وحید شکری:

تشخیص دقیق رشته‌های مورد نیاز هر استان با توجه به آمایش سرزمینی، در انتخاب رشته دانش‌آموزان مؤثر است

تهران (پانا) - به‌گفته معاون پرورشی دبیرستان محراب منطقه ۱۴، اگر آینده شغلی که با توجه به آمایش سرزمینی مشاهده می‌شود به طور شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد و رشته‌های مورد نیاز در یک استان مشخص شود، در انتخاب رشته دانش‌آموزان تأثیر بسیار مهمی دارد.

کد مطلب: ۱۲۸۰۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
تشخیص دقیق رشته‌های مورد نیاز هر استان با توجه به آمایش سرزمینی،  در انتخاب رشته دانش‌آموزان مؤثر است

وحید شکری؛ معاون پرورشی دبیرستان محراب منطقه ۱۴ در خصوص نحوه انتخاب رشته دانش‌ آموزان در دوران دبیرستان، اظهار کرد: «یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فرد زمانی است که از دوره تحصیلی ابتدایی و متوسطه دوره اول وارد دوره متوسطه دوم می‌شود. زیرا در این دوره فرد رشته تخصصی تحصیلی خود را انتخاب می‌کند. انتخاب رشته تخصصی در دوره متوسطه دوم، ارتباط مستقیم با رشته تحصیلی افراد در دانشگاه دارد و بنابراین بر آینده شغلی اشخاص نیز تأثیرگذار است و می‌توان گفت در نوع زندگی، همسر گزینی، مکان زندگی، محل اشتغال اثرگذاری بالایی دارد.»

شکری با بیان اینکه انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم، اولین و مهمترین و سرنوشت ساز ترین انتخاب دانش آموزان است زیرا در راستای آن انتخاب رشته کنکور، انتخاب شغل و سایر انتخاب‌های فرد تحت تأثیر قرار می گیرد، افزود: «مدارس متوسطه دوم به ویژه هنرستان ها نیز با آگاه سازی دانش آموزان مقطع متوسطه اول و به خصوص پایه نهم، در زمینه معرفی رشته های موجود در منطقه، شرایط ورود به این رشته ها، توانمندی های لازم برای ورود به رشته ها و شرایط شغلی و ادامه تحصیل آن می توانند در انتخاب آگاهانه دانش آموزان نقش مهمی ایفا کنند.»

وی درباره چگونگی انجام فرآیند هدایت تحصیلی برای دانش آموزان گفت: «فعالیت هدایت تحصیلی هر ساله با شروع سال تحصیلی از مقطع متوسطه اول به ویژه برای پایه نهم، با اطلاع رسانی برای دانش آموزان و اولیای آنان آغاز می شود که شامل جلسات متعدد برای دانش آموزان و اولیا، آزمون‌ های مشاوره ای، فرم های نظر خواهی، بازدید از هنرستان ها و معرفی مشاغل است. هم اکنون هم آزمون های مشاوره ای و فرم های نظرخواهی فعال و در حال اجرا است.»

شکری در خصوص شفاف سازی شغل آینده نوجوان توسط مدارس گفت: «اگر آینده شغلی موجود در یک کشور شفاف و روشن باشد و مشخص شود در سال‌های آینده وجود چه شغل‌هایی در کشور نیاز است، می‌تواند تأثیر بسیاری بر انتخاب رشته مناسب و صحیح دانش‌آموزان داشته باشد، اما متأسفانه در حال حاضر این آینده شغلی برای شهروندان جامعه مبهم است. بنابراین افراد بر اساس داده‌های شخصی تصمیم‌گیری می‌کنند. به طور مثال امروزه بیان می‌شود درصد بیکاری در رشته‌های مهندسی بالا است و به همین دلیل دانش‌آموزان و والدین آن‌ها نسبت به رشته ریاضی دلسرد می‌شوند و یا این باور وجود دارد که رشته علوم انسانی آینده شغلی ندارد.»

وی تصریح کرد: «بنابراین تمامی نکات ذکر شده و جو حاکم در جامعه منجر به تصمیم‌گیری والدین در انتخاب رشته دانش‌آموزان شده است، به گونه‌ای که در مقابل آموزش و پرورش نیز موضع دارند و هدایت تحصیلی که براساس نظر والدین، دانش‌آموز، معلم و نمرات کسب شده از سوی دانش‌آموز تنظیم می‌شود را نمی‌پذیرند و طبق نظر والدین، دانش‌آموزی که توان موفقیت در رشته خاصی را ندارد به اجبار وارد این رشته می‌شود و نتیجه این موضوع، تراکم بالای دانش‌آموزان در رشته تجربی و علوم انسانی است.»

شکری گفت: «برخی والدین و دانش‌آموزان اطلاع دقیق و جامعی از آینده دانشگاهی و شغلی رشته تحصیلی خود در دوره متوسطه دوم ندارند. برای مثال در زیر گروه علوم تجربی، برخی رشته‌های دانشگاهی شاخص مانند: پزشکی، دندان‌ پزشکی، داروسازی و سایر موارد شناخته شده است و افراد بسیاری اطلاعی از سایر رشته‌های دانشگاهی زیر گروه علوم تجربی ندارند و طبیعتا همه افراد توانایی پذیرفته شدن در رشته‌های پزشکی را ندارند.»

معاون پرورشی دبیرستان محراب منطقه ۱۴ در آخر بیان کرد: «درصورتی که هدایت تحصیلی به درستی انجام شود و دانش‌آموزان طبق علاقه و استعداد خود به رشته‌های مهارتی و مدارس هنرستان وارد شوند و تحصیلات خود را در دانشگاه تکمیل کنند، به دلیل نوع این رشته‌ها، افراد توانایی کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای خود و حتی دیگران را دارند. افراد تحصیل کرده در رشته‌های مهارتی و هنرستانی می‌توانند به بخش خصوصی وارد شوند و در این صورت، نیازی به استخدام ندارند.»

*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار