یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا؛

ایران از خطوط قرمز عقب‌نشینی نمی‌کند؛ آمریکا باید تصمیم بگیرد

آمریکا نمی‌تواند بخشی از کمپین فشار حداکثری را در جای خود نگه دارد و همزمان مجدداً وارد برجام شود/ تحریم‌های باقیمانده باید رفع شود و سپاه نیز باید از لیست FTO‌ خارج شود

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت تا زمانی که طرف آمریکایی تصمیمات اصلی را اتخاذ نکند، نمی‌توان راجع به آینده با قطعیت صحبت کرد. ماه‌هاست که توپ در زمین آمریکایی‌هاست و آن‌ها باید تصمیم‌گیری کنند.

کد مطلب: ۱۲۷۹۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ایران از خطوط قرمز عقب‌نشینی نمی‌کند؛ آمریکا باید تصمیم بگیرد

مصطفی خوش‌چشم در گفت‌و‌گو با پانا در‌ خصوص مذاکرات علی باقری‌کنی با انریکه مورا و تأثیر آن بر روند مذاکرات وین، اظهار کرد: «قطعاً جمهوری اسلامی ایران از امتیازات مورد درخواست خود که خط قرمز است، عقب‌نشینی نخواهد کرد اما برای حل مسائل، راهکارهای مختلفی وجود دارد که می‌توان آنها را ارائه کرد. ایران به دنبال حل مسائل است اما تا زمانی که آمریکا تصمیم اساسی را نگیرد، هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.»

وی افزود: «تصمیم‌گیرنده اصلی که مدت‌هاست تصمیمات را به تعویق انداخته ایالات متحده است. در حقیقت آمریکا نمی‌تواند بخشی از کمپین فشار حداکثری را در جای خود نگه دارد و همزمان مجدداً وارد برجام شود.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: «آنچه که مسلم است، مسائل اصلی باقی‌مانده مثل تحریم‌هایی که بر افراد، شرکت‌ها و لیست قرمز تحریم‌ها وجود دارد باید برداشته شود؛ همچنین سپاه نیز باید از لیست FTO‌ خارج شود.»

وی ادامه داد: «در زمینه ضمانت‌ها، ابتکار عمل‌هایی از قبل نیز وجود داشته که مسائل را قابل بررسی می‌کند اما قطعاً نیاز است که آمریکا تصمیم نهایی خود را بگیرد چرا که با وجود وضعیت جنگ اوکراین و تأثیر آن بر بازارهای انرژی و قیمت‌های انرژی، وضعیتی در آینده ایجاد خواهد شد که آمریکا و غرب انتخاب‌های امروز را نیز نخواهند داشت.»

خوش‌چشم اضافه کرد: «گمان می‌شود که طرف آمریکایی و اروپایی هرچه سریع‌تر تصمیم نهایی خود را بگیرند در غیر این صورت در ماه‌‌های آتی وضعیت بازار انرژی فشار بیشتری به آنها وارد خواهد کرد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «تا زمانی که طرف آمریکایی تصمیمات اصلی را اتخاذ نکند، نمی‌توان راجع به آینده با قطعیت صحبت کرد. ماه‌هاست که توپ در زمین آمریکایی‌هاست و آنها باید تصمیم‌گیری کنند. تا زمانی که پاسخ واشنگتن نسبت به موضوعات باقی مانده مشخص نشود، نمی‌‌توان با قطعیت صحبت کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار