معاون وزیر آموزش وپرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

وزارت آموزش و پرورش رویکردی عمل‌گرا و هدفمند دارد

مشکلات معلمان و دانش‌آموزان مدارس استثنایی را حل می‌کنیم

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد طرح‌ها، برنامه‌ها، تصمیمات و سیاست‌های اجرایی در وزرات آموزش و پرورش کاملا با رویکردی عمل‌گرا و هدفمند توسط مجریان پیگیری می‌شود و از هرگونه اشاعه شعار، جلوگیری به عمل می‌آید.

کد مطلب: ۱۲۸۰۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
وزارت آموزش و پرورش رویکردی عمل‌گرا و هدفمند دارد

حمید طریفی‌حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در همایش تجلیل از برگزیدگان کشوری در مسابقات فرهنگی و ورزشی دانش‌آموزان استثنایی و‌ معلمان پژوهنده و مولف در اداره کل شهرستان‌های استان تهران، گفت: در وزارت آموزش و پرورش به دنبال تحقق دغدغه‌های بسیار بزرگ و مهمی در حوزه دانش‌آموزی و همکاران و فرهنگیان هستیم و در سطح ستادی پیگیر مشکلات هستیم تا بتوانیم کمک کنیم و موثر واقع شویم.

وی ادامه داد: طبق گفته رهبر معظم انقلاب که فرمودند:«برای تصمیم‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوب موقع عمل است»، ما در وزارت آموزش و پرورش حضور داریم تا بر طبق گفته‌ها و‌ منویات رهبر و اسناد بالادستی، تضمین کنیم و تعهد بدهیم که ما به عنوان مجریانی هستیم که فقط عمل و اجرا می‌کنیم و برنامه‌های‌مان در حد حرف و شعار نیست و نخواهد بود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، افزود: صحبت، بحث و تبادل نظر درباره زحمات معلمان، اهمیت کارشان، تقدیر و تجلیل از آن‌ها و اینکه نباید تقدیر و یاد معلمان فقط محدود به یک زمان خاص مثل هفته معلم باشد، آموزش و پرورش دغدغه ملی باشد و بسیاری موارد دیگر از این مباحث و مطالب، همگی مفید هستند اما باید این تغییرات و تصمیمات عملی شوند و خود را نشان دهند، آموزش و پرورش باید رویکرد عمل‌گرا داشته تا بتوانند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند و آن‌ها را محقق کند.

رسالت آموزش و پرورش استثنایی، بازگرداندن دانش‌آموز به جامعه است

طریفی‌حسینی در خصوص حوزه آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد: آموزش و پرورش در حوزه استثنایی، یک‌رسالت مهم، زیربنایی و ارزشی دارد؛ در این حوزه ما دانش‌آموز را به جامعه برمی گردانیم. در آموزش و‌ پرورش عادی، دانش‌آموز آموزش می‌بیند و‌ جامعه هم پذیرای او‌ هست؛ اما دانش‌آموز استثنایی اگر توانمندی و ظرفیت مضاعفی در او ایجاد نشود متاسفانه جامعه پذیرای او نخواهد بود، که البته نقطه ضعفی برای جامعه محسوب می‌شود، اما ما در در آموزش و پرورش استثنایی به سمت این تغییر در حال حرکت هستیم تا جامعه خود را با دانش‌آموز استثنایی ما هماهنگ کند نه اینکه دانش‌آموز خود را با شرایط اجتماعی هماهنگ کند.

وی در ادامه این بحث وی تصریح کرد: دانش‌آموزان مدارس استثنایی توانمندی‌ها و مهارت‌های زیادی دارند، از جمله نمایشگاه‌هایی که از دستاوردهای این دانش‌آموزان برگزار شده و مورد توجه رهبر و وزیر محترم قرار گرفت و به این منظور ما در صدد حمایت مالی و معنوی از این دانش‌آموزان در زمینه تولید دستاوردهای‌شان هستیم تا اهمیت کارشان را خودشان درک کنند و متوجه ارزش آن شوند.

این مقام مسئول درباره طرح‌های اجرایی و در دستور کار وزارت اعلام کرد: طرح رتبه بندی معلمان که در حد شعار بود و اکنون در حال اجرا شدن تا اواخر خرداد ماه ۱۴۰۱ است؛ همچنین طرح اجرای ۲۱۰۰ ساحت ورزشی را در شهرستان‌های استان تهران داشتیم که امیدواریم سهم دانش‌آموزان استثنایی در این زمینه حفظ شود چرا که افتخارات این دانش‌آموزان در مسابقات پارالمپیک بسیار زیاد بوده است و جا دارد از کودکی و دوران دانش‌آموزی زیرساخت‌های لازم برایشان در مدارس فراهم شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش، گفت: طرح قرارگاه محرومیت زدایی و عدالت تربیتی در آموزش و پرورش تشکیل و اعتباراتی برایش تعریف شد که در ابتدا ویژه مناطق مرزی و عشایر بود و با پیگیری‌های انجام شده ۱۶ استان مرزی و ۲ استان دیگر به آن اضافه شده که یکی از آن‌ها شهرستان‌های استان تهران است که قطعا از منافع و‌منابع آن استفاده خواهیم کرد.

وی درباره دیگر طرح‌های پیگیری شده توسط وزرات طریفی اذعان کرد: طرح جبران تصحیح یادگیری که در سال گذشته به صورت خودجوش توسط معلمان اجرا می‌شد و به دانش‌آموزان دچار افت کمک می‌شد، امسال ۱۵۰۰میلیارد تومان اعتبار برایش در نظر گرفته شد که به شکل منظم و سیستماتیک در یک دوره تابستانی برای دانش‌آموزانی که دچار مشکل افت یادگیری شده‌اند مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حل مشکلات معلمان مدارس استثنایی در وزارت هستیم

در پایان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: اقدامات و‌ کارهایی که در حال پیگیری و‌ حل آن هستیم، عبارتند از سختی کار و بازنشستگی معلمان مدارس استثنایی‌ و‌‌مشکلات مربوط به صندوق‌ها و غیره که البته ریشه ده الی بیست ساله دارند و نیازمند وقت و‌ زیرسازی‌های ویژه هستند که البته مقدمات آن‌ها انجام شده و قول‌هایی هم گرفته شده است. یک برنامه تحولی ۴ ساله هم در سازمان در حال پیگیری است که محور و‌ستون آن مدیر و معلم است و حکمرانی مبتنی بر مدرسه و‌ کلا مدرسه محور است تا حجم بخشنامه‌ها کم شود و‌ اختیار عمل به مدیر سپرده شود تا ما فقط نقش حمایتی را داشته باشیم، در بحث معلمان هم باید پیگیر معلمان چند مهارتی و با انگیزه و توانمند هستیم و در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهیم.

خبرنگار: زهره صفرزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار