مشاور آموزش و پرورش منطقه ۱۳ در گفت و گو با پانا:

راهکارهایی برای کاهش استرس در شب امتحان

تهران (پانا) - عدم مطالعه در طول سال تحصیلی مشکلات زیادی را برای دانش‌آموزان به وجود می‌آورد، چرا که آنها در فاصله‌ای کوتاه مجبور به یادگیری حجم درسی بالایی هستند در واقع به نوعی کسانی که فقط در شب امتحان درس می‌خوانند، دچار ترس و دلهره بیشتری می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۸۱۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهایی برای کاهش استرس در شب امتحان

علی تعالی؛ مشاور دبیرستان حربن ریاحی در گفت و گو با پانا، درباره راهکارهای کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان در زمان امتحانات گفت: «استرس یک حالت هیجانی است که قبل یا بعد از یک اتفاق در انسان ایجاد می شود. بسیاری از دانش آموزان در طول سال تحصیلی به درس اهمیت نمی دهند و در نتیجه قبل از امتحان دچار استرس می شوند. داشتن استرس نه تنها بر روح و روان دانش آموز تاثیرگذار است، بلکه یادگیری او را هم دچار مشکل می‌کند. دانش آموزان می توانند روش های مختلفی را برای کاهش استرس و اضطراب انجام دهند که می توان به مواردی مانند «توکل به خداوند متعال در کنار آن داشتن خواب مناسب، تغدیه مناسب، داشتن برنامه ریزی درست جهت مطالعه، داشتن دیدگاه مثبت نسبت به امتحان و شرایط مطالعه» اشاره کرد.»

وی در ادامه بیان کرد: «شرایط مطالعه هم بخش بسیار مهمی است و بچه ها در این موارد باید به محیط مطالعه و زمان مطالعه توجه داشته باشند. یک موقعیت مکانی مناسب را انتخاب کنند و یک زمان معین برای مطالعه. اگر از ساعت بازی کردن و تماشای تلویزیون خودشان هم کم کنند موفق خواهند شد.»

تعالی نظر خود را نسبت به علل ایجاد اضطراب و ترس دانش آموزان به امتحان اینگونه بیان کرد: «شاید جدی ترین علت این ترس برای نداشتن مطالعه در طول سال است. به قول معروف دانش آموزانی که شب امتحانی هستند این ترس و اضطراب را پیدا می‌کنند.»

وی راجع به روش های مطلوب مطالعه برای امتحان بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین روش مطالعه، روش SQ3R هست که شامل پیش مطالعه، سوال کردن، مطالعه دقیق، یادآوری و مرور است. اما دانش آموزان باید به نکات دیگری مانند مدیریت زمان هم توجه کنند. بچه ها در این بخش باید یک برنامه منظم و اصولی داشته باشند و بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنند. مرحله بعدی داشتن استراحت کافی است؛ اگر دانش آموزی با خستگی درس بخواند موجب کاهش تمرکز و عدم یادگیری او می شود. سومین مرحله داشتن یک موقعیت مکانی خوب و ثابت برای مطالعه است؛ دانش آموزان برای اینکه مطالعه مفیدتر و دقیق تری داشته باشند باید در یک مکان آرام و خلوت مطالعه کنند. چهارمین مرحله نیز پرهیز از شتاب زدگی در مطالعه است؛ اگر در مطالعه دقت کافی وجود نداشته باشد قطعا چیزی از مطالعه نصیب دانش آموزان نمی شود.»

این مشاور تاکید کرد: «نکاتی در تعیین رشته دانش آموزان سال نهم وجود دارد که باید به آن توجه کنند. دتعالی در خصوص این نکات گفت: «در انتخاب رشته‌ باید به چند نکته کلیدی و اساسی دقت کرد. اول استعدادهای دانش آموزان است. این مورد روی بچه ها خیلی تاثیرگذار است چون با توجه به علاقه و توانایی اش به سمت این کارها کشیده می شود که در هر کس منحصر به فرد است. دومین مسئله مهم در انتخاب رشته‌ علاقه و رغبت و کشش دانش آموز نسبت به یک رشته است. سومین نکته آینده شغلی و بازار کار است. خانواده ها در این مورد می‌توانند با توجه به علایق و نیاز بازار کار کشور به مشاغل، کمک حال دانش آموزان باشند.»

وی تصریح کرد: «قطعا خانواده ها و خود دانش آموزان با دقت نظر نسبت به این موارد می‌توانند تصمیم درستی بگیرند. البته که خانواده ها هم باید به علایق دانش آموزان احترام بگذارند.»

تعالی در ادامه بیان کرد: «مشاوران نقش بسزایی در هدایت تحصیلی دانش آموزان دارند. وظایف یک مشاور خوب در مدرسه بدین صورت است. یک مشاور خوب می‌تواند در زمینه های تحصیلی، شغلی و سازشی به دانش آموزان کمک کند.»

شاید پر تکرارترین حرف این روزها در بین جامعه آموزشی افت تحصیلی باشد که بارها به آن اشاره شده است. تعالی افت دانش آموزان در امتحانات را اینگونه ارزیابی کرد: «آموزش مجازی باعث افت تحصیلی دانش آموزان شد‌. این مسئله به صورت ناخواسته در تمامی موارد از مشکلات روحی و جسمانی دانش آموزان تا مسائل امتحانی، آنها را درگیر کرده است. مجازی شدن کلاس ها تعامل بین دانش آموزان را محدود کرد و همین تا حدودی بر روی افت تحصیلی دانش آموزان تاثیر داشت. اما افت تحصیلی فقط به معنای تجدیدی نیست، وقتی آموخته ها و یادگیری دانش آموزان تحت الشعاع قرار می گیرد این مسئله سبب افت تحصیلی می شود.»

تعالی در آخر افزود: «امیدورام بچه ها با مطالعه کافی به نتایج مطلوب خودشان دست یابند.»

دانش آموز خبرنگار: امیرعرشیا آقائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار