در نشست خبری «شهر آسمانی» عنوان شد؛

مجدالدین معلمی: سینمای آبادان و خرمشهر بهسازی می‌شوند

نشست خبری گرامیداشت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر قهرمان با عنوان «شهر آسمانی» با سخنرانی مجدالدین معلمی دبیر این رویداد، در حوزه هنری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۸۰۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
مجدالدین معلمی: سینمای آبادان و خرمشهر بهسازی می‌شوند

مجدالدین معلمی دبیر رویداد «شهر آسمانی» و معاون هنری حوزه هنری در ابتدای نشست خبری با گرامیداشت چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر و تاکید بر لزوم پرداختن ویژه به این واقعه، گفت: به مناسبت چهلمین سالروز آزادسازی هرمشهر، سعی کردیم در همه عرصه‌های هنری هنرمندان را درگیر تولید اثر برای خرمشهر کنیم. البته این گلایه را نیز دارم که چهلمین سالروز فتح خرمشهر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی نبود و ارگان‌ها و مراکز می‌توانستند این موضوع را به صورتی شایسته‌تر توجه کنند.

وی در ادامه برنامه‌های رویداد «شهر آسمانی» را برشمرد و توضیح داد: فعالیت‌های این رویداد را به چند دسته تقسیم کردیم؛ برخی ویژه مردم خرمشهر و در شهر خرمشهر برگزار می‌شوند و برخی متوجه فاتحان و رزمندگانی است که در فتح خرمشهر نقش داشتند. این برنامه‌ها به تفکیک در روزهای دوم و سوم خردادماه برگزار می‌شوند؛ صبح دوم خردادماه ساعت ۱۰ نمایشگاه تجسمی «شهر آسمانی» متشکل از آثار تجسمی شامل نقاشی و مجسمه هنرمندان برجسته و همچنین نمایشگاه عکس «نوبت ظفر» در محل حوزه هنری افتتاح می‌شود. روز سوم خرداد ماه نیز برنامه‌هایی صبح و شب در محوطه بیرونی مسجد خرمشهر برگزار خواهد شد. کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، مرتضی اسدی و کامیار اسماعیلی نقاشی‌های جدید بادموضوع خرمشهر و استاد نادر قشقایی تندیس شهید جهان آرا، استاد معماریان تندیس شهید بهنام محمدی و استاد گروسیان تندیس شهید محسن وزوایی را خلق کرده‌اند که در این نمایشگاه به نمایش در‌می‌آیند. همچنین آثار دیگر این نمایشگاه شامل آثار تجسمی از گنجینه حوزه هنری است. نمایشگاه عکس نوبت ظفر نیز شامل ۳۰ فریم عکس از عکس‌های دیده نشده خرمشهر است که افتتاح خواهد شد.

معلمی بیان کرد: برنامه‌های صبح در مسجد خرمشهر شامل رونمایی ۵ عنوان کتاب، یک قطعه موسیقی بادعنوان خرمشهر مقاوم به خوانندگی علیرضا افتخاری، رونمایی از نمایشنامه‌های تولید شده در برنامه بچه‌های مسجد و .. برگزار و برنامه جشن مردمی سالروز آزادسازی خرمشهر نیز ساعت ۲۲ بزگزار خواهد شد.

دبیر رویداد «شهر آسمانی» گفت: گردهمایی روز سوم خرداد در مسجد خرمشهر با حضور نقش آفرینان سوم خرداد برگزار خواهد شد که ذکر خاطره آن روزها را داریم و در همان برنامه اولین جایزه بهروز را به هنرمند نامداری که اثری درخور تولید کرده است، اهدا خواهد شد. این جایزه به نام بهروز مرادی نامدارترین هنرمند خرمشهری است که برای ماندگاری نام این هنرمند و فراهم کردن زمینه‌ای برای تولید اثر، چنین اقدامی را صورت دادیم. همچنین از اسکندر کوتی گوینده خبر ان روزها نیز تقدیر می‌کنیم. قطعه سلام فرمانده نیز اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به بازسازی و ساخت پردیس سینمایی در خرمشهر و آبادان، اظهار کرد: اتفاق دیگری که سعی کردیم به سرانجام برسانیم این بود که سینما نخل خرمشهر دو سالن دارد که نیاز به بازسازی دارد و کلنگ‌زنی آن برای بهسازی به ۷ سالن، در این روز اقدام و سینما تا پایان تابستان، با تعداد سالن بالا افتتاح خواهد شد. همچنین، بازسازی سینما آبادان نیز تحت عنوان سینما بهمن تمام شده و در این روز افتتاح می‌شود. یک عکس صحنه‌پردازی شده از احسان باقری نیز فردا اول خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران اکران می‌شود. این عکس، به روز شده یکی از عکس‌های سعید صادقی عکاس جنگ است و همچنین قرار است در فضای شهری نیز اکران شود.

معاون هنری حوزه هنری گفت: در حوزه نمایش، ۱۱ جلد کتاب از بچه‌های مسجد را در خرمشهر رونمایی می‌کنیم. همچنین یک نمایش در وسعت بزرگ خواهیم داشت که تلاش داریم در تیرماه بتوانیم اجرای عمومی برای این نمایش بزرگ داشته باشیم. از سال گذشته تاکنون با نویسندگان کشوری تعامل داشتیم که کتاب‌هایشان برای برنامه چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر داشته باشیم که برای برنامه مسجد خرمشهر، ۵ کتاب رمان را با این موضوع رونمایی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پانا درباره کم توجهی به شهر و مردم خرمشهر گفت: محرومیت‌ها را در خرمشهر دیده‌ایم و دیدارهای بسیاری با مسئولان داشتیم اما آن چیزی که ما مکلف هستیم این است که یاد خرمشهر را زنده نگاه داریم و در عین حال کاری کنیم مردم آنجا بهتر زندگی کنند و با افزایش زیرساخت فرهنگی هنری در این شهر به این مهم کمک کنیم. در این راستا، تلاش داریم پردیس فرهنگ و هنر خرمشهر بسازیم و همچنین سینمای متروکه آبادان را به صورت بهبودشده تحویل مردم دهیم تا خرمشهر حال بهتری پیدا کند.

معلمی در پایان گفت: قرار داریم رویدادهای ماندگار را در خرمشهر رقم بزنیم اما هر چه توجه مسئولان توسط فضای رسانه‌ای بیشتر شود. در همین رابطه هفته گذشته با مسئولان سازمان مستصعفان برای ساخت بزرگترین پردیس منطقه توافقات اولیه داشتیم اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار