یکی از معلمان منتخب سال ۱۴۰۱ اصفهان:

توجه به منزلت معلم نشانه رشد و بالندگی یک جامعه است

تهران (پانا) - معلم نمونه استانی شهرستان بویین میاندشت می‌گوید توجه به منزلت معلم نشانه رشد و بالندگی یک جامعه است.

کد مطلب: ۱۲۸۱۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
توجه به منزلت معلم نشانه رشد و بالندگی یک جامعه است

حمیدرضا میرزایی معلم نمونه استانی شهرستان بویین میاندشت در معرفی خود گفت: کارشناس ارشد فیزیک، گرایش حالت‌جامد با 29 سال سابقه تدریس درس فیزیک در دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه متوسطه دوم شهرستان بویین میاندشت هستم. تدریس را از منطقه کوهمره (شهرستان کوه چنار فعلی) و در میان مردم خونگرم آن منطقه که یکی از مناطق محروم استان فارس است آغاز کردم و بعد از 5 سال به شهرستان بویین میاندشت منتقل شدم و هم‌اکنون در خدمت مردم خوب یک سرزمین و پنج قوم ساکن در آن هستم.

میرزایی در خصوص زمینه فعالیت و دلیل انتخابش به‌عنوان معلم نمونه بیان کرد: در زمینه‌ آموزش فیزیک و توسعه‌ دانش فیزیک و گسترش علوم پایه فعالیت می‌کنم و معتقدم فیزیک و البته ریاضی زیباترین و شگفت‌انگیزترین دانش بشری است.

این معلم نمونه استانی به عوامل تأثیرگذار در مسیر فعالیتش هم اشاره کرد و افزود: در مسیر فعالیت من عوامل مختلفی تأثیرگذار بوده‌اند که اگر اشتباه نکنم یکی از بزرگان می‌گوید: آنجا که چشمان مشتاقی برای انسانی اشک می‌ریزد، زندگی به رنج کشیدنش می‌ارزد و من در زندگی خودم و در راهی که رفته‌ام این چشمان مشتاق را بسیار دیده‌ام و بی‌شک مهم‌ترین عامل تأثیرگذار، با توجه به سختی‌ها و مشکلات بسیاری که در شغل معلمی وجود دارد، همین چشمان مشتاقی است که هرروز می‌بینم. بامطالعه و بررسی در علل پیشرفت جوامع مختلف، همه‌ی اندیشمندان به این نتیجه مشترک رسیده‌اند که رکن اصلی پیشرفت هر جامعه نهاد آموزش‌وپرورش آن جامعه است و سعادت و شقاوت یک جامعه وابسته به نهادی است که آموزش فرزندان آن جامعه را بر عهده دارد.

حمیدرضا میرزایی تصریح کرد: توجه به شأن و مقام و منزلت معلم و نهاد آموزش‌وپرورش نشانه رشد و بالندگی یک جامعه است و بر همین اساس می‌توان میزان رشد فکری و فرهنگی آن جامعه را سنجید. بالاترین مرتبه‌ی کمال انسانی، معلمی است آنجا که کامل‌ترین انسان روی زمین می‌فرمایند: انما بعثت معلما؛ بنابراین هست و نیست یک جامعه وابسته به آموزش‌وپرورش آن جامعه است و طبیعی است که هرگونه موفقیتی نیز مرهون آموزش‌وپرورش خواهد بود. در آموزش‌وپرورش شما به‌عنوان یک معلم با یک انسان به‌عنوان مخاطب روبرو هستید. کسی که شمارا می‌بیند، حس می‌کند، نقد می‌کند، قضاوت می‌کند و الگو قرار می‌دهد و این باعث می‌شود وظیفه یک معلم حساس‌تر و دقیق‌تر شود. بنده در تمام سال‌های معلمی‌ام در هم‌نشینی با این مخاطبان پاک و بی‌آلایش از آن‌ها بسیار آموخته‌ام.

وی در ادامه اظهار کرد: در فرآیند آموزش مهم‌ترین عامل رشد و ارتقاء کیفیت، ایجاد ارتباط مؤثر بین یاد دهنده (معلم) و یادگیرنده (دانش‌آموز) است؛ بنابراین به‌روز بودن و آشنایی با روش‌های نوین تدریس، مسلط بودن به موضوع تدریس، فن بیان، قدرت تصمیم‌گیری بالا، خلاق بودن، درک شرایط روحی و روانی فراگیر، آشنایی با محیط رشد و... برای معلم می‌تواند به موفق بودن این ارتباط کمک کند. بنده طی سالیان خدمت تمام تلاش خود را برای ایجاد این ارتباط مؤثر داشته‌ام و در این راه تمام تلاش خود را کرده‌ام.

وی در ادامه بیان کرد: در فرآیند آموزش مهم‌ترین عامل رشد و ارتقاء کیفیت، ایجاد ارتباط مؤثر بین یاد دهنده (معلم) و یادگیرنده (دانش‌آموز) است؛ بنابراین به‌روز بودن و آشنایی با روش‌های نوین تدریس، مسلط بودن به موضوع تدریس، فن بیان، قدرت تصمیم‌گیری بالا، خلاق بودن، درک شرایط روحی و روانی فراگیر، آشنایی با محیط رشد و... برای معلم می‌تواند به موفق بودن این ارتباط کمک کند. بنده طی سالیان خدمت تمام تلاش خود را برای ایجاد این ارتباط مؤثر داشته‌ام و در این راه تمام تلاش خود را کرده‌ام.امروز بسیاری از دانش آموزان من در جایگاه‌های رفیع علم و اخلاق در رشته‌های پزشکی، مهندسی، آموزگاری و... هستند و به کشور خدمت می‌کنند و مایه‌ی مباهات و افتخار بنده هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار