اهمیت سفر سرلشکر باقری به تاجیکستان

تهران (پانا) - سفر سردار باقری به تاجیکستان و گسترش همکاری‌های نظامی پس از توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور و تثبیت الگوی امنیت درون‌زا در منطقه باشد.

کد مطلب: ۱۲۸۰۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت سفر سرلشکر باقری به تاجیکستان

به گزارش نور نیوز، رسمی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان و استقبال گرم مقامات عالی سیاسی و نظامی تاجیکستان نقطه عطفی درتوسعه مناسبات دفاعی و نظامی میان تهران و دوشنبه محسوب می‌شود.

گسترش روابط ایران -تاجیکستان با تکیه بر اشتراکات دینی، زبانی، فرهنگی و تاریخی یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم به حساب می آید که با سفر سردار باقری به تاجیکستان در ابعاد نظامی و استراتژیک نیز توسعه خواهد یافت.

سفر تاریخی آیت الله رئیسی به تاجیکستان در نخستین سال ریاست جمهوری و انجام گفتگوهای سازنده با رییس جمهور این کشور صرف نظر از همکاری دو کشور درچارچوب سازمان شانگهای نشانه مهمی از علاقه مندی دو کشور به ایجاد جهش در روابط دوجانبه است دولت تاجیکستان با تاکید بر اشتراکات فرهنگی و زبانی دو کشور، رئیس جمهور ایران را عضو افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان اعلام کرد.

در بعد اقتصادی نیز تاکید طرفین بر ضرورت افزایش مبادلات ۵۰۰ میلیون دلاری از جمله دستاوردهایی بود که در مدت کوتاه پس از سفر آیت الله رییسی به این کشور در حال تحقق است.

بنابر گزارش آژانس آمار تاجیکستان، در سه ماهه اول سال جاری حجم مبادلات تجاری بین دو کشور حدود ۶۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱،حدود ۴.۵ برابر بیشتر شده است. واردات کالاهای ایرانی از سوی تاجیکستان و صادرات محصولات تاجیکستان به ایران در ژانویه تا مارس سال جاری تقریباً معادل ۳۳.۵ میلیون دلار در مقابل ۳۳.۴ میلیون دلار بوده است.

کاهش پنج برابری حجم روابط اقتصادی دو کشور در بازه سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد ظرفیت‌های این دو کشور در طی این سال‌ها مورد توجه واقع نشده است. حال با توسعه این روابط دولت‌ها امیدوارند با گسترش روابط دوجانبه مانند سه ماهه اول سال، بتوانند تا پایان سال جاری به سطح روابط سال ۲۰۱۳ برسند.

بنا به اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۰ تجارت کشورمان با تاجیکستان با ۴۵۳ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۹ به ۱۳۱ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۸۴ دلار رسید. ۹۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از رقم فوق به صادرات کشورمان به تاجیکستان اختصاص یافته است. واردات کشورمان از تاجیکستان در سال گذشته به ۳۹ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۶۵۵ دلار رسید.

تاجیکستان بازار مناسبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی جهت اجرای پروژهها زیربنایی، صنعتی و ساختمانی می باشد. تاجیکستان نیز می تواند هاب همکاری های اقتصادی کشورمان در منطقه باشد. ظرفیت بالایی برای همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی و منطقه ای بین دو کشور دوست، هم فرهنگ و هم زبان وجود دارد.

بدون شک سفر سردار باقری به تاجیکستان و توسعه روابط نظامی، امنیتی و استراتژیک نیز بخشی از روند رو به پیشرفت همکاری‌های دو کشور خواهد بود چرا که هرگونه فعالیت اقتصادی در بستر امنیت پایدار محقق می‌شود. مناسبات دفاعی و نظامی پایدار میان تهران و دوشنبه می‌تواند زمینه ساز رسیدن به سیاست دفاعی مشترک در مقابله با تروریسم، مواد مخدر و جرائم سازمان باشد که در افزایش امنیت منطقه ای بسیار موثر خواهد بود.

در شرایطی که دولت‌های خارجی همواره به دنبال مداخله در مناسبات ملت‌های منطقه و وابسته سازی امنیت این کشورها به خود هستند رایزنی های مستمر مقامات عالی دفاعی و نظامی کشورهای دوست بر پایه هم افزایی ظرفیتها برای ایجاد امنیت درون زا ضمن آن که حضور نیروهای خارجی در منطقه را محدود خواهد کرد رشته های مودت میان کشورهای منطقه را مستحکم تر می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار