در کارگاه فرزند پروری عنوان شد:

کودکان شجاع، لازمه یک اجتماع موفق است

آباده (پانا) - اعتمادبه نفس، واژه گم شده‌ای که این روزها به دلیل بسیاری از مشکلات، پشت قوانین تربیتی، بسیاری از والدین جا مانده یا حتی گم شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۰۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
کودکان شجاع، لازمه یک اجتماع موفق است

والدینی که این روزها در تلاش برای فراهم کردن یک زندگی ایده‌ال مادی و رفاهی برای فرزندانشان هستند، گاه فراموش می‌کنند که کودک امروز، برای پیدا کردن یک جایگاه شایسته در جامعه و خانواده فردا، فقط به تنها چیزی که نیاز دارد، اعتماد به نفس است.

سالن یاس مدیریت آموزش و پرورش آباده، مملو از حضور مادرانی بود که برای شرکت در جلسه‌ای با موضوع روش‌های تقویت اعتماد به نفس گرد هم آمده بودند. گرچه حضور کودکان را ممنوع کرده بودند، اما سرو صدای گاه و بیگاهشان و حضور چند کودک کاغذ به دست که مسولیت حضور و غیاب والدین را بر عهده داشتند، نشان از حضور فعالشان در مراسم داشت.

وقتی مدرس جلسه، از یک کودک خواست تا قرآن بخواند و به خواندن پر از اشتباه او جایزه داد، مشخص شد که کاملا بر موضوع، تسلط دارد.

قاسم خلیفه، هدف از برگزاری این جلسه را، ارتقا سطح فرهنگ فرزندپروری خانواده‌ها، عنوان کرد و در گفت‌وگو با پانا گفت: اعتماد به نفس، کلید اصلی موفقیت هر کودک در زندگی فردا است و لازم است تا والدین، قبل از اقدام به فرزندآوری، با روش‌های مختلف تربیت فرزند آشنایی کامل داشته باشند، تا کمترین اشتباه تربیتی را داشته و در صورت اشتباه، بتوانند به موقع و سریع جبران کنند تا فرزندشان دچار آسیب از ناحیه اعتماد به نفس نشود.

کارشناس ارشد علوم تربیتی، استفاده از روش بازی با فرزندان را یک گام مهم برای پرورش اعتماد به نفس کودک دانست و گفت: بازی پدر و مادر با کودک موجب احساس ارزشمندی توسط کودک می‌شود و به کودک این حس منتقل می‌شود که والدینش با وجود داشتن مشغله زیاد، او را خیلی دوست دارند و این حس ارزشمند بودن، موجب تقویت اعتماد به نفس او شده و به کودک، جرآت انجام کارهای بزرگ را می‌دهد.

استفاده از الفاظ و کلمات مثبت تشویقی، راهکار دیگرخلیفه برای تقویت اعتماد به نفس کودکان بود که در مورد آن به پانا گفت: استفاده از جملاتی مانند "تو بهترینی، تو می‌توانی، همیشه از دیدن کارهایت لذت می‌برم، تو خیلی عالی هستی و.." باعث افزایش اعتماد به نفس کودک شده و به او جرات انجام کار، بدون برتری طلبی بر دیگران را می‌دهد.

دکترای حرفه‌ای مشاوره فردی و سازمانی، در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با انتقاد از عملکرد ضعیف و نادرست بعضی از والدین در مدرسه فضای مجازی، گفت: بعضی از مادران به اسم دلسوزی و مهربانی، تکالیف را به جای فرزند خود می‌نوشتند یا اقدام به گرفتن ویس و جواب دادن به سوالات امتحانی به جای فرزندشان می‌کردند، این قبیل دلسوزی‌های نادرست، هم ضعف اعتماد به نفس را در دانش‌آموزان در پی داشت و هم موجب گسترش فرهنگ دروغ گویی در بین دانش‌آموزان شد.

ما به عنوان پدر و مادر، باید بهترین الگوی خیر برای فرزند خود باشیم، نه اینکه با مهربانی نابجا، باعث رشد بدی‌ها، در بین فرزندان شویم. اگر دانش‌آموز، ما در فضای مجازی یا مدرسه، دچار ضعف درسی شد، این دلیل نالایق بودن فرزند ما نیست، باید به او آموزش دهیم تا شکست خود را بپذیرد و بدون خدشه‌دار کردن اعتماد به نفس او و به کار بردن کلمات نادرست و منفی برای تربیت او، به او یاد دهیم تا دوباره تلاش کند تا به موفقیت برسد.

خلیفه، ده گام اساسی را برای پرورش اعتماد به نفس کودکان، لازم دانست که، ارزش دادن به فرزند، احترام به فرزند به دلیل اینکه امانت الهی است، دوست و رفیق بودن با فرزندان، سه گام اصلی آن هستند.

در گام‌های بعدی، تقویت مهارت گوش دادن به حرف فرزند و صحبت کردن با فرزندان، گذاشتن وقت اختصاصی برای بچه‌ها، اعتماد به فرزندان و یاری گرفتن از نوجوانان در تصمیم‌گیری امور زندگی، دادن مسولیت به فرزندان، استفاده از تلقینات مثبت به جای کلمات منفی، شناسایی و پرورش استعدادهای فرزندان و پذیرفتن استقلال فرزندان، گام‌های مهمی برای تربیت فرزندان شجاع و خلاق هستند.

معاون پرورشی و تربیت بدنی، مدیریت آموزش و پرورش آباده، با تاکید دوباره بر انجام درست وظیفه تربیت فرزندان، پدر و مادر را دو عنصر اساسی برای شناسایی استعدادهای فرزندان می‌داند و به پانا گفت: شناسایی استعداد فرزندان، یک وظیفه مهم است، بعد از شناسایی استعداد، باید با تشویق‌های موثر و به موقع، موجب رشد این استعدادها شویم که کلید واژه اصلی عنصر اعتماد به نفس، همان شناسایی و رشد استعدادهای کودکان و نوجوانان است.

و اینجا چشم‌های کوچکی است که شب و روز تو را تماشا می‌کنند، و گوش‌های کوچکی که خیلی زود هر چه تو می‌گویی، می‌گیرد.

گزارش : صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار