردی بیان شده که متاسفانه باعث ایجاد اختلال در حرکت جهادی و برداشتن گام‌های به موقع و رو به جلو خواهد شد و فرصت های رشد و پیشرفت را از کشور سلب خواهد کرد. لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب بر دوری جوانان انقلابی از یأس و ناامیدی و نگاه خوش‌بینانه آنان به سال های پیش روی انقلاب موکداً توصیه کرده‌اند.

تأکید اصلی بیانیه گام دوم انقلاب بر حضور صد در صدی جوانان در تمامی عرصه‌های جهادی

کارشناس تعلیم و تربیت در پاسخ به این پرسش که «بر اساس بیانیه گام دوم، جوان انقلابی در چه صحنه‌هایی باید فعالیت کند؟»، اظهار کرد: تأکید اصلی این بیانیه بر حضور صد در صدی جوانان در تمامی عرصه‌های جهادی از جمله عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می باشد.

وی تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که به رغم تمام مشکلات طاقت فرسا، جمهوری اسلامی توانسته است روز به روز گام‌های بلندتر و استوارتری را بردارد و ما شاهد جهادهای بزرگ، افتخارات درخشان و پیشرفت‌های شگفت آور در ایران اسلامی بوده‌ایم؛ مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» که امام بزرگوار به همه ما آموخت، ایران را به عزت و پیشرفت در تمام عرصه‌ها رسانید.

مناهی تصریح کرد: بر اساس همین باورها جوانان می‌توانند با قرار دادن شانه‌های خود زیر بار مسؤولیت پذیری ملی و محلی به اعتلای جایگاه کشور در نظام بین الملل و همچنین تقویت منابع قدرت ملی کمک کنند. برای مثال در عرصه اقتصادی با حضور جهادی خود شبکه‌های تولید و توزیع را تقویت کرده و با جهش تولید، اشتغال آفرینی را رقم بزنند.

وی با طرح این پرسش که «مهم ترین خواسته‌های بیانیه گام دوم چیست؟»، گفت: یکی از مواردی که در بیانیه گام دوم بر آن به صورت اساسی تأکید شده و از مطالبات مقام معظم رهبری قلمداد شده است، ارتقای فرهنگ انقلابی به تمدن نوین اسلامی در کشور و اشاعه آن به سایر نقاط جهان است. فرهنگ انقلابی می‌تواند به دست جوان انقلابی در طراز بیانیه گام دوم با مشخصاتی که در این بیانیه ذکر شد تقویت و به جامعه انسانی جهانی صادر شود.

معاون فرهنگی و تبلیغات مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که از نظر ظرفیّت‌های طبیعی و انسانی، کم‌نظیر است ولی بنابر فرمایش معظم‌له، بسیاری از این ظرفیّت‌ها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌استفاده مانده است و این نکته مهمی است که آینده سازان باید بر آن نظر داشته باشند.

مناهی افزود: نکته دوم، استکبارستیزی و مقابله با ظلم‌های جهان خواران است که این مسأله نیز به نوعی، بُعدی دیگر از تمدن سازی اسلامی است. در این بُعد از تمدن سازی، بر عدم سازش و مصالحه‌ای که هویت انقلابی را با رکود و استحاله درونی روبه رو سازد، تأکید شده است.

نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد، راندن ترس و ناامیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران است

کارشناس تعلیم و تربیت در پاسخ به این پرسش که «ملت ایران به ویژه جوانان در اجرا و پیاده سازی بیانیه گام دوم انقلاب چه وظایفی دارند؟»، گفت: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد، راندن ترس و نا امیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران بیان شده است و سپس به مواردی چون هدایت انقلاب به آرمان بزرگ تمدن نوین اسلامی، پیاده سازی الگوی نظام پیشرفته اسلامی، تسلیم ناپذیری در مقابل سلطه ی ظالمان، تلاش برای رفع محرومیت و شکاف طبقاتی و کاهش فاصله بین بایدها و واقعیت ها و شناخت صحیح انقلاب و بهره برداری از دستاوردهای آن به عنوان وظایف ملت ایران به ویژه جوانان با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره شده است.

وی تصریح کرد: به طور یقیق، درک و فهم آنچه که در بیانیه گام دوم از جوانان خواسته شده و سپس تأمل بر آنها و تلاش برای طراحی راهبرد، رویکرد و تکنیک برای تک تک وظایف بسیار مهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار