سرپرست فرمانداری ویژه چابهار:

۹۲۰ هوتک در چابهار نیازمند ساماندهی و حصارکشی است

چابهار (پانا) - سرپرست معاونت استانداری و فرماندار ویژه چابهار گفت ۹۲۰ هوتک چابهار در محدوده بخش‌های پُلان، پیرسهراب و مرکزی نیازمند ساماندهی و حصارکشی برای استفاده درست در زمینه توسعه کشاورزی و تامین آب احشام و شستشو است.

کد مطلب: ۱۲۸۱۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
۹۲۰ هوتک در چابهار نیازمند ساماندهی و حصارکشی است

جواد سپاهی در جلسه ساماندهی هوتک‌های شهرستان چابهار اظهار کرد: برای ساماندهی هوتک‌ها (گودال‌های ذخیره آب) همه قشرهای مختلف مردم و مسئولان ورود کنند تا حصارکشی لازم انجام شود و دیگر شاهد فوت بهترین فرزندان و مردم سرزمین‌مان نباشیم.

وی گفت: بخشداران، دهیاران، اعضای شورای اسلامی، معتمدان، روحانیان و سایر قشرهای مختلف مردم و نهادهایی نظیر جمعیت هلال احمر به صورت جدی و با حساسیت پای کار باشند و دیگر پذیرفتنی نیست که مردم و به ویژه کودکان در هوتک‌ها غرق شوند.

سرپرست فرمانداری ویژه چابهار با اشاره به اینکه همه موظف هستند با دقت بیشتر و اطلاع رسانی به مردم و به ویژه دانش آموزان و قشرهای مختلف، با نصب تابلو و بنر مردم را از استفاده صحیح هوتگ‌ها آگاه کنند و علاوه بر این در تریبون‌های نماز جمعه نیز موارد لازم را به مردم منتقل کنند.

وی یکی از وظایف جمعیت هلال احمر را آموزش و نجات مردم در جاهایی نظیر غرق شدن در هوتک‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: تسریع در ساماندهی هوتک‌ها در شهرستان چابهار از ضرورت‌های مهم است.

سپاهی ادامه داد: چابهار با توجه به جایگاه ویژه اقتصادی و تجاری شهری ثروتمند است و همه می‌توانند با اقدام خیرخواهانه نسبت به ساماندهی هوتک و کمک به مدارس و تامین امکاناتی نظیر کولر مدارس اقدام کنند تا دانش آموزان به‌عنوان فرزاندان خودشان در رفاه باشند.

وی تصریح کرد: شناسنامه‌دار کردن تمامی هوتک‌های چابهار و تعیین متولی برای هر کدام و پاسخگو کردن مسئولان از درخواست‌ها است تا مشخص شود از هوتک چه استفاده‌ای می‌شود و به‌صورت ماهانه ساماندهی ۹۲۰ هوتگ در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست معاونت استانداری و فرماندار ویژه چابهار گفت: تدوین برنامه زمان‌بندی از نیازها است و باید مشخص شود در چه بازه زمانی این تعداد هوتگ ساماندهی می‌شوند در همین جلسه درخواست دارم به‌صورت فوری از ظرفیت‌های مردمی و خیری و امکانات دولتی حداقل ساماندهی ۱۰۰ هوتگ شروع شود.

شایان ذکر است هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتا بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع آوری شده و در طول سال به مصارف کشاورزی و آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد، این گودال در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است.‌

گفتنی است ۴۶ نفر از کودکان و نوجوانان زن و مرد روستاهای مختلف چابهار و دشتیاری طی یازده سال اخیر حین بازی، تهیه آب و یا گذراندن اوقات فراغت در هوتک‌ها غرق شده و جان باخته‌اند.
طی یک هفته گذشته نیز، شش نفر در هوتک‌های بخش پلان و پیرسهراب جان باختند.

دانش آموز خبرنگار: محمد سعید جدگال

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار