سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴:

دیدارهای مردمی در مساجد به منظور مشارکت مادی و معنوی اولیای فرهیخته برگزار می‌شود

تهران (پانا) - سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴، از دیدارهای مردمی در مساجد منطقه به منظور تبیین سیاست‌های آموزش و پرورش، مشارکت مادی و معنوی اولیای فرهیخته، آگاهی از مشکلات خانواده‌ها و پیگیری برای حل آنها و از همه مهم‌تر پیوند مدارس و مساجد خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۸۰۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
دیدارهای مردمی در مساجد به منظور مشارکت مادی و معنوی اولیای فرهیخته برگزار می‌شود

اولین دیدار مردمی قاسم بیانی؛ سرپرست اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴، در مسجد حضرت علی بن الحسین(ع) در راستای تکریم ارباب رجوع و ملاقات مردمی و عمومی جهت پیگیری مشکلات مردم و تبیین سیاست‌های آموزش و پرورش و مشارکت اولیا در مدارس برگزار شد.

قاسم بیانی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ با تأکید بر اینکه مساجد به عنوان مردمی­ ترین و معنوی ترین سازمان های مردم نهاد، از ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت مردمی در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی در محله، در سطح منطقه و ملی با هدف پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی برخوردارند، گفت:«باید به مساجد نگاه عمیق‌تری شود. در واقع مساجد، همانند مساجد صدر اسلام که به عنوان پایگاه مرکزی برای تعلیم معارف اسلامی، ارزش‌های دینی و ارتباط بین مؤمنین قرار داشت، باید شأن محوری خودشان را برای حل و فصل تمامی گرفتاری‌های یک جامعه دینی به کار گیرند.»

بیانی در خصوص هدف از این دیدار گفت: «این طرح با محوریت اینکه یک روز در هفته، در کنار نمازگزاران در نماز جماعت شرکت کنیم و از این طریق بتوانیم به عرایض، نظرات و مشکلات آنها گوش فرا دهیم و حتی الإمکان قادر به پیگیری مشکلات آنان باشیم، برنامه ریزی شده است. اگر چه سه‌شنبه هر هفته در اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴، از اوایل آغاز ساعت کاری تا اقامه نماز ظهر و عصر دیدار و ملاقات مردمی داریم، ولی با این حال در راستای تکریم مردم و رسیدگی بهتر به مطالبات در مساجد حضور پیدا خواهیم کرد تا در این راستا خانواده‌ها نیز از سیاست‌های آموزش و پرورش مطلع و آگاه شوند.»

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴، با اشاره به برنامه‌هایی که در مساجد می‌تواند شکل بگیرد گفت: «در کنار چند مدرسه، یک مسجد وجود دارد که بچه‏ های محله، آن مسجد را دیده‏ اند و در آن حضور پیدا کرده‏ و در برنامه‏ های آن شرکت کرده‏ اند. به هر حال مسجد مکانی است که بچه‏ ها در محله خود به خوبی آدرس آن را می‏ دانند و برای فرایض عبادی و انجام فعالیت فرهنگی در آن حضور می یابند. از مهمترین برنامه های ما در آموزش و پرورش، پر رنگ کردن ارتباط مساجد با مدارس است که به فضل خداوند، حضور دانش آموزان را در مساجد پررنگ خواهد کرد.»

وی در خصوص برنامه های آموزش و پرورش برای جذب دانش آموزان به مساجد گفت: «مساجد امکانات خوبی برای فعالیت های فرهنگی دارند. حال با وجود امکانات و زمان لازم می ‏توانیم با یک برنامه ریزی، استفاده از این مکان با ارزش را افزایش دهیم و فضای جذب نوجوان و جوان به مسجد را فراهم کنیم. در این راستا هر برنامه‏ ای که در مسجد اجرا می شود، باید متناسب با شئونات مسجد باشد و به اسم کار فرهنگی حرمت مسجد شکسته نشود.»

بیانی، ارتباط مدارس با مسئولان اجرایی مساجد را برای برگزاری برنامه های فرهنگی مهم دانست و عنوان کرد: «ارتباط بین مسئولین اجرایی مساجد و مدیران مدارس همجوار برای جذب دانش آموزان به این مکان فرهنگی بسیار مهم است؛ چرا که با هم فکری و تعامل یکدیگر می توانند برنامه های مناسبی برای استفاده بهتر از این مکان و پر رنگ کردن حضور دانش آموزان در مسجد، تنظیم کنند.»

وی با اشاره به فعالیت های مساجد در جامعه خاطر نشان کرد: «مساجد محل جذب جوانان، انسان سازی، مرکز تجمع مؤمنین، تبادل معارف دینی و شاهراه ترقی و تکامل است. مسجد، مکان دنیایی مردم است که همه باید از صفا و پاک بودن آن احساس آرامش روحی و جسمی کنند و از بعد اجتماعی باید محل خدمت رسانی به منطقه، محله و حتی شهرک ها باشد.»

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در خصوص ارتباط ثمر بخش مدیران مدارس با مساجد به منظور جذب دانش آموزان به این مکان فرهنگی گفت: «در طول سال تحصیلی، مدارس برنامه های متنوعی را اعم از: جشن غدیر خم، مراسم ۲۲ بهمن و حتی مراسم عزاداری اهل بیت علیهم السلام را در مدارس اجرا می کنند. بسیار خوب است که عوامل اجرایی مدارس به جای برگزاری این گونه مراسم، در فضای آموزشی مدرسه، با هماهنگی متولیان مساجد، دانش آموزان را در یک ساعت خاص با وسیله و یا حتی پیاده به مساجد محل ببرند و همان مراسم را در مسجد برگزار کنند و حتی در چیدمان و آماده سازی محل مراسم، از خود دانش آموزان نیز کمک بگیرند. این مهم نیازمند هماهنگی امام جماعت و هیأت امنای مسجد با مدیران مدارس است.»

وی درباره اهمیت حضور امام جماعت در مدرسه بیان‌ کرد: «حضور امام جماعت و سخنان وی برای دانش آموزان با معرفی خود و مسجد، می‏ تواند اثر خوبی برای دانش آموزان داشته باشد. حتی حضور چند ساعته امام جماعت در مدرسه و برقراری رابطه دوستی با دانش آموزان، با توجه به مخاطب شناسی امام جماعت، قطعا در ادامه دار شدن این ارتباط در فضای مسجد مؤثر خواهد بود و این یکی از شیوه‏ های جذب دانش آموزان به فضای مسجد است. علاوه بر این، برگزاری مسابقاتی از قبیل: کتاب خوانی، حفظ قرآن، نقاشی، مراسم اختتامیه جشنواره ها، اهدای جوایز مسابقات، اهدای جوایز دانش آموزان ممتاز، برگزاری مراسم ویژه دانش آموزان ممتاز در این مکان می تواند از دیگر روش های جذب دانش آموزان به این فضا باشد.»

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تصریح کرد: «تعامل دو سویه مساجد و مدارس سبب می شود که از تمام امتیازات و امکانات هر دو محل برای ارتقای سطح آموزش و پرورش دانش‌آموزان آینده‌ ساز کشور استفاده کرد و همچنین استفاده از دانش آموزان برای کرسی های قرآنی مساجد محل خود، فضا و زمینه‌ای را ایجاد می کند تا دانش آموزان با اعتماد به نفس بیشتر در فضاهای عمومی تر و مراسم بزرگ تر به ایفای نقش‌های مهم در جامعه بپردازد.»

بیانی در پایان اتحاد و همبستگی عمیق دینی را، ثمره جذابیت مسجد در میان اقشار مختلف مردم خصوصا دانش آموزان ذکر کرد و گفت: «پیوند بین مدرسه و مساجد لازمه به ثمر رسیدن یک تربیت همه‌ جانبه و اصولی و بدون تعارض برای دانش‌آموز است. برنامه هایی از قبیل: اعتکاف دانش آموزی در مساجد، واگذاری برخی مسئولیت های مسجد به دانش آموزان، می تواند روند این پیوند دوستانه را تسریع بخشد. از این رو این‌ پیوند مستلزم اقدامات و خلاقیت‌های فرهنگی، هنری و کارشناسانه است.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار